Na budovu brněnského nádraží se v sobotu 23. 10. vrátily zrestaurované sochy nahých žen.

Na budovu brněnského nádraží se v sobotu 23. 10. vrátily zrestaurované sochy nahých žen. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Doprava před nádražím stála, na budovu se vracely sochy nahých žen

  • 3
Padaly jim ruce, pukalo jim tělo. Teď už jsou ale zase ve formě. Šest zinkových soch okřídlených žen z průčelí budovy hlavního nádraží v Brně se vrací na své místo. Půl roku je restaurovali odborníci v Uherském Hradišti.

V sobotu dopoledne vyzvedl jeřáb na pravou část budovy nádražní haly první tři sochy, příští týden vynese na levou ty zbylé. Před ně pak zapojí vůz, který okřídlené nahé ženy řídí.

"Sochy byly v katastrofálním stavu. Poprvé jsem se k nim na plošině dostal vloni v prosinci a divil jsem se, že ještě někomu nespadly na hlavu," říká s trochou nadsázky Martin Číhalík z brněnského památkového ústavu.

Do soch zatékalo

Teď už je klidný. "Restaurátoři museli sochy rozložit na jednotlivé části a vysekat z nich montážní pěnu, která je vyplňovala," popsal.

Na budovu brněnského nádraží se v sobotu 23. 10. vrátily zrestaurované sochy nahých žen.

Ta se do dutých žen dostala v osmdesátých letech, tehdy byla totiž taková pěna módním hitem ve svém oboru. A tak se používala na kdeco. Sochám však uškodila, kvůli ní do jejich těl zatékalo a v zimě, když voda mezi pěnou a zinkovými těly zmrzla, sochy roztahovala.

Proto praskaly. "Kováři museli ženy rozložit, zavěsit je do speciálních držáků a pěnu z nich dostat. Některá místa čistili doslova kartáčkem na zuby," popisuje Číhalík.

Celá rekonstrukce trvala rok

Jeho slova potvrdil i restaurátor Jindřich Martiňák. "Byla to hodně komplikovaná oprava, pracovali jsme na těch šesti dámách víc než rok," uvedl restaurátor. Z nádraží sochy sundali vloni v květnu.

Na budovu brněnského nádraží se v sobotu 23. 10. vrátily zrestaurované sochy nahých žen.Na budovu brněnského nádraží se v sobotu 23. 10. vrátily zrestaurované sochy nahých žen.

Oprava okřídlených žen, které vznikly v roce 1904 a 1905, stála dva miliony, investici z velké části platilo Brno new station development.

Jedna socha váží zhruba sto padesát kilogramů, proto musí památkáři nechat přistavit jeřáb a uzavřít na dopoledne dopravu před nádražím. To samé zopakují i příští víkend.