Diskuse k článku

„Brněnské metro“ může nové nádraží zpozdit, varují někteří zastupitelé

Spory o nové brněnské nádraží nekončí, a to i přesto, že zastupitelé v úterý odhlasovali, že by mělo stát u řeky a s diametrem – podzemní vlakovou spojkou podobnou metru, která by ulevila dopravě v centru. Podle Zelených podzemní dráha ale vzbuzuje nejistotu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M33i48c64h27a77e70l 74S61t84a12n49o10v45s76k62ý 6437495768104

"Bezmetro" moc nechápu. Vždyť se to může dočasně zprovoznit bez metra a to dostavět časem. Po spojení Německa se v Lipsku naopak rozhodli, že "metro" udělají. Vlaky končili na severu na hlavním nádraží a regionální tratě pokračovaly z druhé strany města z regionálních nádraží. A buď to projet tramvají, nebo objet zeširoka s-bahnem. Tak se rozhodli celé město podkopat.

Ono se u nás vůbec spousta věci řeší idiotsky.

Obdobně vyřešili v Lipsku problém s vlakem na letiště. Trať co vedla pár kilometrů vedle letiště odklonili a zakopali do tunelu.

A jak vyřešili satelitní nádrží např. ve Vídni nebo Leningradu/Petersburgu si laskavý čtenář jistě vybaví sám či dohledá.

0/0
28.3.2018 13:53

R22i81c41h97a95r29d 54M79i24k98u75l68e93n45k67a 1989707157534

Úvodní fotka zcela jasné demonstruje bidu a ubohost starého nádraží. Takhle má vypadat vjezd do Brna v 21 století? Srovnat se zemí, ihned.

+1/−2
3.3.2018 13:10

S77i64l25v39e13s80t63r 22K43a57d14e77ř88á80b37e67k 8420913505670

Já bych brněnské hlavní nádraží přesunul do Prahy. Brňáci se v Praze vzhlížejí jako nikdo jiný, tak by to pro ně určitě byla pocta. Ale když ho nechtějí v centru, můžeme ho klidně postavit někde docela na okraji Prahy. Hej, hele, chcete ho mít někde poblíž železniční trati, nebo radši úplně na samotě?

0/−7
2.3.2018 11:57

P97a32t90r59i61k 19S43v54o64b77o77d91a 3379941976455

No když to nebude za naše brněnské love, tak su pro :)

0/0
2.3.2018 10:09

P96a52v37e26l 42B16o20u32c20n31í86k 4862651763345

Napřed jednu věc a pak druhou. Napřed se soustřeďme na kvalitní modernizaci železničního uzlu Brno s přivedením povrchové veřejné dopravy (šalina, trolejbus) k novému nádraží, a až to bude hotové, můžeme se pustit do budování podpovrchové kolejové dopravy: metro, vlak jako SJKD nebo návrat k myšlence Rychlé šaliny.

Podstatné je, že pro kvalitní obsluhu Nového nádraží není Severo-jižního kolejového diametru třeba. Povrchová doprava to zvládne. Reálně budování SJKD nezačne dříve než po roce 2040, spíše 2050.

Ve Studii proveditelnosti 2017 jsou právě mezi významná rizika uvedeny požadavky politiků a zájmových skupin na další (přímo nesouvisející) investice, který by naše úsilí o zlepšení cestování a rozvoj Brna mohlo rozdrobit a ve výsledku zhatit.

Ač jako Řečkovičákovi by se mi líbilo mít podzemku (SJKD linku) z Krpole do hist. centra, nejsem si jistý, jestli vést tři, skoro souběžná, kolejová spojení z Krpole do Brna je moudré. Zrušíme po dokončení SJKD šalinu z Krpole do centra? Nebo zrušíme osobní vlaky od Tišnova přes Lesnou a Židenice? Nebo se budou v Krpoli vlakové soupravy rozdělovat na ty, co pojedou pod městem a na ty, co obslouží Lesnou, Židenice a nově vzniklý významný přestupní uzel Černovice? aby pak pokračovaly na nové hlavní nádraží Řeka?

Spíše jsem přesvědčen, že podzemka by měla spojit Bystrc s Brnem. Nářky Bystrčáků slyšíme už 40 roků. A mají pravdu. Studie hodnotící možnost, přínosy a náklady projektu brněnské podzemky bude hotova nejspíše až v roce 2020. SJKDiametr bude příští velké brněnské téma. Mimochodem, ke konci 80.let projekt Rychlé podpovrchové šaliny zhatily protesty Brňáků i proti kácení stromů v parku na Moravském náměstí.

+5/−2
2.3.2018 9:07

T16o29m47a55s 54C73e64n76e93k 6467184560653

Myslím si, že diametr lze budovat po částech. Předpoklad, že musí být nejprve dokončen v celé délce, aby byl funkční je zbytečně pesimistická. Avšak stavba nádraží a s ním souběžně třeba pravní etapa diametru od nového nádraží po Moravské náměstí se zastávkou ve stávajícím uzlu u hlaváku nemusí být nereálná a vůbec od věci. Dovedu si dokonce představit jeho vyvedení v oblasti Moraváku na povrch a dočasné napojení do povrchové dopravy, klidně na dalších 10 let, než bude možné otevřít další stanice. Ano, diametr ve své plné délce je projekt na 20 let, ale není nemožné, aby už po 5 letech nezačal sloužit částečně a postupně rostl. Ale pokud se odsune nádraží, tak alespoň jeho první úsek k hlavním uzlům musí přijít současně s novou plohou nádraží. Jinak odsun opravdu nedává smysl.

+3/−1
2.3.2018 11:02

P78a21v49e92l 81B91o70u89c64n33í35k 4902221673495

SJKDiametr se samozřejmě bude budovat po částech. První úsek bude určitě Nové nádraží - uzel u současného nádraží - Moravské nám. Tedy ve stopě projektu Rychlé šaliny ze 60.let. Oosbně si myslím, že otevření nějakého kratšího úseku, třeba Nové nádraží - uzel šalin, nedává moc smyslu. Málokdo sjede do podzemí a čekal na vlak (metro), aby jel jen jednu stanici. Mnohem smysluplnější je využití šaliny nebo trolejáku. Opakuji znova, dopravní analýzy ze Studie proveditelnosti 2017 ukazují, že podzemka není pro obsluhu Nového nádraží varianty Řeka nutná. Smysl má jen jako delší linka obsluhující především vnitro-městské cesty a pokračující na Bystrc nebo do okolních měst(ysů). Ale počkejme rok na Studii o SJKDiametr-u, jaké budou varianty, využítí, harmonogram.

+1/0
2.3.2018 12:12

T39o32m56a88s 87C53e70n71e89k 6497534710423

Proto taky píšu o tom, že si dovedu představit (dočasné) vyvedení na povrch a jeho napojení na stávající tramvajové tratě v oblasti Mor. náměstí (směr Řečkovice, Lesná, Technologický park a Bystrc). To by pro dané směry odbouralo nutnost přestupu a nutně zkrátilo dobu cestování (zároveň ale zachovalo logiku současných zastávek) a myslím, že i kompletně eliminovalo oněch 8 min. ztráty udávaných z odsunutého nádraží (ne-li naopak čas ještě zkrátilo).

+2/0
2.3.2018 13:17

I74v43a78n 34H59o54l52a97s 5817927148727

> na kvalitní modernizaci železničního uzlu Brno s přivedením povrchové veřejné dopravy (šalina, trolejbus)

... která v žádném případě nebude dostatečná a tím, že "nějak" to fungovat bude, hrozí riziko, že se pak i diametr bude řešit sto let.

+2/−2
2.3.2018 11:39

P16a44v51e95l 22K63o42l15á24č46e71k 9894284682221

Ten západovýchodní směr diametru - Bystrc - Líšeň, dává smysl. Mohl yb doplnit ten severojižní.

+1/0
2.3.2018 13:14

P17e49t59r 53V38o30p38i25č30k53a 5102417677246

Nejlepší by bylo postavit Brno cely znova par kilometru jižně ;-)

+7/−1
2.3.2018 8:33

M57a38r51e25k 80S18l28a74b77i84h21o65u27d37e71k 7888151892423

No a nebylo by v tom případě už lepší tam rovnou postavit něco jiného?

+2/0
2.3.2018 9:05

Z57d31e49n74e52k 77S28e30i52d21l 6314735900717

A na co je potřeba stavět nové nádraží v poslední zatáčce před Vídní? Možná by stačilo, kdyby tam vlak jen zpomalil.

+1/−9
2.3.2018 7:41

P88e42t47r 13O86t13ý88p73k80a 8672273638202

Brňákům to nestačí, chtějí být světový. Přece se uvažuje o variantě rychlovláčkůůů...no uvažuje, ale nikdo raději nepočítá návratnost investice a kdo bude mít na drahé jízdenky peníze...Také trať Prague - Brno by asi nebylo moc pro lidi zajímavé, proč by za to platili..?

0/−10
2.3.2018 7:45

P86a58v63e94l 50K35o78l92á35č88e76k 9714134892971

Brno, na to, že není zas tak rozlehlé město, tak se v něm koncentruje značné množství lidí. Se studenty a dojíždějícími do Brna, je to cca půl milionu lidí. A stávající dopravní skelet, včetně nádraží, to již nezvládá. Ostatní vaše "rozumy" jsou jen hloupé trolení. :-)

+5/0
2.3.2018 13:19

P32a66v63e46l 74K55o48l38á51č12e12k 9384554832501

Těch lidí dle aktuálních odhadů dnes bude okolo 550 tisíc. A počet lidí, pendlujících v širší brněnské aglomeraci, kteří bydlí za městem, narůstá. Právě toto činí dopravní toky odlišnými od minulosti, což si nutí kapacitní dopravní infrastrukturu, nejen tu železniční, ale i MHD, či IDS JMK.

+2/0
2.3.2018 13:26

P80e57t87r 66O41t71ý87p25k79a 8482213778622

Brňáci si odhlasují megalomanský přesun nádraží a my všichni jim ho zaplatíme...????...A proč...?..Nejsou peníze na dostavbu dálnic zde se řeší taková megalomanská akce..??..Si to postavte za svoje..

+1/−13
2.3.2018 7:40

J52i70ř40í 83V23a89c50a 7242143797881

Za státní se přestavují všechny nádraží a koleje v ČR - dráhy jsou státní podnik. Dobré nádraží je v jejich zájmu (Brno je přeci jen krajské město odkud a kam jezdí hodně jejich zákazníků).

+3/0
2.3.2018 8:54

S63i48l29v22e92s48t95r 32K19a84d17e28ř83á45b57e35k 8440503825970

Všechny koleje v ČR ne - spleť šalinových kolejí před nádražím vám stát platit nebude.

0/0
2.3.2018 11:37

A62l76e84n85a 79R70i28s25o65v42á 4356760769975

No to ne, já třeba přesun nechci:-P

+2/−2
2.3.2018 10:04

P12e91t51r 74B32á41č51a 8885686765445

A kolik kravovin platime my v Praglu?

+6/0
2.3.2018 10:20

S51i56l47v64e64s15t73r 30K81a36d86e62ř43á41b31e29k 8790663755590

Třeba budovu vlády, aby měli vládnoucí Slováci a Moraváci odkud rozkazovat.

0/−1
2.3.2018 11:38

P40a50v84e42l 65K83o69l27á50č55e73k 9184184502381

Kdybychom měli zemské zřízení, ulevilo by se všem i vám od moravské náplavy.

+1/0
2.3.2018 14:01

P24a79v60e10l 36K61o55l94á71č25e39k 9184424102211

A propos, budovu moravského zemského sněmu máme, nemusí se stavět nová.

+2/0
2.3.2018 14:05

R70o31m91a27n 14J10e70s14c98h79k45e 9558795357615

Máte pocit, že Pražáci si platí ze svého tunely Blanku a METRO ? Přitom, jak napsal prezident Klaus - Praha je město nemakačenků, nikdo nechce dělat v Praze rukama a ve stoje.

+1/0
2.3.2018 16:57

J77a54n 91M13o17r48a29v65a 8489969839556

2 základní předpoklady, které musí Brno co nejdříve splnit, nechce-li se brněnský magistrát naprosto dokonale znemožnit - má k tomu úspěšně nakročeno:

1/ nádraží začít stavět "U řeky" HNED, za každou cenu stavbu rozjet a problémy řešit v chodu;

2/ škůdce jako jsou především "Zelení" úplně odstavit! Je zajímavé, že dosavadní spoluškůdci "Žít Brno" na poslední chvíli otočili a hlasovali pro "U řeky". Taky to svědčí o "pevnosti" jejich postojů a deklarací i když v tomto případě ve prospěch věci. Ovšem vzhledem k tomu, že se předpokládá, že v nadcházejících volbách oprávněně vypadnou tak je to jen taková poznámka k věci...

+5/−8
2.3.2018 7:30

M22i26r35e75k 37Z26á38v83o51d25n89ý 7462377520758

Mafiánská brněnská buňka ČSSD a mafiánská ODS opět útočí. Nechápu. Přes naprostou imbecilitu nápadu odsunu nádraží si ho prosadili a když už se má udělat něco, co by lidem díky zhoršené dostupnosti nádraží pomohlo, tak zase mají .... připomínky. Fakt tyto .... .... do .... :o)

+5/−5
2.3.2018 7:08

Š61t30e90f15a75n 69F20r47i84č25a 7382928713516

Klíčové je budoucí racionální chování cestující veřejnosti. Té veřejnosti, která vlakem denně dojíždí. Žádný člověk nežije proto, aby denně zbytečně ztrácel čas na cestě.

Je to stejný marketingový problém, jako obchod v prvním patře. Každý schod navíc znamená úbytek 10 % zákazníků. Stejně tak to bude s nádražím, které povede jinam, než potřebují cestující.

+6/−2
2.3.2018 7:03

M64i52r29o29s54l57a86v 72V14y17k39o50u50p19i61l 3630546753635

To je zvláštní, že poloha nádraží je takové téma pro Zelené.

+2/−2
2.3.2018 6:50

I72v67a45n 57H91o18l85a12s 5787507598977

A co je na tom zvláštního?? V principu Zelení podporují veřejnou dopravu a odsunutá poloha reálně hrozí výrazným úbytkem cestujících.

+1/−2
2.3.2018 11:41

P33a66u42l 85J71a69r27o81s 2933878870

Metro? Ve kterem stoleti,by bylo metro v provozu?;-)

+8/0
2.3.2018 6:39

M25a82r75e35k 28O10n84d30r70á62š38e98k 1820290949378

Zelení by měli být potichu a maximálně tak mohou šoupat nohama! Díky těmto fanatikům máme nehorázně drahé parkování v centru. Byli by nejraději, kdychom všichni jezdili MHD nebo na kole, i v těchto mrazech.

+3/−1
1.3.2018 22:46

M21i68r55o18s31l54a19v 15G83r18o32s88s92m37a92n68n 8842789304

Co je Sdružení provozovatelů železniční dopravy ČR?

0/0
1.3.2018 22:45

T73o25m82á66š 12T93a30t87í45č93e66k 5580662760428

"Provozovatel železniční dopravy" je právní termín z oblasti železniční dopravy, který přesahuje hranice ČR. Sdružení provozovatelů železniční dopravy je sdružení osob, kteří tuto činnost provozují.

+2/0
2.3.2018 0:02

S16i23l48v79e66s69t73r 69K50a19d76e94ř37á43b69e68k 8230133985310

A existuje takové sdružení? Pan Grossmann je v dopravě celkem odborník, takže asi zná Sdružení železničních společností (IČ 63455358) a možná i Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky (ŽESNAD). Asi ho zajímá, jestli se na scéně vyloupl nějaký nový subjekt, nebo jestli jen jako obvykle redaktorka iDnesu plácá zkomolené a vymyšlené nesmysly.

0/0
2.3.2018 11:52

T22o37m11á52š 23T11a66t72í21č26e59k 5650222600308

Aha. :-)

0/0
2.3.2018 13:20

Š78t30e14f22a59n 98F54r41i57č35a 7972918543746

Vláda ty peníze nemá. V jakém havarijním stavu jsou stovky nebo možná i tisíce mostů. Takže megalomanské městské a vládní usnesení je jedna věc, přiklepnutí reálných peněz druhá.

+1/−3
1.3.2018 22:43

P34e53t54r 67O54t29ý77p21k94a 8652653138102

A to je dobře, i další kraje potřebují rozvoj, není zde jenom Praha a Brno co spolknou nejvíce peněz na investice

0/−1
2.3.2018 7:43

P58a34v59e21l 81K76o22l89á48č19e90k 9484324662951

V této zemi se za těch skoro 30 let po listopadu 89 projebalo tolik peněz, že bychom možná měli v ČR kde co z hlediska dopravní infrastruktury již vyřešené.:-/

+2/0
2.3.2018 14:09

J53i27ř24í 18Ž21a96m85b72o14c96h 5673403520661

Falešný fíkový list varianty Řeka - "metro" - ji nejen zpozdí. ale i příšerně prodraží.

Formálně je však za 0 Kč, protože do přímých nákladů na variantu se nepočítá.

Brňané ho však zbaští s velkou chutí.

Nebo mají zdravý rozum a budou demonstrovat za to, co podvědomě všichni dobře vědí - že nádraží má zůstat, kde je.

+5/−7
1.3.2018 22:38

R48i56c56h97a95r17d 97M24i26k25u41l84e85n43k63a 1299327617814

Čím dříve ta hrůza půjde k zemi, tím lépe.

+1/−1
3.3.2018 13:19

V67á77c50l56a90v 13P71o61l54á23š24e45k 9686320231707

Nepochybuji o tom, že já budu až do konce života jezdit z nádraží v současné poloze. Jen škoda, že se nedozvím, jak to nakonec dopadne. Nemohl byste mi to někdo tak za 50 let přijít zašeptat na hrob?

+15/−1
1.3.2018 21:55

J44i90ř33í 70P87a55u13l 3976915787222

I vy optimisto, ti kteří by vám to mohli přijít zašeptat na hrob se pravděpodobně ještě nenarodili. :-)

+6/−1
1.3.2018 22:21

M10i38c50h77a44e78l 70K98o56n96e98č64n94ý 6332553529109

Máte chybu v nadpisu, my v Brně říkáme metru KRTEK. Tak to déte laskavě do pucu.;-)

+4/0
1.3.2018 21:54

S11i79l72v61e71s72t28r 37K97a89d92e22ř73á52b63e21k 8890703325140

Jenže ono to nemá být metro, ale jen obyčejný železniční tunel. Nebo možná jen tunel.

0/0
2.3.2018 11:53

B44r78a66n97o 33H66o72r44n35a38k 6464424129124

Proč metro ? Proč ne zhruba 6x levnější nadzemka ?

0/−7
1.3.2018 21:49

R95a22d16e59k 38D64o31l50e46ž87a76l 2859823530450

To si nemyslím, že je levnější.. U tunelu musíte vyřešit jen výjezdy, u nadzemky všechny pozemky, kudy by to mělo vést. I u bezproblémových staveb je to tak na dvanáct let (průměr podle toho, jak dlouho trvá připravit všechno pro silnici). A přes Brno se dají očekávat desítky problémů. To bych počítal určitě přes dvacet let.

+6/0
1.3.2018 22:31

J53i14ř62í 32V47a65c32a 7222733377141

Zástavba a kopce. .... proto se teď jezdí šílenou oklikou.

0/0
2.3.2018 1:41

P10e83t11r 69V52o59p19i70č55k50a 5142397417676

Kopce??? Brno je prece na rovine, když zeleni bezmozci tvrdi jak vsichni mame misto autama jezdit na kole ...

+3/−2
2.3.2018 8:25

J81i93ř42í 78V30a47c83a 7292983817331

Od Hlavního nádraží přes centrum na sever je to opravdu do kopce a navíc historickým centrem. Tam opravdu by byl díky nadzemce pro vlaky nepřekonatelný spád (proto se to i dnes objíždí)

+1/−1
2.3.2018 8:49

Najdete na iDNES.cz