Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Místa, kde se potkává celé Brno: vládne chaos a neukáznění chodci

  7:18aktualizováno  7:18
Statisíce lidí denně podniknou v průměru milion jízd městskou hromadnou dopravou v Brně. A valná většina z nich míří přes šest nejvytíženějších přestupních uzlů, jejichž stav MF DNES zmapovala.

„Obecně lze říct, že brněnské dopravní uzly nabízí prostor pro zlepšení. Například žádný z nich není kompletně zastřešený. Problematická je i jejich přehlednost pro náhodné cestující. Situace se zlepšila zavedením přehledných plánků, ale i tak chybí ucelený informační systém,“ řekl dopravní specialista Kanceláře architekta města Brna Martin Všetečka, jenž nejvytíženější místa pro MF DNES zhodnotil.

1Mendlovo náměstí: zatím přistaví kavárnu a WC

Mendlovo náměstí už řadu let čeká na rekonstrukci. Cestujícím zatím připomíná...

Od jedné zastávky ke druhé často lidé pobíhají a hledají navazující spoj i na Mendlově náměstí. O jeho kompletní rekonstrukci se přitom mluví už řadu let. Kritici o něm říkají, že nepřipomíná náměstí, ale spíš jedno velké nádraží. Řešení zastávek působí na spoustu cestujících chaoticky, navíc jako jedinému velkému dopravnímu uzlu ve městě mu v blízkosti chybí veřejné záchody.

Obor dopravy brněnského magistrátu v současné době vypracovává studii, která prověří možná řešení, jak nejlépe dopravu vést. Zvažovanou variantou je vybudování průrazu z Mendlova náměstí do Hybešovy ulice, kterým by jezdily tramvaje číslo 1. Linka by tak už neobsluhovala zastávku Václavská.

„Takovou revoluci nejde udělat jen tak. Bude to ještě běh na hodně dlouhou trať, klíčové rozhodnutí nás teprve čeká. Tedy zda se vydat cestou výrazných zásahů a vybudovat průrazy, nebo udělat drobnější úpravy, které ale obrátí toky hromadné a individuální dopravy jinými směry,“ předestřel možnosti náměstek brněnského primátora Martin Ander (SZ).

Na výraznou proměnu Mendlova náměstí si tedy lidé ještě počkají, městská část Brno-střed se ale začátkem prosince pustila do oživení navazujícího prostoru mezi přilehlými ulicemi Veletržní a Výstavní.

„Původní zeleň i s významným dubem zůstane zachována. A přidáme nové stromy, například okrasné třešně a několik javorů. Pro posezení přibudou lavičky s pergolou a kavárna. Úpravou projde i přilehlá trolejbusová zastávka, jejíž prostor rozšíříme tak, aby nabídla potřebný komfort a bezpečnost cestujícím,“ popsala změny mluvčí městské části Kateřina Dobešová.

Zmíněné úpravy jsou naplánovány do 30. června a městskou část vyjdou na 13 milionů korun. Radnice se na ně připravovala dva roky, součástí je také vybudování chybějících veřejných toalet. Připravované změny v dopravě se navíc tohoto prostoru už nijak nedotknou.

2Uzel v Králově Poli kompletně zrekonstruují

Uzel před nádražím v Králově Poli bude kompletně zrekonstruován.

Omšelá budova vlakového nádraží s oprýskanými zdmi a nejistí cestující, kteří se rozhlížejí, odkud jim vyjíždí navazující spoj. Zastávka Královo Pole – nádraží příliš lichotivý pohled nenabízí. To by se ale do pár let mělo změnit. Nádražní budova dostane novou podobu a zastávky pro MHD i regionální autobusy čekají škatulata.

„Momentálně se celý přednádražní prostor aktivně řeší. U nádražní budovy, kterou spravuje Správa železniční dopravní cesty, má vzniknout parkoviště typu park and ride pro 250 až 300 aut. Vedle vyroste administrativní objekt, do něhož umístíme Českou poštu, městskou policii a celní správu,“ sdělila starostka městské části Královo Pole Karin Karasová (ANO).

Na novou polohu zastávek teď odborníci zpracovávají projektovou dokumentaci, která by podle Karasové mohla být hotová už do několika týdnů. Celková rekonstrukce prostoru by pak měla začít kolem roku 2020. „Když se postaví park and ride, pohyb před nádražím se mnohem zvýší. Chceme proto zajistit větší komfort a bezpečnost cestujících tak, aby pohodlně nastoupili a vystoupili co nejblíž k nádražní budově,“ nastínila plány místostarostka.

3Terminál u zoo kazí riskantní přechod kolejí

Terminál u brněnské zoo kazí riskantní přechod kolejí.

Dopravní uzel u zoologické zahrady v Bystrci patří k těm novějším ve městě. Jihomoravský kraj si spočítal, že jej denně využije pět až deset tisíc cestujících, kteří nemíří pouze z městské části do centra a naopak, ale po zavedení integrovaného dopravního systému tady přesedají i na další regionální linky.

Za 17 milionů korun jej proto v roce 2007 nechal zrekonstruovat do současné podoby. Součástí je i prodejní kiosek, v němž cestující seženou občerstvení. Nedávno brněnský dopravní podnik navíc na tomto terminálu zřídil veřejné záchody.

Zásadní výtka? Ne příliš bezpečný přechod. Cestující, kteří přijedou tramvajovou linkou číslo 1 z centra a potřebují přestoupit na autobusy, musí nejprve přejít tramvajové koleje a k tomu ještě poměrně frekventovanou silnici. Podobné to mají lidé, kteří dorazí autobusem a míří do zoologické zahrady.

Zdejší radnice na riskantní přechod zaznamenala už nejednu připomínku. „Uzel se podařilo opravit za evropské peníze. Od lidí jsme dostali výtky, ale jako městská část je nedokážeme napravit,“ uvedl místostarosta Bystrce Jaroslav Petr (ANO). Stížnosti na přechod tak musí řešit brněnský magistrát.

4Hlavní nádraží a Úzká trpí hazardem chodců

Prostor před brněnským hlavním nádražím.

V prostoru před hlavním vlakovým nádražím vyvolala největší rozruch v poslední době instalace nového zábradlí, která zabránila v průchodu mezi jednotlivými nástupišti k nádražní budově. Policisté se snažili docílit toho, aby kvůli větší bezpečnosti lidé využívali podchod a nepřebíhali silnici. Spousta cestujících však zábradlí obchází či přelézá.

Že nejvytíženější dopravní uzel není urbanisticky příliš dobře řešený, si myslí i expert Martin Všetečka z Kanceláře architekta města Brna. „U ostatních pěti uzlů je pozitivní, že na nich není nutné překonávat výškové rozdíly, třeba schody či rampy, nejsou potřeba výtahy. Některé přestupní vazby na hlavním nádraží však bez využití podchodu znamenají neúměrnou zacházku,“ konstatoval dopravní specialista.

Vedení Brna chce ještě v lednu zakázat odbočení z Nádražní ulice do Benešovy. To by mělo v okolí omezit automobilovou dopravu.

„Třeba to policii, která doteď možnost nechat v zábradlí mezery pro průchod blokovala, přesvědčí ke změně názoru,“ podotkl primátorův náměstek Martin Ander (SZ). Před Vánocemi se navíc domluvil s městskou firmou Brněnské komunikace, aby zpracovala, jak by vypadalo, kdyby přímo před vstupem do budovy hlavního nádraží byl přechod.

Na klíčový terminál je napojený také dopravní uzel v Úzké ulici. Na ten si mnohdy stěžují jak cestující, tak i samotní řidiči MHD. Přestup mezi jednotlivými spoji tam totiž bývá dost komplikovaný.

Může za to hustá automobilová doprava, ale také fakt, že na zastávkách městských linek zastavují regionální autobusy. „Někdy tam ani pořádně nemáme kam vyložit lidi. Cestující pak vystupují do silnice, což pro ně není příliš bezpečné,“ posteskl si jeden z řidičů.

5Dojem z České narušuje jen přesun na „Moravák“

Přes uzel v České ulici jezdí občas snad každý Brňan.

Přes Českou jezdí občas snad každý Brňan. Na tento opravený dopravní uzel se sjíždějí tramvaje z Králova Pole, Brna-sever, Bystrce, Židenic či Komárova. Podobně jako na hlavní nádraží je navázaná Úzká, na nádraží v Králově Poli zastávka u kulturního centra Semilasso, z České lidé běžně přecházejí na Moravské náměstí. Třeba když potřebují přestoupit na tramvajovou linku číslo 1.

„Takzvané dvojuzly však mohou být problematické,“ upozornil Martin Všetečka z Kanceláře architekta města Brna. „U některých tras je totiž nutné se přesunout pěšky či popojet, což samozřejmě prodlužuje dobu přestupu a je to problém pro lidi s omezenou schopností pohybu,“ vysvětlil negativa.

Na druhou stranu u dopravního uzlu Česká navíc dvojnásobně platí to, co vyzdvihl i u všech ostatních hlavních uzlů, které pro MF DNES hodnotil – nachází se v blízkosti komerčních služeb a nejsou mimo civilizaci, takže nehrozí, že by cestující čekali na navazující spoj v odříznuté či zapomenuté části města.

Řidičům tramvají se zase na České na rozdíl od jiných ulic do cesty neplete příliš mnoho aut. Jediný problém tak pro ně představují chodci, kteří se domnívají, že mají před tramvají přednost.

6Obnova Staré osady? Ne, pouze částečné úpravy

Na Starou osadu se s myšlenkami na rekonstrukci dlouho zapomínalo.

Podchod, kterým se člověk bojí projít přes den, natož v noci, uhodí do očí na Staré osadě snad každého. Na dopravní uzel, kde přestupují lidé z Vinohrad, Líšně, Maloměřic a Obřan, ale také třeba z Jedovnic na Blanensku, se dlouho zapomínalo s myšlenkami na rekonstrukci.

„Stará osada je kapacitně stejně tak významná jako Mendlovo náměstí. Tam se pořád vymýšlí architektonické studie, na Staré osadě ale nic. Proto jsme se rozhodli, že ji trochu zkulturníme,“ uvedl židenický místostarosta Petr Kunc (TOP 09). „Podobně jako Mendlák je celkově zanedbaná,“ přitakal dopravní specialista Kanceláře architekta města Brna Martin Všetečka.

Do konce března tak městská část nechá v prostoru přidělat lavičky, vysadit stromy a květinové záhony. Pro děti zajistí několik zábavních prvků, aby si ukrátily čekání na spoje, a pro kuřáky už vyrostla kuřárna krytá ze tří stran. Kvůli košům, jež mnohdy odpadky přetékají, nainstalují podzemní kontejner a přidají i nádoby na tříděný odpad.

Fotogalerie

Úpravy se dočká také zašlý podchod. Vedení Židenic momentálně jedná s městskou společností Technické sítě o zlepšení tamního osvětlení a s místní základní školou domlouvá jeho vymalování.

Do změn celkově investují zhruba čtyři miliony korun, asi třetinou přispělo město. A v Židenicích nechtějí zůstat jen u toho. Na Staré osadě sice veřejné toalety podobně jako i na jiných velkých dopravních uzlech jsou, jenže náhodný cestující může mít s jejich hledáním problém.

A přestože hned vedle se nachází supermarket a lidé v okolních stáncích seženou občerstvení, noviny či jízdenky, ani v tomto ohledu nejde o ideální přestupní místo. „Stánky vypadají šíleně a zvažujeme zastřešení nástupišť. Zatím na to ale nemáme peníze ani povolení,“ dodal Kunc.

Který dopravní uzel Brna podle vás potřebuje největší proměnu?

celkem hlasů: 2107

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 31. ledna 2018. Anketa je uzavřena.

Hlavní nádraží a Úzká 1430
Mendlovo náměstí 316
Stará osada 231
Nádraží Královo Pole 94
Terminál u zoologické zahrady 27
Česká a Moravské náměstí 9


Nejčtenější

Komáři v Česku přenášejí virus z Afriky. Horečka může být smrtící

Vědci objevili virus zika i v obyčejných komárech. Chtějí další testy

Brněnští vědci objevili na jižní Moravě druh komárů s virem západonilské horečky. Zřejmě jej do Česka zavlekli...

Muž pomohl cyklistovi, kterého napadli pejskaři. Sám skončil v nemocnici

Ilustrační snímek

Volně pobíhající pes byl v Brně příčinou konfliktu, ze kterého nakonec nejhůř vyšel náhodný svědek. Dvojice pejskařů...



V Kobylí se před exekutory zabarikádoval ozbrojený muž, vyvedla jej policie

V Kobylí na Břeclavsku se ve svém domě zabarikádoval před exekutory ozbrojený...

Ve svém domě v Kobylí na Břeclavsku se ve čtvrtek dopoledne zabarikádoval před návštěvou exekutorů s policisty...

Kritizované toalety řidičů prohlédli hygienici, kromě červů problém nevidí

Mobilní záchod podmínky pro řidiče DPMB v Brně.

Dopravní podnik města Brna se kvůli stížnostem řidičů na zoufalou úroveň toalet na konečných zastávkách obrátil na...

Na největší rande přišly stovky lidí, seznamováním slaví vznik Československa

Stovky lidí různých generací, kteří chtějí zahnat samotu, zamířily v sobotu...

Stovky lidí různých generací, kteří chtějí zahnat samotu, zamířily v sobotu dopoledne do pavilonu G2 na brněnském...

Další z rubriky

Parkování v Brně půjde zaplatit kartou, město koupí nové automaty

Nové parkovací automaty v Praze

Chvíle, kdy Brno spustí rezidentní parkování, se blíží. A město se na ni připravuje. V úterý zastupitelé odsouhlasili...

Muže zlákala vidina levných mobilů, falešný celník jej obral o statisíce

Brněnští policisté získali videozáznam, na němž je podezřelý muž zachycen na...

Brněnští kriminalisté pátrají po podvodníkovi, který se vydával za pracovníka celního úřadu a okradl zájemce o výhodný...

Patálie pro řidiče. Oprava tahu z Brna na Svitavy přinese dlouhé objížďky

Na obchvatu Třebechovic se tvoří kolony aut (21. 5. 2018).

Ne zrovna hezky začnou prázdniny pro řidiče, kteří pojedou po hlavní silnici z Brna do Svitav. Od prvního července je...

Jobs Contact
Quality Manager (30.000 - 50.000 Kč)

Jobs Contact
Jihomoravský kraj, Olomoucký kraj
nabízený plat: 30 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz