"Každý si může koupit sklenku za sto dvacet korun a ochutnávat, co se do něj vejde," řekl Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu, který akci pořádá.
Vína se pod společnou značkou "Svatomartinské" budou prodávat teprve popáté. A co se vlastně pod touto značkou ukrývá?
"Jsou to první vína nového ročníku, svěží a ovocitá, která sice zrála pouhých několik týdnů, ale za tuto dobu už stačila získat osobitý charakter," připomněl Machovec.
Ne všechna mladá vína však mohou nést značku Svatomartinské. Charakteristickou etiketu mohou dostat jen odrůdy Müller Thurgau a Veltlínské červené rané pro bílá vína, Modrý Portugal a Svatovavřinecké pro vína růžová a červená.
"Tyto odrůdy totiž v našich podmínkách dozrávají dříve, a nabízejí tak potřebnou vysokou kvalitu hroznů," zdůvodnil ředitel Národního vinařského centra Pavel Krška.
Marketingový tah, kterému dělá masivní propagaci Vinařský fond, hodnotí vinaři jako učiněný trhák. Letos dodají do obchodů a vinoték přes 900 tisíc lahví, což je o sto tisíc víc než vloni.
"Máme v plánu asi 200 tisíc lahví Svatomartinského," přiblížil například šéf Vinných sklepů Valtice Marek Šťastný.
V roce 2005 mělo přitom o značku Svatomartinské zájem jen něco přes dvacet vinařů. "Nyní jich je skoro devadesát," kvitoval Pavel Večeřa z Vinařského fondu. Na propagaci letošního Svatomartinského uvolnil fond osm milionů korun.
Jako "svatomartinské" je přitom obecně označováno každé mladé víno. Ale viněty s označením Svatomartinské upozorňují jen na vybraná vína s licencí. Vinařský fond ji koupil před pěti roky od původního majitele Jiřího Kopečka z Valtic.
Výrobci, jejichž vína úspěšně projdou hodnocením degustační komise, mohou na etiketách používat jednotné logo nebo mají k dispozici přímo vzorovou etiketu.
Marketingový tah jménem Svatomartinské víno, který je jakousi tuzemskou obdobou slavnějšího francouzského beaujolais, ale neodrazuje vinaře od prodeje mladých vín jiných odrůd. Kvalitní mladá vína například ročně produkuje na trh Vinařství Sonberk pod značkou Mladý muškát.
"Šli jsme vlastní cestou díky tomu, že máme jedinou mladou odrůdu, a tou je Muškát moravský," zdůvodnila ředitelka obchodu Vinařství Sonberk Vladimíra Mrázová.
Následující dny se v řadě jihomoravských obcí ponesou ve znamení koštů.
Košty vín11. 11. Brno 11. 11. Strážnice 11. 11. Kyjov 11. 11. Strachotice 11. 11. Znojmo 11. - 15. 11. Dolní Kounice 11. - 13. 11. Brno, Blansko 11. - 15. 11. Mikulov 12. 11. Strážnice 13. 11. Mikulov 14. 11. Nový Šaldorf 14. 11. Čejč 14. 11. Němčičky 14. 11. Velké Němčice 14. 11. Velké Pavlovice 14. 11. Šardice 14. 11. Hustopeče 14. 11. Hovorany 14. 11. Bořetice 14. 11. Valtice 15. 11. Uherčice u Hustopečí |