Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Brněnské metro“ může nové nádraží zpozdit, varují někteří zastupitelé

Spory o nové brněnské nádraží nekončí, a to i přesto, že zastupitelé v úterý odhlasovali, že by mělo stát u řeky a s diametrem – podzemní vlakovou spojkou podobnou metru, která by ulevila dopravě v centru. Podle Zelených podzemní dráha ale vzbuzuje nejistotu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M53i61c68h28a44e35l 72S38t28a95n24o42v21s15k64ý 6727765428504

"Bezmetro" moc nechápu. Vždyť se to může dočasně zprovoznit bez metra a to dostavět časem. Po spojení Německa se v Lipsku naopak rozhodli, že "metro" udělají. Vlaky končili na severu na hlavním nádraží a regionální tratě pokračovaly z druhé strany města z regionálních nádraží. A buď to projet tramvají, nebo objet zeširoka s-bahnem. Tak se rozhodli celé město podkopat.

Ono se u nás vůbec spousta věci řeší idiotsky.

Obdobně vyřešili v Lipsku problém s vlakem na letiště. Trať co vedla pár kilometrů vedle letiště odklonili a zakopali do tunelu.

A jak vyřešili satelitní nádrží např. ve Vídni nebo Leningradu/Petersburgu si laskavý čtenář jistě vybaví sám či dohledá.

0/0
28.3.2018 13:53

R92i69c15h26a69r95d 16M41i39k86u86l13e40n60k16a 1169177277344

Úvodní fotka zcela jasné demonstruje bidu a ubohost starého nádraží. Takhle má vypadat vjezd do Brna v 21 století? Srovnat se zemí, ihned.

+1/−2
3.3.2018 13:10

S61i50l49v58e83s75t92r 34K51a79d31e64ř79á57b75e54k 8610483445970

Já bych brněnské hlavní nádraží přesunul do Prahy. Brňáci se v Praze vzhlížejí jako nikdo jiný, tak by to pro ně určitě byla pocta. Ale když ho nechtějí v centru, můžeme ho klidně postavit někde docela na okraji Prahy. Hej, hele, chcete ho mít někde poblíž železniční trati, nebo radši úplně na samotě?

0/−7
2.3.2018 11:57

P32a38t92r42i50k 40S92v82o80b15o98d56a 3559511806105

No když to nebude za naše brněnské love, tak su pro :)

0/0
2.3.2018 10:09

P53a21v31e49l 75B70o64u61c17n32í16k 4542641153535

Napřed jednu věc a pak druhou. Napřed se soustřeďme na kvalitní modernizaci železničního uzlu Brno s přivedením povrchové veřejné dopravy (šalina, trolejbus) k novému nádraží, a až to bude hotové, můžeme se pustit do budování podpovrchové kolejové dopravy: metro, vlak jako SJKD nebo návrat k myšlence Rychlé šaliny.

Podstatné je, že pro kvalitní obsluhu Nového nádraží není Severo-jižního kolejového diametru třeba. Povrchová doprava to zvládne. Reálně budování SJKD nezačne dříve než po roce 2040, spíše 2050.

Ve Studii proveditelnosti 2017 jsou právě mezi významná rizika uvedeny požadavky politiků a zájmových skupin na další (přímo nesouvisející) investice, který by naše úsilí o zlepšení cestování a rozvoj Brna mohlo rozdrobit a ve výsledku zhatit.

Ač jako Řečkovičákovi by se mi líbilo mít podzemku (SJKD linku) z Krpole do hist. centra, nejsem si jistý, jestli vést tři, skoro souběžná, kolejová spojení z Krpole do Brna je moudré. Zrušíme po dokončení SJKD šalinu z Krpole do centra? Nebo zrušíme osobní vlaky od Tišnova přes Lesnou a Židenice? Nebo se budou v Krpoli vlakové soupravy rozdělovat na ty, co pojedou pod městem a na ty, co obslouží Lesnou, Židenice a nově vzniklý významný přestupní uzel Černovice? aby pak pokračovaly na nové hlavní nádraží Řeka?

Spíše jsem přesvědčen, že podzemka by měla spojit Bystrc s Brnem. Nářky Bystrčáků slyšíme už 40 roků. A mají pravdu. Studie hodnotící možnost, přínosy a náklady projektu brněnské podzemky bude hotova nejspíše až v roce 2020. SJKDiametr bude příští velké brněnské téma. Mimochodem, ke konci 80.let projekt Rychlé podpovrchové šaliny zhatily protesty Brňáků i proti kácení stromů v parku na Moravském náměstí.

+5/−2
2.3.2018 9:07

T67o72m28a12s 32C56e16n17e52k 6827204520453

Myslím si, že diametr lze budovat po částech. Předpoklad, že musí být nejprve dokončen v celé délce, aby byl funkční je zbytečně pesimistická. Avšak stavba nádraží a s ním souběžně třeba pravní etapa diametru od nového nádraží po Moravské náměstí se zastávkou ve stávajícím uzlu u hlaváku nemusí být nereálná a vůbec od věci. Dovedu si dokonce představit jeho vyvedení v oblasti Moraváku na povrch a dočasné napojení do povrchové dopravy, klidně na dalších 10 let, než bude možné otevřít další stanice. Ano, diametr ve své plné délce je projekt na 20 let, ale není nemožné, aby už po 5 letech nezačal sloužit částečně a postupně rostl. Ale pokud se odsune nádraží, tak alespoň jeho první úsek k hlavním uzlům musí přijít současně s novou plohou nádraží. Jinak odsun opravdu nedává smysl.

+3/−1
2.3.2018 11:02

P80a74v19e38l 76B75o10u50c27n94í31k 4602731413345

SJKDiametr se samozřejmě bude budovat po částech. První úsek bude určitě Nové nádraží - uzel u současného nádraží - Moravské nám. Tedy ve stopě projektu Rychlé šaliny ze 60.let. Oosbně si myslím, že otevření nějakého kratšího úseku, třeba Nové nádraží - uzel šalin, nedává moc smyslu. Málokdo sjede do podzemí a čekal na vlak (metro), aby jel jen jednu stanici. Mnohem smysluplnější je využití šaliny nebo trolejáku. Opakuji znova, dopravní analýzy ze Studie proveditelnosti 2017 ukazují, že podzemka není pro obsluhu Nového nádraží varianty Řeka nutná. Smysl má jen jako delší linka obsluhující především vnitro-městské cesty a pokračující na Bystrc nebo do okolních měst(ysů). Ale počkejme rok na Studii o SJKDiametr-u, jaké budou varianty, využítí, harmonogram.

+1/0
2.3.2018 12:12

T28o34m47a28s 75C60e41n83e36k 6497574520473

Proto taky píšu o tom, že si dovedu představit (dočasné) vyvedení na povrch a jeho napojení na stávající tramvajové tratě v oblasti Mor. náměstí (směr Řečkovice, Lesná, Technologický park a Bystrc). To by pro dané směry odbouralo nutnost přestupu a nutně zkrátilo dobu cestování (zároveň ale zachovalo logiku současných zastávek) a myslím, že i kompletně eliminovalo oněch 8 min. ztráty udávaných z odsunutého nádraží (ne-li naopak čas ještě zkrátilo).

+2/0
2.3.2018 13:17

I13v78a66n 65H28o28l79a42s 5227767778877

> na kvalitní modernizaci železničního uzlu Brno s přivedením povrchové veřejné dopravy (šalina, trolejbus)

... která v žádném případě nebude dostatečná a tím, že "nějak" to fungovat bude, hrozí riziko, že se pak i diametr bude řešit sto let.

+2/−2
2.3.2018 11:39

P14a12v49e76l 95K50o58l25á80č87e27k 9444914762831

Ten západovýchodní směr diametru - Bystrc - Líšeň, dává smysl. Mohl yb doplnit ten severojižní.

+1/0
2.3.2018 13:14

P49e90t81r 88V29o33p62i47č48k37a 5652427547606

Nejlepší by bylo postavit Brno cely znova par kilometru jižně ;-)

+7/−1
2.3.2018 8:33

M91a16r56e69k 39S71l58a90b16i40h97o97u36d65e24k 7608321722513

No a nebylo by v tom případě už lepší tam rovnou postavit něco jiného?

+2/0
2.3.2018 9:05

Z43d40e50n39e87k 58S64e50i64d11l 6494395180147

A na co je potřeba stavět nové nádraží v poslední zatáčce před Vídní? Možná by stačilo, kdyby tam vlak jen zpomalil.

+1/−9
2.3.2018 7:41

P63e88t81r 69O73t62ý14p35k57a 8842513898302

Brňákům to nestačí, chtějí být světový. Přece se uvažuje o variantě rychlovláčkůůů...no uvažuje, ale nikdo raději nepočítá návratnost investice a kdo bude mít na drahé jízdenky peníze...Také trať Prague - Brno by asi nebylo moc pro lidi zajímavé, proč by za to platili..?

0/−10
2.3.2018 7:45

P95a96v32e86l 14K92o90l20á29č51e76k 9674214742301

Brno, na to, že není zas tak rozlehlé město, tak se v něm koncentruje značné množství lidí. Se studenty a dojíždějícími do Brna, je to cca půl milionu lidí. A stávající dopravní skelet, včetně nádraží, to již nezvládá. Ostatní vaše "rozumy" jsou jen hloupé trolení. :-)

+5/0
2.3.2018 13:19

P92a88v65e10l 89K93o72l76á42č89e57k 9204464182811

Těch lidí dle aktuálních odhadů dnes bude okolo 550 tisíc. A počet lidí, pendlujících v širší brněnské aglomeraci, kteří bydlí za městem, narůstá. Právě toto činí dopravní toky odlišnými od minulosti, což si nutí kapacitní dopravní infrastrukturu, nejen tu železniční, ale i MHD, či IDS JMK.

+2/0
2.3.2018 13:26

P65e86t96r 37O67t53ý41p23k44a 8462263928432

Brňáci si odhlasují megalomanský přesun nádraží a my všichni jim ho zaplatíme...????...A proč...?..Nejsou peníze na dostavbu dálnic zde se řeší taková megalomanská akce..??..Si to postavte za svoje..

+1/−13
2.3.2018 7:40

J46i15ř11í 62V86a83c41a 7672283517101

Za státní se přestavují všechny nádraží a koleje v ČR - dráhy jsou státní podnik. Dobré nádraží je v jejich zájmu (Brno je přeci jen krajské město odkud a kam jezdí hodně jejich zákazníků).

+3/0
2.3.2018 8:54

S36i33l30v89e96s56t81r 54K12a46d85e88ř70á83b16e76k 8600743315620

Všechny koleje v ČR ne - spleť šalinových kolejí před nádražím vám stát platit nebude.

0/0
2.3.2018 11:37

A72l11e38n39a 36R87i93s32o61v75á 4246460459965

No to ne, já třeba přesun nechci:-P

+2/−2
2.3.2018 10:04

P11e44t32r 51B26á87č63a 8705906965605

A kolik kravovin platime my v Praglu?

+6/0
2.3.2018 10:20

S26i40l78v80e17s79t91r 96K87a36d35e94ř89á62b18e61k 8590923355320

Třeba budovu vlády, aby měli vládnoucí Slováci a Moraváci odkud rozkazovat.

0/−1
2.3.2018 11:38

P48a52v73e81l 70K53o19l58á43č98e12k 9194414772201

Kdybychom měli zemské zřízení, ulevilo by se všem i vám od moravské náplavy.

+1/0
2.3.2018 14:01

P56a25v51e54l 95K31o49l57á69č74e49k 9414874172351

A propos, budovu moravského zemského sněmu máme, nemusí se stavět nová.

+2/0
2.3.2018 14:05

R14o77m65a73n 22J72e66s95c19h62k70e 9438635877345

Máte pocit, že Pražáci si platí ze svého tunely Blanku a METRO ? Přitom, jak napsal prezident Klaus - Praha je město nemakačenků, nikdo nechce dělat v Praze rukama a ve stoje.

+1/0
2.3.2018 16:57

J25a63n 21M51o60r46a17v47a 8389119989946

2 základní předpoklady, které musí Brno co nejdříve splnit, nechce-li se brněnský magistrát naprosto dokonale znemožnit - má k tomu úspěšně nakročeno:

1/ nádraží začít stavět "U řeky" HNED, za každou cenu stavbu rozjet a problémy řešit v chodu;

2/ škůdce jako jsou především "Zelení" úplně odstavit! Je zajímavé, že dosavadní spoluškůdci "Žít Brno" na poslední chvíli otočili a hlasovali pro "U řeky". Taky to svědčí o "pevnosti" jejich postojů a deklarací i když v tomto případě ve prospěch věci. Ovšem vzhledem k tomu, že se předpokládá, že v nadcházejících volbách oprávněně vypadnou tak je to jen taková poznámka k věci...

+5/−8
2.3.2018 7:30

M13i17r31e21k 30Z50á17v93o33d53n66ý 7652477890288

Mafiánská brněnská buňka ČSSD a mafiánská ODS opět útočí. Nechápu. Přes naprostou imbecilitu nápadu odsunu nádraží si ho prosadili a když už se má udělat něco, co by lidem díky zhoršené dostupnosti nádraží pomohlo, tak zase mají .... připomínky. Fakt tyto .... .... do .... :o)

+5/−5
2.3.2018 7:08

Š42t90e34f86a84n 68F44r59i85č30a 7452558883956

Klíčové je budoucí racionální chování cestující veřejnosti. Té veřejnosti, která vlakem denně dojíždí. Žádný člověk nežije proto, aby denně zbytečně ztrácel čas na cestě.

Je to stejný marketingový problém, jako obchod v prvním patře. Každý schod navíc znamená úbytek 10 % zákazníků. Stejně tak to bude s nádražím, které povede jinam, než potřebují cestující.

+6/−2
2.3.2018 7:03

M40i36r71o22s77l63a88v 86V50y49k92o55u93p11i70l 3950556143705

To je zvláštní, že poloha nádraží je takové téma pro Zelené.

+2/−2
2.3.2018 6:50

I27v74a55n 14H24o23l35a67s 5567457908837

A co je na tom zvláštního?? V principu Zelení podporují veřejnou dopravu a odsunutá poloha reálně hrozí výrazným úbytkem cestujících.

+1/−2
2.3.2018 11:41
Foto

P93a28u96l 92J27a94r52o68s 2363398540

Metro? Ve kterem stoleti,by bylo metro v provozu?;-)

+8/0
2.3.2018 6:39

M50a84r93e38k 74O43n87d89r73á41š84e70k 1310830329578

Zelení by měli být potichu a maximálně tak mohou šoupat nohama! Díky těmto fanatikům máme nehorázně drahé parkování v centru. Byli by nejraději, kdychom všichni jezdili MHD nebo na kole, i v těchto mrazech.

+3/−1
1.3.2018 22:46

M98i51r94o42s51l59a64v 97G37r95o18s53s10m12a44n44n 8872309154

Co je Sdružení provozovatelů železniční dopravy ČR?

0/0
1.3.2018 22:45

T28o30m83á60š 34T67a55t26í52č19e57k 5750182940468

"Provozovatel železniční dopravy" je právní termín z oblasti železniční dopravy, který přesahuje hranice ČR. Sdružení provozovatelů železniční dopravy je sdružení osob, kteří tuto činnost provozují.

+2/0
2.3.2018 0:02

S53i26l40v95e13s90t29r 94K11a77d35e44ř88á71b95e49k 8810103785130

A existuje takové sdružení? Pan Grossmann je v dopravě celkem odborník, takže asi zná Sdružení železničních společností (IČ 63455358) a možná i Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky (ŽESNAD). Asi ho zajímá, jestli se na scéně vyloupl nějaký nový subjekt, nebo jestli jen jako obvykle redaktorka iDnesu plácá zkomolené a vymyšlené nesmysly.

0/0
2.3.2018 11:52

T37o24m90á69š 73T95a42t22í88č79e29k 5980582620578

Aha. :-)

0/0
2.3.2018 13:20

Š27t13e90f26a24n 97F34r82i81č98a 7332668543556

Vláda ty peníze nemá. V jakém havarijním stavu jsou stovky nebo možná i tisíce mostů. Takže megalomanské městské a vládní usnesení je jedna věc, přiklepnutí reálných peněz druhá.

+1/−3
1.3.2018 22:43

P68e74t74r 39O90t19ý39p35k69a 8322173578172

A to je dobře, i další kraje potřebují rozvoj, není zde jenom Praha a Brno co spolknou nejvíce peněz na investice

0/−1
2.3.2018 7:43

P15a30v58e35l 84K35o23l77á45č90e83k 9644154122401

V této zemi se za těch skoro 30 let po listopadu 89 projebalo tolik peněz, že bychom možná měli v ČR kde co z hlediska dopravní infrastruktury již vyřešené.:-/

+2/0
2.3.2018 14:09

J19i70ř50í 39Ž86a65m29b15o53c69h 5673533280911

Falešný fíkový list varianty Řeka - "metro" - ji nejen zpozdí. ale i příšerně prodraží.

Formálně je však za 0 Kč, protože do přímých nákladů na variantu se nepočítá.

Brňané ho však zbaští s velkou chutí.

Nebo mají zdravý rozum a budou demonstrovat za to, co podvědomě všichni dobře vědí - že nádraží má zůstat, kde je.

+5/−7
1.3.2018 22:38

R42i68c19h65a89r29d 61M33i72k47u40l41e76n33k83a 1909747857174

Čím dříve ta hrůza půjde k zemi, tím lépe.

+1/−1
3.3.2018 13:19

V97á26c98l81a77v 70P51o84l25á14š64e27k 9816930851127

Nepochybuji o tom, že já budu až do konce života jezdit z nádraží v současné poloze. Jen škoda, že se nedozvím, jak to nakonec dopadne. Nemohl byste mi to někdo tak za 50 let přijít zašeptat na hrob?

+15/−1
1.3.2018 21:55

J31i73ř97í 24P81a78u84l 3976125977552

I vy optimisto, ti kteří by vám to mohli přijít zašeptat na hrob se pravděpodobně ještě nenarodili. :-)

+6/−1
1.3.2018 22:21

M87i95c31h61a94e80l 45K30o74n43e86č41n93ý 6482433459289

Máte chybu v nadpisu, my v Brně říkáme metru KRTEK. Tak to déte laskavě do pucu.;-)

+4/0
1.3.2018 21:54

S17i29l58v46e90s31t61r 27K75a70d34e29ř40á10b78e78k 8250623885930

Jenže ono to nemá být metro, ale jen obyčejný železniční tunel. Nebo možná jen tunel.

0/0
2.3.2018 11:53

B51r69a45n45o 73H20o67r44n41a14k 6754484429664

Proč metro ? Proč ne zhruba 6x levnější nadzemka ?

0/−7
1.3.2018 21:49

R89a82d49e18k 96D74o68l44e28ž20a21l 2119443420170

To si nemyslím, že je levnější.. U tunelu musíte vyřešit jen výjezdy, u nadzemky všechny pozemky, kudy by to mělo vést. I u bezproblémových staveb je to tak na dvanáct let (průměr podle toho, jak dlouho trvá připravit všechno pro silnici). A přes Brno se dají očekávat desítky problémů. To bych počítal určitě přes dvacet let.

+6/0
1.3.2018 22:31

J62i78ř84í 54V51a75c47a 7822233727791

Zástavba a kopce. .... proto se teď jezdí šílenou oklikou.

0/0
2.3.2018 1:41

P62e27t85r 71V94o85p85i73č20k95a 5392167657246

Kopce??? Brno je prece na rovine, když zeleni bezmozci tvrdi jak vsichni mame misto autama jezdit na kole ...

+3/−2
2.3.2018 8:25

J35i17ř50í 35V33a72c75a 7342363787341

Od Hlavního nádraží přes centrum na sever je to opravdu do kopce a navíc historickým centrem. Tam opravdu by byl díky nadzemce pro vlaky nepřekonatelný spád (proto se to i dnes objíždí)

+1/−1
2.3.2018 8:49



Najdete na iDNES.cz