Diskuse k článku

Zateplili školu, aby ušetřili. Nevyřešili ale větrání a za energie doplácí

V Hrušovanech u Brna zateplili školu, ale bez vzduchotechniky. Místo úspory teď musí pravidelně větrat. Nejen že úspor nedosáhli, ale ještě budou doplácet. A zdaleka nejsou jediní, kdo má problémy. Podobně jsou na tom stovky obcí po celé České republice, které zateplovaly školy v období let 2007 až 2013.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V42á59c27l29a30v 86P82o44l14á55k 1935402120350

Vše už zatepleno, tak teď začneme rekuperovat.

0/0
17.8.2018 16:05

O83n91d67ř18e54j 84L22o71š37o88t13h 2572604615320

Museli něco špatně dělat už před tím. Vzduch se musí měnit neustále, před zateplením, i po zateplení a výměně oken. Zateplením snížili tepelné ztráty a potřeba větrání se nemění, z toho plyne, že náklady, při zachování stejně kvalitního vzduchu, musí být nižší.

0/0
13.8.2018 20:24

D45a83n12i61e60l 53S39c80h35n68i70t92z88e35r 5561544851976

Záleží na tom, jaké okna měly před výměnou. Pokud byly slabě těsnící, stačilo o přestávce větrat minutu, o to ostatní by se "postaraly" netesnící okna.

0/0
13.8.2018 21:14

J88i25n84d10ř45i95c61h 64Š70k32o38p26e72k 4355301210685

jediný důvod, proč to před zateplením mohlo fungovat bez problémů, mohl být stav oken. Prostě netěsnila tam moc, že tam byl pomalu průvan, který výměnu vzduchu zajiš ́toval.

0/0
14.8.2018 6:58

O70n91d78ř50e81j 53L20o42š48o82t91h 2322454795430

Asi se nechápeme. Existuje TZ prostupem a TZ větráním. TZ větráním jsou dané velikostí prostoru a počtem lidí, z toho plyne, kolik vzduchu se musí vyměnit a je zcela jedno, jakým způsobem se toho dosáhne.

TZ prostupem musely klesnout a tím se logicky měl snížit i náklad na vytápění.

Příčina bude v tom, že před zateplením se vzduch vyměnil a to da takové míry, že hladina CO2 byla na takové úrovni, že vyšší úroveň nebyla tolik znát a teď větrají tak, že to někde otevřou a jsou líní si ta okna zavřít.

Přitom na vyvětrání by stačilo, kdyby v půlce hodiny a před hodinou učitel na pár minut vyvětral.

0/0
14.8.2018 21:10

M26i59c71h46a47l 44K48r16č10á95l 6818178526192

Jinými slovy: Zabalili jsme 150 let starou budovu do igelitu a teď se divíme že se tam dusíme.

+5/−5
13.8.2018 12:47

J95i45n71d77ř66i85c62h 17Š56k17o71p73e67k 4955221680415

nesmysl.

+6/−1
13.8.2018 12:50
Foto

R34a51d93i98m 22K62o83u72t33ň31á85k 5789546987458

Vskutku neznám stavbu, kde by větrání zajišťovaly stěny. Vždy k tomu sloužila okna (nebo nějaké technické zařízení). Takže když dům zateplíte, nic se z pohledu větrání v zásadě nezmění. Ale zásadní změna nastane tehdy, když vyměníte stará průvzdušná okna za nová, která jsou velmi těsná a která když jsou zavřená nepropustí v podstatě žádný vzduch (na rozdíl od těch starých).

+8/−1
13.8.2018 13:45

M67a32r51t46i29n 54K78u93d80r19n13a 3649746739760

Kdyby to tak bylo, tak pokud by byl někdo týden doma a nevětral, tak se udusí, ale světe div se, ještě se to nestalo.

+1/−4
13.8.2018 13:55

D52a92v40i63d 56D65o57b20e83š 3815872147

Když o tom nic nevím, tak raději nepíšu ;-)

+5/−1
13.8.2018 14:10

M42a64r75t38i11n 17K35u15d44r53n75a 3499866559560

Tak nepiš, nikdo tě nenutí;-)

+1/0
13.8.2018 14:10
Foto

R23a89d19i97m 18K98o56u77t92ň48á90k 5519786207228

Nikde, ani tady v diskuzi jsem se nedočetl, že by existovala nějaká vzduchotěsná stavba (speciální výjimky jistě existují). I u těch nejtěsnější staveb dochází k výměně vzduchu. Netěsnostni oken a dveří, jejich připojovacích spár, nedobře provedenými stěnami a jijich napojením na podlahy, stropy apod. I těmi stěnami (podle konstrukce). Vzduch také odchází komínem, odtahem od digestoře, záchodovým WC, ... Také se většinou chodí z bytu/domu ven a zase zpět. Takže nějaký vzduch se dovnitř vždy dostane.

+4/0
13.8.2018 15:15

D67a63n40i49e45l 39S14c80h11n57i48t67z41e97r 5271894751106

Nějaký podíl má i samotné zdivo, ale souhlas, primárně se jedná o okna.

0/0
13.8.2018 21:21

D18a43n30i73e83l 78S15c84h85n82i88t20z64e55r 5941324841216

Je rozdíl 2 - 5 členů rodiny, nebo 20 - 30 žáků ve třídě. Vime?

0/0
13.8.2018 21:18

J19a47r20o27m19í18r 18K49r69á40l 4240799754579

Ale změní. Bude tam podstatně větší vlhko a při tolika lidech mají zaděláno na plíseň.

0/0
14.8.2018 6:35

V24o50j69t76ě91c93h 79R60ý44ž 1590536307907

A zase ten nesmysl s dychajici stenou. Taková děsná hloupost a lidi to pořád papouskuji.

+5/−1
13.8.2018 13:55

D89a91n91i72e19l 23S15c80h38n89i90t33z21e65r 5431194731696

Hloupost jen na půl, viz ma reakce na pána Kabrňák.

0/0
13.8.2018 21:23

J15o17s41e95f 23N84o27v40á90k 8401577122590

Ministerstvo to vyřešilo již před zahájením zateplování, podobně jako řeší nedostatek vody v krajině "dešťovkou". Kolik asi mají na ministerstvu platy ?

0/0
13.8.2018 12:30

M73a88r27t28i57n 76K66u15d66r69n75a 3849606789520

Podívejte se do tabulek, já se na to jednou díval a můžu říct, že ty jejich platy jsou fakt mizerné.

0/0
13.8.2018 12:38

T79o38m45á51š 69T88a47t22í58č92e77k 5160542780318

Cokoliv překračující naturálie v podobě řepné polívky s chlebem a obnošeného šatstva je pro úředníky příliš!

0/−1
13.8.2018 13:23

I73v33a36n 40B27u44b93l46a 3842415175644

Čekal snad někdo od těch nevzdělaných přiblblíků na všech úrovních veřejné správy něco jiného?

0/0
13.8.2018 12:20

J48i47n64d21ř62i16c74h 59Š62k94o15p42e69k 4355751670345

projektant není automaticky člen veřejné správy

0/0
13.8.2018 12:41

P79a69v22e36l 44R94e52z58n29i61c18e85k 3905594204622

projektant naprojektoval to co mu bylo zadano.. zatepleni... nikoliv vyreseni efektivniho zatepleni s funkcni vymenou vzduchu...

+1/0
13.8.2018 15:57

J34i97n74d93ř81i24c10h 79Š28k68o78p28e92k 4695901670355

projektant má dle zadání udělat funkční celek. Pokud dokáže naprojektovat něco, co nedpovídá normám, tak má vrátit razítko a jít dělat něco, na co stačí.

0/0
14.8.2018 7:00

P22a15v70e93l 37R14e52z22n61i42c54e66k 3735714444942

a ted jsme v patove situaci.. ani jeden nevime jak byla psana dotacni vyzva, jak byla limitovana a jake diskuse probihaly mezi zadavatelem a projektantem v prubehu navrhu... treba projektant i myslel na odvetravani, rekuperaci atd jenze dotacni vyzva toto nepokryvala ci vyslovne zamitala a tak mel svazane ruce...

0/0
14.8.2018 9:30

M79a45r37t11i73n 51K64u69d42r17n75a 3259346649590

Celý ten článek je o tom, že jedna osoba byla překvapena, že v místnosti, kde je cca 30 osob se větrá. Ale ve skutečnosti vůbec o nic nejde, tak se vyvětrá a nic se neděje, v té místnosti sedí 30 radiátorů s teplotou cca 37 stupňů a velmi pravděpodobně se topení ani nezapne. Ale toho údivu jednoho člověka se chytí tzv. experti, kteří chtějí prodat za statisíce rekuperaci a jak je vidět i z této diskuse, tak někteří na to opravdu slyší a mají teď pocit, že bez rekuperace vlastně nelze existovat.

Na začátek by bylo dobré, aby si někteří uvědomili, že rekuperace není to samé, jako větrání.

+3/−1
13.8.2018 12:09

P69e49t59r 77N54o48v67o95t92n31y 1801290801

Ne, topení se nezapne, ale škola platí za topení dřív než před tím. ;-D Samozřejmě je tu možnost, že větrají extrémně blbě, ale to by jim zase děcka u oken pomrzla, takže jen v tom to asi nebude.

+1/0
13.8.2018 12:17

M23a54r96t44i32n 23K34u62d66r61n69a 3499116619290

Pokud jste chtěl napsat, že za topení platí víc, než dříve, tak je to samozřejmě nesmysl.

0/−2
13.8.2018 12:33

P38e36t87r 96N82o83v26o23t92n89y 1561210481

"Nejen že úspor nedosáhli, ale ještě budou doplácet." To znamená co, podle vás?

+1/0
13.8.2018 12:46

M43a78r91t32i82n 23K29u62d78r80n11a 3519356179820

Že kecá?

+2/−1
13.8.2018 13:29

R97o17b14e46r15t 75B64a94l92a32b97á71n 9952413132

Nedomyšlený program dotací ? Spíš si stěžujte u projektanta, který to větrání neřešil (jestli ho tedy opravdu neřešil).

+1/0
13.8.2018 12:01

T53o75m11á84š 29K86ř69e47č65e86k 5429664594541

Takže chyba není v tom, že pan ředitel asi není schopen napočítat do pěti a jen ujížděl na polystyrenove módě, ale v dotaci...

+2/0
13.8.2018 11:57

J85a54n 57T75a43r24a84b85a 4196156719779

Spíš o tom, že teď podlehne vzducharske lobby.

+1/0
13.8.2018 11:59

Z83d97e98n84ě51k 32W31e74r37n34h49a49r87t 6957385692478

Problém je v tom, že se takový projekt dělá přesně tak, aby vyhověl dotačnímu programu. Takže hybatelem celé akce není logika nebo potřeba, ale zadání té dotace. Staví se jen a pouze to, co se dotuje, jinak se nevydá ani koruna. To je systémová chyba a důkaz toho, jak dotace poškozují celou společnost - přímo i nepřímo.

+4/0
13.8.2018 12:01

M59a72r19e15k 49Š16t76ě50p94á61n26e28k 4674669950232

Zástupci Hrušovan u Brna se totiž dostali do pasti v souvislosti s nedomyšleným programem na zateplování škol.

On to i může být nedomyšlený program, ale spíš mě zaráží to ignorování logiky. Je přece jasné, že každý objekt se musí vyvětrávat, nebo to mít zařízené jinak. Přece bez výměny vzduchu to nejde. A starosta si všiml otevřených oken. Ten jeho výraz pro něco, co v životě neviděl, musel stát za to. Já si spíš myslím, že víc děsivé, než naměřené hodnoty CO2, je to, že na vedoucích postech jsou lidé s absencí zdravého rozumu a logického uvažování :-/

+2/0
13.8.2018 11:53

Z50d12e70n47ě80k 44W19e44r83n27h61a15r17t 6877475852258

No, to je tak, když se projektant, investor i všichni ostatní řídí tím, co je v žádosti o dotace, nikoliv zdravým rozumem...

+1/−1
13.8.2018 11:56

P47e59t42r 61N72o44v90o31t44n56y 1691140561

Pokud tu dotaci potřebujou, tak jim nic jiného nezbývá, než se tím řídit.

0/0
13.8.2018 11:57

Z69d67e53n36ě46k 93W67e31r65n24h62a73r30t 6317545712428

A potřebují jí proč? Nebylo by rozumnější to postavit za své, ale tak jak to potřebuje ta škola, v návaznosti na opravy ostatních věcí, zkrátka postupovat při údržbě budovy podle nějakého dlouhodobého plánu? Teď to funguje tak - letos je vypsaná dotace na zateplení, hurá, musíme letos zateplit, jinak ty prachy propadnou, takže vezměte to zadání dotace a podle toho udělejme projekt, ale fofrem... Za rok bude dotace na něco jiného, tak to zase rozebereme, provrtáme a budeme dělat třeba vodu nebo elektriku. Vždyť to vidíme na ulicích a podobně.

0/0
13.8.2018 12:05

M16a24r40t13i29n 16K62u60d76r66n78a 3259466879480

To je prostě problém dotací. Škola samozřejmě vlastní prostředky nemá a všechno jde ze státního, ale problém dnešní doby je dávat ve velké míře účelové dotace, které jsou samozřejmě nesmyslem, protože pak se čerpají prostředky na něco, co vlastně ani není potřeba.

+1/0
13.8.2018 12:37

Z39d37e57n92ě60k 80W50e52r28n92h80a44r78t 6877515232468

Tak. Je to vadný systém, který nemůže fungovat. Ředitel má dostat každý rok balík peněz a má být jeho odpovědnost, zda letos opraví střechu nebo zateplí, případně počká a příští rok udělá všechno najednou při jednom...

+1/0
13.8.2018 12:43

M59a11r49t55i73n 53K49u60d89r74n69a 3369876159290

Podle mě by ani neměl dostávat každý rok balík peněz, ale měl by existovat nějaký dlouhodobý plán a podle toho by měl pak čerpat. Takže když bude následně potřebovat opravit střechu, tak by na to měl dostat peníze a ne čekat, až bude rok dotací na opravu střechy.

0/0
13.8.2018 13:31

J36i24n43d92ř72i60c20h 60Š64k70o21p19e47k 4705831720355

žádost o dotaci se dělá dle projektu. větrání mělo být řešeno již v projektu

0/0
13.8.2018 12:13
Foto

R53a42d65i44m 47K92o65u83t17ň42á70k 5159806267398

Projekt řeší jen to, co dostane projektant zadáno (a zaplaceno). Vyhláška řešící větrání škol je bohužel tak špatně napsána, že se o ni projektant nemůže opřít a donutit investora nucené větrání do projektu objednat. A protože je tak špatně napsaná, nelze se ani opřít o hygienu. Kdyby by ve škole nebylo navrženo vytápění, hygiena by neudělila kladné stanovisko a stavět by se nemohlo. Když ale chybí návrh nuceného větrání, hygienou to projde, jelikož vyhláška striktně na zajištění určité úrovně CO2, kterou lze zajistit pouze nuceným větráním, netrvá a umožňuje zajišťovat větrání jen okny. To je ale pouze teoretická varianta větrání, ve skutečnosti třídu s mnoha dětmi na malém prostoru takto nevyvětráte. Nebo jen za cenu popisovanou v článku - v zimě to ale takto stejně řešit nelze.

+2/0
13.8.2018 13:04

J86i61n18d64ř53i57c49h 84Š49k50o84p83e61k 4435121880165

projektant, odborně zdatný, musí na fakt, že pouhé zateplení nebude vyhovovat hygienickým normám, prostě upozornit. Pouhé větrání totiž způsobí to, že nevyjde úspora energie.

0/−1
13.8.2018 13:12
Foto

R12a43d81i54m 49K83o87u30t77ň19á64k 5289486547838

Ano, bezesporu. Ale když to investor odmítne (=bude to stát další peníze) a projektanta nepodrží hygiena tím, že by s projektem bez větrání nesouhlasila, tak co nadělá?

0/0
13.8.2018 13:35

J54i81n31d85ř61i28c28h 76Š14k57o26p93e62k 4195131490155

zrovna hygiena je jedna z mála institucí, kterým je jedno, že trvání na jejich stanovisku způsobí problémy. Tak ta ho určitě podrží

0/0
14.8.2018 7:01

R52a64d12i47m 44P84o47l76á30š43e74k 9486833669109

Problém je v propagandě.

Tak moc se u nás musely propagovat uteplené domy a pasívní domy, až se, aspoň na začátku, mluvilo jako o hotové věci, že uteplený dům potřebuje vzduchotechniku jen ve výjimečných případech, že pasívní dům je stejně drahý nebo levnější než kalsický dům a jeho životnost je taky stejná. a podobné nesmysly.

Bohužel tyto nesmysly vzali za své i úředníci, co o těch dotacích rozhodují. :-(

A spousta lidí se jimi nechala zblbnout.

Přitom se to dá snadno vypočítat. Zateplením a hlavně výměnou oken se budova stane defakto neprodyšná. Větrání či rekuperace pak není potřeba jen v hodně velkých místnosetch, kde je málo lidí. Tam stačí vzduch vyměńovaný třeba z chdby při otevírání dveří a vzduch vyměńovaná malými netěsnostmi i u nových oken.

Kde je místnost využívaná na maximum, typu zaplněná školní třída, tam je větrání nutné.

+2/0
13.8.2018 11:52

M94a11r39t79i22n 26K36u86d83r65n77a 3969326899350

Vždyť ty okna otevřít jdou.

+2/0
13.8.2018 11:55

J21a74n 68T59a74r83a51b45a 4196966829189

Ale když budou větrat okny nebo udělají mikroventilace, tak vzduchotechnicka firma neutrzi 4 miliony. A vovovotom to je.

+1/0
13.8.2018 12:01

M41a83r52t38i29n 90K26u98d61r79n32a 3379876259760

Tak nějak to chápu taky.

+1/0
13.8.2018 12:03

Najdete na iDNES.cz