Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dobrovského tunely řeší opět soud, Brno chce zabránit přerušení stavby

  11:20aktualizováno  11:20
Brno se vložilo do sporů okolo tunelů Dobrovského, které opět řeší soud, a přihlásilo se jako účastník soudního řízení. Chce zabránit tomu, aby předběžným opatřením soud stavbu opět zastavil. Kromě milionových ztrát by to přineslo i kolaps dopravy ve městě.

Až stavební práce na tunelech Dobrovského skončí, budou se pod zemí prohánět tisíce aut. | foto: Ondřej SurýMF DNES

Město musí v krátké lhůtě dostatečně vysvětlit, jak je stavba pro Brno důležitá a jak by další průtahy uškodily dopravě.

Pokud to nezvládne, může soud v předběžném opatření práce opět zastavit. To už se jednou stalo loni, stálo to čtvrt miliardy korun a stavba se zdržela o tři čtvrtě roku.

Dobrovského tunely v Brně tvoří důležitou dopravní tepnu v krajském městě.

Dobrovského tunely v Brně tvoří důležitou dopravní tepnu v krajském městě.

Dobrovského tunely v Brně tvoří důležitou dopravní tepnu v krajském městě.

Za rok a půl se Dobrovského tunely stanou hlavní dopravní tepnou Brna.

Městský soud v Praze se před dvěma týdny začal zabývat žalobou sdružení VMO Brno, které kritizuje, že tunely mají nedostatečnou ochranu před hlukem.

"Za rozhodující pokládáme rozšíření a zvětšení některých protihlukových stěn podél Voroněžské, Záhřebské a Královopolské tak, aby denní hluková zátěž nepřesáhla 58 decibelů," uvedl mluvčí VMO Brno Karel Štěpaník.

Tunely Dobrovského

Měří 1 250 metrů a po dokončení spojí ulice Žabovřeská a Sportovní. Jsou součástí Velkého městského okruhu.

Společně se dvěma křižovatkami měly původně stát 5 miliard korun, i kvůli zpoždění už se cena vyšplhala na 7 miliard.

S výstavbou se začalo v roce 2006. Kompletní dokončení tunelů je plánováno na září 2012. Stavbu od počátku provázejí protesty.

Úpravy protihlukových opatření mají smysl až po spuštění tunelů

Ze stejného důvodu už sdružení podalo žalobu před třemi roky a soud mu loni na podzim vyhověl. Tunely přišly na čtyři měsíce o stavební povolení. Sdružení se znovu obrátilo na soud z důvodu, že stavbaři se jejich námitkami nezabývali a projekt nijak neupravili.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jako investor stavby namítá, že úpravy protihlukových opatření má smysl dělat až po spuštění tunelů a přilehlých křižovatek do provozu.

"Jakmile se stavbu podaří dokončit, změříme, jaký bude v okolí hluk, a podle toho veškerá opatření upravíme," komentovala mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Investor věří, že se už tunely podaří dokončit bez přerušení. "Mělo by se podařit hlavně to, že maximum dopravy z ulice Hradecké bude odvedeno do tunelů," doplnila mluvčí.

Soud by mohl práce na tunelech zastavit i na několik let

Odbor dopravy, Brněnské komunikace i ŘSD teď pracují na co nejlepší obhajobě významu tunelů Dobrovského pro Brno. Soud totiž může vydat předběžné opatření, kterým by stavbu opět zastavil. A to až do konce projednávání žaloby, tedy i na několik let.

Stavební práce na tunelech Dobrovského pokračují, už za rok a půl se mají tunely prohánět tisíce aut.
Stavební práce na tunelech Dobrovského pokračují, už za rok a půl se mají tunely prohánět tisíce aut.
Stavební práce na tunelech Dobrovského pokračují, už za rok a půl se mají tunely prohánět tisíce aut.

"Na vypracování té argumentace máme jen několik dnů, za tu dobu se dá tak závažná věc těžko stihnout. Budeme soud žádat, aby nám lhůtu ještě o měsíc prodloužil," řekl první náměstek primátora Robert Kotzian (ODS).

Kvůli minulé přestávce se otevření tunelů posunulo o tři čtvrtě roku. Další, i kdyby krátké přerušení by podle Kotziana znamenalo zdržení o dalšího půl roku. Některé práce se totiž nedají dělat v zimě. Tunely budou součástí Velkého městského okruhu, který by město chtělo dokončit do roku 2030.

Na dokončení tunelů je v Brně závislá rekonstrukce ulic Minská a Horova, které jsou v havarijním stavu. Právě přes ně ale tisíce řidičů denně objíždí nedostavěné tunely.

"Kdyby soud stavbu zastavil,musela by se úplně uzavřít, což by znamenalo, že by se nedalo ani projíždět už hotovými úseky. Máme studie, které ukazují, že by to znamenalo totální kolaps dopravy ve městě," obává se náměstek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

y Alois Nečas je děkanem Fakulty veterinárního lékařství sedm let. Od příštího...
Kritizovaný děkan je rektorem, dříve ho kvůli vyhrůžkám hlídali policisté

Do čela Veterinární a farmaceutické univerzity v Brně jde Alois Nečas. A nebývalé spory vrcholí. Už v minulosti ho kvůli výhrůžkám museli hlídat policisté. O...  celý článek

Brno bude mít nový akvapark, vznikne za Lužánkami
VIDEO: Tropy v novém brněnském akvaparku zakryje střecha ve tvaru vlny

Za Lužánkami v Brně vyroste v příštích letech nový akvapark. Návštěvníkům bude k dispozici hned několik atrakcí, hned vedle je naplánovaný plavecký bazén....  celý článek

V Kotlářské ulici v centru Brno prasklo potrubí a voda zaplavila silnici. Jezdí...
Prasklé potrubí stále omezuje provoz v Brně, nový asfalt položí v úterý

Následky prasklého vodovodního potrubí budou Brňané pociťovat ještě několik dní. V ulici Kotlářské, kterou se v pátek brzy ráno proudem valila voda, v sobotu...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
Technik elektro - NÁSTUP PŘÍMO DO KMENE!

Grafton Recruitment Praha
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 22 000 - 24 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.