"V této hře se hledá odpověď na otázku, proč Bůh dopouští zlo," poznamenal režisér František Derfler.
Soudní tribunál představuje skupina Židů v haličské vsi po ničivém pogromu. Wiesel situoval hru do roku 1649, kdy Halič zažívala řadu pogromů. Podle Derflera však Šamhorodský proces není historickou ani náboženskou hrou a zmíněný letopočet prý není podstatný.
. kultura a zábava na 14. května 2008 - zde |
"Naše inscenace spadá do jakéhosi haličského bezčasí. Historická patina je zachovaná, ale my máme volnější ruce a můžeme hru posunout v rekvizitách, dekoracích a kostýmech blíže k současnosti," poznamenal Derfler, který je také autorem úpravy.
Autor vše zažil na vlastní kůži.Wiesel napsal hru na základě vlastních zážitků z koncentračních vyhlazovacích táborů Březinka a Buchenwald. Tři rabíni se prý rozhodli obvinit Boha za to, že připustil masakrování Židů.
Překlad hry z francouzského originálu byl pořízen speciálně pro brněnské Divadlo U stolu a jeho autorem je Josef Mlejnek. Scénu pro novou inscenaci navrhl Jaroslav Milfajt, kostýmy Sylva Hanáková. Herci budou používat také obličejové masky.
Wiesel je světově známý židovský prozaik, esejista, filozof a politický aktivista. Narodil se v dnešním Rumunsku v ortodoxním chasidském prostředí. Po válce žil ve Francii a USA.