Dopravní podnik města Brna

Dopravní podnik města Brna | foto: Archiv MF DNES

Dopravní podnik slaví kulatiny. Historii lidem připomene speciální tramvaj

  • 4
Jízdenkový automat u zastávky už dnes nikoho nepřekvapí. Přístroj, který dnes cestující považují za samozřejmost, byl dříve v ulicích raritou. Brňané se s ním začali setkávat přesně před deseti lety. V době, kdy se začala psát nová kapitola v dějinách Dopravního podniku.

Společnost se tehdy změnila ze státní na akciovou.

Dopravce přistavil na brněnské náměstí Svobody takzvanou galerijní tramvaj. Uvnitř se mohli kolemjdoucí seznámit s nejvýznamnějšími milníky posledních deseti let, jak je vidí DPMB.

Reklamní panely připomněly například otevření provozní budovy v Novobranské ulici v roce 2001. Ve stejném roce se senioři nebo hůře pohybliví cestující mohli poprvé obrátit na bezplatné průvodce hromadnou dopravou, "DP asistenty".

Pro osoby vyššího věku, invalidy, ale i maminky s kočárky by mohlo být důležité i další číslo. "V roce 1998 jsme provozovali půl procenta nízkopodlažních vozidel. Konkrétně to byla čtyři," říká mluvčí Dopravního podniku Hana Pohanová. V loňském roce už jich městem jezdilo 186 a tvořila čtvrtinu celého vozového parku.

Služeb Dopravního podniku využívají Brňané pro cesty do školy, do práce i za zábavou. V budoucnu je budou vozit autobusy na stlačený zemní plyn, podnik plánuje pořídit i devět nových tramvají.

Zjednodušení cestování se možná dočkají obyvatelé Komárova, kde by mělo dojít k dalšímu rozvoji tramvajové trati. Koleje časem povedou zřejmě i k bohunické poliklinice a univerzitnímu kampusu.

Historií proveze tramvaj
Galerijní tramvaj se v pátek odpoledne se zájemci vydala na novou konečnou linek 12 a 13 u technologického parku. Ode dneška bude měsíc brázdit koleje moravské metropole v běžném provozu.

Paradoxně se jedná o vůz, do nějž není možné žádnými dveřmi vstoupit bezbariérově. Jen s odstupem jej proto z vozíčku pozorovala Jana Koldinská. Její manžel Roman Koldinský byl z přístupu dopravců zklamaný.  "To je typické. Se ženou se tam teď nedostaneme," zlobil se.

"Tento typ tramvaje využíváme jako galerijní vůz již několik let. Je to proto, že poskytuje větší plochu pro umístění propagačních materiálů," vysvětlila mluvčí Pohanová. Naopak s úsměvem se z vyjížďky vraceli manželé Crlovi. "Moc se nám to líbilo. Hlavně projížďka medláneckou vozovnou. Je tam teď všechno moderní. Půjdeme se podívat i na historické vozy," těšil se Miroslav Crla.