Nebaví vás kolony? Přijďte k volbám. Takovým slibem na billboardech se snažil spolek Brno autem, který spojil síly s ODS a Svobodnými, získat příznivce před říjnovými komunálními volbami.
Uspěli a stali se součástí vládnoucí koalice. Změny k lepšímu se však Brňané zatím nedočkali, naopak.
Nejvíce si to „vyžírají“ desetitisíce lidí, kteří žijí v Líšni, na Vinohradech a v Židenicích. Tramvaje linky 12 jedoucí z Juliánova do centra totiž ve špičce nabírají až půlhodinové zpoždění. Zoufalí cestující vystupují mezi zastávkami a jdou pěšky, mnohdy jsou mezi nimi i ženy nesoucí malé děti nebo senioři s holemi.
Řešení? Podle koordinátorky dopravy Brněnských komunikací Vlasty Jágerové, jejíž pozici vytvořilo právě nové vedení města, prakticky žádné není.
Rozzlobení jsou nejenom cestující, ale také představitelé městských částí. Podle židenického místostarosty Petra Kunce (TOP 09) magistrát nedělá vůbec nic a jen přihlíží, jak se rozkopávají další místa.
„Absolutně žádná snaha něco řešit. Nejednají ani s městskými částmi, kterých se zasekaná doprava bezprostředně týká. Zajistit lidem MHD, aby se dostali do práce, nemocnic a škol je přece povinností vedení města,“ zlobí se Kunc.
Déšť situaci ještě zhoršuje
Problém na trase z Juliánova do centra nastává hlavně v Táborské ulici okolo tramvajových zastávek Geislerova a Životského. Do jednoho pruhu se tam štosují linky 12 a 8 s auty, pro které tudy vede objízdná trasa. Opravuje se totiž nedaleký Zábrdovický most a Bubeníčkova ulice.
Další řidiči se pak skrze Táborskou a Křenovou chtějí vyhnout kolonám u autobusového nádraží, kde je zúžená silnice.
Jeden z nejkritičtějších dnů si cestující prožili ve středu. Přes centrum se totiž vydala i řada řidičů, kteří se chtěli vyhnout opravám dálnice D1 na okraji Brna. „Navíc pršelo. Jako obvykle v takové počasí více lidí cestovalo autem,“ poznamenala mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková.
Linka 12 nabírala více než půlhodinové zpoždění a v kolonách uvízly i tramvaje z Líšně.
Do centra se lidé z této částí města mohou dostat i pomocí trolejbusových linek 25 a 26. Také ty však nabírají desítky minut zpoždění. „Řešení? Možná jezdit přes Líšeň po Jedovnické a Černovické než stát v zácpě. Ale stejně linka končí na Zvonařce, kde je také problém,“ zamyslela se Jágerová.
V létě se chystá se výluka na trase osmičky a uzavírka tunelů
Největší šok ovšem na cestující teprve čeká. Dopravní podnik na léto naplánoval, že linka 8 nepojede po obvyklé trase, ale bude jezdit stejnou cestou jako dvanáctka.
Probíhající a plánované rekonstrukce ulic v Brně
|
„Diskutuje se proto o zákazu odbočení na Křenovou ulici pro auta, která přijíždějí z Olomoucké. Vůbec ale nevím, jaké by to mělo dopady. Jezdí tudy také trolejbusy. Ucpaná je však i Hladíkova a Tržní navazující na Křenovou ulici. Dotčená lokalita prostě nemá dostatečnou kapacitu, aby tudy vedly nějaké objízdné trasy,“ míní Jágerová.
V létě se pak chystá i částečná uzavírka ulice Otakara Ševčíka, kterou vedou okružní autobusové linky 44 a 84. A navíc se uzavře Husovický tunel, kde ještě nejsou známé objízdné trasy.
„Máme nasmlouvaných hodně staveb, kde jsou milionové pokuty. Navíc většina z toho, co se dělá, jsou stavby Ředitelství silnic a dálnic, které povoluje krajský úřad. A opravy dálnice spadají pod ministerstvo dopravy. Samozřejmě s nimi spolupracujeme a domlouváme, jak co bude. Ale stavby jsou víceméně rozjeté takovým způsobem, že je nejde již zastavit,“ podotýká Jágerová.
„Co se týče prací spadajících pod město na Zábrdovické a Plotní, to domlouvalo minulé vedení města. Udělalo chybu, když všechno rozestavělo zároveň. Do toho nám zasahují rekonstrukce komunikací ve velmi špatném stavu, které musíme udělat přednostně,“ vysvětlila Jágerová s tím, že ke zlepšení situace dojde nejspíš až v příštím roce.
Podle někdejšího náměstka primátora pro dopravu Matěje Hollana (Žít Brno) zvolilo bývalé vedení města správné řešení. „Těch věcí, co je potřeba opravit či předělat, je moc a každý rok dělat jen jednu ulici nejde,“ reagoval Hollan na výtky.
Dopravní podnik chce prosadit alespoň několik dílčích opatření a na pátek vyvolal nové jednání se zástupci vedení města, krajského úřadu, policie, Brněnských komunikací a městské části Brno-Židenice. Souhlasí například s omezením vjezdu aut z Olomoucké ulice na Křenovou.
„Řidiči tam čekají, až je jiní pustí do pruhu pro osobní vozy, a blokují koleje, takže tramvaje stojí. Zároveň chceme prosadit, aby se zakázal vjezd aut na Táborskou ulici v ranní špičce od 7 do 8.30 hodin. Usilujeme také o urychlení prací kolem autobusového nádraží. Budeme o tom vyjednávat,“ uzavřela Tomaštíková.