Stavební práce na tunelech Dobrovského pokračují, už za rok a půl se mají tunely prohánět tisíce aut.

Až stavební práce na tunelech Dobrovského skončí, budou se pod zemí prohánět tisíce aut. | foto: Ondřej SurýMF DNES

Dobrovského tunely řeší opět soud, Brno chce zabránit přerušení stavby

  • 70
Brno se vložilo do sporů okolo tunelů Dobrovského, které opět řeší soud, a přihlásilo se jako účastník soudního řízení. Chce zabránit tomu, aby předběžným opatřením soud stavbu opět zastavil. Kromě milionových ztrát by to přineslo i kolaps dopravy ve městě.

Město musí v krátké lhůtě dostatečně vysvětlit, jak je stavba pro Brno důležitá a jak by další průtahy uškodily dopravě.

Pokud to nezvládne, může soud v předběžném opatření práce opět zastavit. To už se jednou stalo loni, stálo to čtvrt miliardy korun a stavba se zdržela o tři čtvrtě roku.

Dobrovského tunely v Brně tvoří důležitou dopravní tepnu v krajském městě.

Za rok a půl se Dobrovského tunely stanou hlavní dopravní tepnou Brna.

Městský soud v Praze se před dvěma týdny začal zabývat žalobou sdružení VMO Brno, které kritizuje, že tunely mají nedostatečnou ochranu před hlukem.

"Za rozhodující pokládáme rozšíření a zvětšení některých protihlukových stěn podél Voroněžské, Záhřebské a Královopolské tak, aby denní hluková zátěž nepřesáhla 58 decibelů," uvedl mluvčí VMO Brno Karel Štěpaník.

Tunely Dobrovského

Měří 1 250 metrů a po dokončení spojí ulice Žabovřeská a Sportovní. Jsou součástí Velkého městského okruhu.

Společně se dvěma křižovatkami měly původně stát 5 miliard korun, i kvůli zpoždění už se cena vyšplhala na 7 miliard.

S výstavbou se začalo v roce 2006. Kompletní dokončení tunelů je plánováno na září 2012. Stavbu od počátku provázejí protesty.

Úpravy protihlukových opatření mají smysl až po spuštění tunelů

Ze stejného důvodu už sdružení podalo žalobu před třemi roky a soud mu loni na podzim vyhověl. Tunely přišly na čtyři měsíce o stavební povolení. Sdružení se znovu obrátilo na soud z důvodu, že stavbaři se jejich námitkami nezabývali a projekt nijak neupravili.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jako investor stavby namítá, že úpravy protihlukových opatření má smysl dělat až po spuštění tunelů a přilehlých křižovatek do provozu.

"Jakmile se stavbu podaří dokončit, změříme, jaký bude v okolí hluk, a podle toho veškerá opatření upravíme," komentovala mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Investor věří, že se už tunely podaří dokončit bez přerušení. "Mělo by se podařit hlavně to, že maximum dopravy z ulice Hradecké bude odvedeno do tunelů," doplnila mluvčí.

Soud by mohl práce na tunelech zastavit i na několik let

Odbor dopravy, Brněnské komunikace i ŘSD teď pracují na co nejlepší obhajobě významu tunelů Dobrovského pro Brno. Soud totiž může vydat předběžné opatření, kterým by stavbu opět zastavil. A to až do konce projednávání žaloby, tedy i na několik let.

Stavební práce na tunelech Dobrovského pokračují, už za rok a půl se mají tunely prohánět tisíce aut.
Stavební práce na tunelech Dobrovského pokračují, už za rok a půl se mají tunely prohánět tisíce aut.
Stavební práce na tunelech Dobrovského pokračují, už za rok a půl se mají tunely prohánět tisíce aut.

"Na vypracování té argumentace máme jen několik dnů, za tu dobu se dá tak závažná věc těžko stihnout. Budeme soud žádat, aby nám lhůtu ještě o měsíc prodloužil," řekl první náměstek primátora Robert Kotzian (ODS).

Kvůli minulé přestávce se otevření tunelů posunulo o tři čtvrtě roku. Další, i kdyby krátké přerušení by podle Kotziana znamenalo zdržení o dalšího půl roku. Některé práce se totiž nedají dělat v zimě. Tunely budou součástí Velkého městského okruhu, který by město chtělo dokončit do roku 2030.

Na dokončení tunelů je v Brně závislá rekonstrukce ulic Minská a Horova, které jsou v havarijním stavu. Právě přes ně ale tisíce řidičů denně objíždí nedostavěné tunely.

"Kdyby soud stavbu zastavil,musela by se úplně uzavřít, což by znamenalo, že by se nedalo ani projíždět už hotovými úseky. Máme studie, které ukazují, že by to znamenalo totální kolaps dopravy ve městě," obává se náměstek.