Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Řidiči mají poslední šanci nahlásit auto do registru. Jinak s ním dojezdili

  • 8
Majitelům aut dočasně vyřazených z provozu zbývají poslední týdny na to, aby je nahlásili do registru. Pokud to neudělají, už s nimi nikdy nebudou smět na silnici. Na jižní Moravě se to stále týká několika desítek tisíc aut.

Jen v Brně je takových aut deset tisíc, ve zbytku Jihomoravského kraje pak ještě minimálně jednou tolik. Některá stojí v garáži či na dvorku a čekají, až jimi zase budou chtít majitelé jezdit nebo je třeba prodají. Další si jejich řidiči dlouhodobě opravují. A jiná už skončila někde definitivně odstavená, nebo dokonce rozebraná na díly.

Všechna tato auta spojuje to, že oficiálně jsou dočasně vyřazená z provozu, jsou vedená v depozitu a mají odevzdané registrační značky. Jejich majitelé teď musejí kvůli novele zákona do konce roku nahlásit na úřadech, kde auto je a jaký je účel jeho využití.

„Pokud termín nestihnete, vozidlo administrativně zanikne a už nepůjde přihlásit,“ upozorňuje mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Fronty na úřadech se zatím netvoří

Stát si tak chce došlápnout na motoristy, kteří nepoužívaná auta neekologicky likvidují. Prvním mezníkem byl červen, kdy registr výrazně pročistilo odstranění aut s nedokončenou registrací. Nyní jsou na řadě auta v depozitu - tedy taková, která byla dočasně vyřazena z provozu, protože je majitelé momentálně nevyužívají, a nechtějí tak platit povinné ručení.

Nahlásit je potřeba všechna vozidla v depozitu, pokud to však majitelé neudělají u těch, která do něj vložili po 30. červnu 2013, hrozí jim navíc sankce až 50 tisíc korun.

Ačkoliv se lhůta motoristům krátí, fronty se na úřadech zatím netvoří. Například městský úřad ve Znojmě eviduje v depozitu ještě asi 2 400 aut a u poloviny z nich očekává, že je majitelé nechají zaniknout.

„Lidé by neměli odkládat návštěvu úřadu na úplný závěr roku. Ve Znojmě se mohou i elektronicky objednat na webových stránkách města ve složce Elektronické služby,“ podotkla mluvčí radnice Zuzana Pastrňáková.

Nejvíce aut v depozitu mají v Brně - asi deset tisíc. Lidé je přehlašovat na úřady chodí, ale fronty se zatím netvoří a většina motoristů to pravděpodobně nechává až na poslední chvíli. Naopak nával hlásí v Blansku.

„Máme stále plno, o posilování úředníků nebo rozšiřování úředních hodin ale neuvažujeme, musíme to zvládnout současnými silami,“ popsal vedoucí oddělení dopravně správních agend Michal Knecht. Že by ale dorazili všichni šoféři, ani v Blansku nepředpokládají.

„Lidé, kteří měli do konce června doregistrovat vozidla v převodu, také ve velkém tuto povinnost nesplnili. Jen na Blanensku tak od července automaticky zaniklo 2 400 vozidel, která původní majitelé odhlásili z provozu, ale noví je nenahlásili,“ dodal Knecht.

Většina dočasně vyřazených aut už neexistuje

Vyselektovat, kolik vozidel po novém roce zanikne a kolika vlastníkům hrozí pokuta, úředníci nemohou. To je úkol, který zůstane na ministerstvu dopravy. Už teď je ale jisté, že půjde o velké změny ve statistikách.

„Polopřevody a auta v depozitu jsou největší skupinou vozidel, o nichž stát neměl přehled. V tomto smyslu žádná akce podobného rozsahu v minulosti nebyla,“ upřesnil Neusar.

Podle vedoucího odboru dopravy v Břeclavi Romana Konečného bude většina lidí ráda, že jim vozidlo v depozitu zanikne, a hlásit ho proto nebudou. Naráží tak na fakt, že řada dočasně vyřazených aut již reálně neexistuje.

Majitelé je nelegálně nechali rozebrat na součástky, ale nemají doklad o ekologické likvidaci ze sběren kovů, který musejí při vyřazení z registru předložit, a tak se úřadu vyhýbají. Podle aktuálních statistik je v Jihomoravském kraji celkově vedeno 788 tisíc aut.