Víc než miliardová injekce do stavby Dobrovského tunelů v Brně umožní otevřít stavbu už na jaře roku 2012. Ilustračšní snímek

Víc než miliardová injekce do stavby Dobrovského tunelů v Brně umožní otevřít stavbu už na jaře roku 2012. Ilustračšní snímek | foto: Ondřej SurýMF DNES

Do Dobrovského tunelů stát nasype přes miliardu, otevřou je na jaře

  • 32
Tunely Dobrovského, které mají výrazně odlehčit dopravě v brněnských ulicích, dostanou příští rok více než miliardu korun. Na dokončení obou tubusů to bude stačit a první auta jimi projedou na jaře 2012.

Na otevření dvou tubusů, které spojí Žabovřesky a Královo Pole, vláda vyčlenila nečekaně velkou částku. Jejich dokončení by neměli bránit ani aktivisté, chtějí stáhnout svou žalobu proti stavbě.

Dobrovského tunely

Ražba tunelů byla zahájena v únoru roku 2008. Dva paralelní dvoupruhové tunely budou dlouhé asi 1 250 metrů. Tunely Dobrovského jsou jednou z nejdůležitějších a největších dopravních staveb v Brně. Jako součást velkého městského okruhu svedou především tranzitní dopravu mimo vnitřní město, kde by se po jejich dokončení měla snížit hustota dopravy i hladina hluku.

"Ze Státního fondu dopravní infrastruktury příští rok půjde na stavbu Dobrovského tunelů miliarda a sto čtyřicet tři milionů korun. Je to dost vysoká částka, která by měla stačit na jejich otevření do konce roku 2012, jak se původně předpokládalo," potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák po úterním jednání vlády.

Ačkoli vláda schvalovala státní rozpočet již minulý týden, o penězích pro fond dopravní infrastruktury rozhodovali ministři teprve nyní.

Ministerstvo dopravy požadovalo, aby se rozpočet fondu navýšil o devět miliard. Nakonec to budou jen čtyři miliardy, přesto na brněnské tunely putuje přes miliardu korun.

"Jen to dokládá, že Dobrovského tunely jsou opravdová priorita. Pokud budeme moci počítat s touto částkou, stačí to na bezpečné zprovoznění tunelů," komentoval rozhodnutí ministrů šéf krajského Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Pánek.

Stavba je již téměř hotová

V tuto chvíli jsou tunely po stavební stránce takřka hotové. "Začínáme montovat technologie. Příští rok tunely uvedeme do zkušebního provozu a po následující rok budeme již jen dokončovat úpravy okolo," dodal Pánek.

Miliarda pro tunely potěšila i vedení Brna. "Je to dobrá zpráva. Jen doufám, že už stavbu žaloba pana Štěpaníka nezhatí," řekl náměstek primátora Robert Kotzian (ODS).

I tato poslední překážka dokončení tunelů však nejspíš brzy odpadne. Karel Štěpaník a jeho sdružení Velký městský okruh nejspíš brzy stáhnou žalobu proti stavebnímu povolení, která leží měsíce u Městského soudu v Praze.

"Právě s investorem jednáme o termínech, kdy mají závazky splnit oni a kdy my. Dohodneme se během dvou týdnů," komentoval jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic Štěpaník.

Aktivisté usilují, aby se měření hluku poblíž tunelů uskutečnilo na jaře, tedy v době, kdy bude možné na případné překročení limitů stavebně zareagovat. "Příští týden se opět sejdeme, brzy z jednání vzejde dohoda," potvrdil i zástupce investora Pánek.

Sdružení již vloni se žalobou u soudu v Praze uspělo. Ten uznal, že stavební povolení nemělo být vydáno, protože hluková studie naměřila překročení povoleného limitu 60 decibelů o dva až tři stupně.

Dělníci tak na tunelech nepracovali od ledna do března. Náklady s tím spojené dosáhly asi sto padesáti milionů korun. Cenu požadovaných protihlukových stěn odhadují aktivisté asi na dvacet milionů.