Na dálnici D1 u Brna se tvoří dlouhé kolony (8. července 2010)

Na dálnici D1 u Brna se tvoří dlouhé kolony (8. července 2010) | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Dopravu v kraji komplikují uzavírky a kilometrové objížďky

  • 11
Na dvě hodiny ochromila ve čtvrtek dopravu v Brně i provoz na dálnici D1 nehoda, která se stala poblíž místa, kde policisté usměrňovali provoz před kolonou. Ta se na silnici tvoří kvůli stavebním pracím. Uzavírky a dopravní omezení jsou i jinde v kraji, řidiče tak čekají kolony a dlouhé objížďky.

Dálnice kolem Brna je přetížená. Vídeňská ulice se opravuje a tak i sebemenší nehoda může způsobit dopravní kolaps. Přesně jak se to stalo ve čtvrtek, kdy se v Brně tvořily dlouhé kolony nejen na dálnici, ale i ve městě a dopravu na objízdných trasách museli řídit policisté (o tragické nehodě čtete zde).

"Kolem Brna je dálnice na svých kapacitních hodnotách. Nejsou zde připojovací pruhy a pořád se něco opravuje," popsal mluvčí brněnských policistů Pavel Šváb.

Dopravní omezení v kraji

Brno a okolí
ulice Veveří, Žerotínovo náměstí do 30.10.2010
ulice Porgesova do 31.12.2011
I 52 Brno směr Rajhrad do 31.10.2010
silnice v Modřicích do 15.8.2010
D1 ve směru na Ostravu Exit 194 do 31.11.2010
D1 směr na Prahu 188 a 189 kilometr do 30.9.2010

Znojemsko
I/53 Znojmo - Pohořelice do 31.8.2010, rekonstrukce mostu, částečná uzavírka
III/41015 Police do 31.7.2010, sesutý svah, úplná uzavírka

Hodonínsko
I/54 Archlebov - Strážovice do 2.9.2010, oprava mostu, částečná uzavírka
III/4992 Tasov do 16.7.2010, stavba kanalizace, úplná uzavírka

Blanensko
II/377 Šošůvka, do 30.07.2010, stavba kanalizace, částečná uzavírka
III/01851Sychotín do 30.11.2010, stavba kanalizace, úplná uzavírka

Vyškovsko
III/43313 Chvalkovice na Hané, do 8.8.2010, stavba kanalizace úplná uzavírka
II/429 Nesovice, do 17.7. 2010, úplná uzavírka

Břeclavsko
III/4203 a II/425 Starovičky, do 30.11.2010, stavba kanalizace, částečná uzavírka

Zdroj: Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje

Nedostatečnost je podle něj patrná především ve špičce. "Místo toho, aby auta po dálnici jezdila sto třicetikilometrovou rychlostí, se po dálnici jede maximálně šedesátkou," uvedl Šváb.

Z jedné části obce do druhé 30 kilometrů

Dopravní omezení však nejsou záležitostí pouze moravské metropole. Úplné nebo alespoň částečné uzavírky silnic čekají na řidiče i jinde v kraji.

Zřejmě nejkurióznější objížďka na jihu Moravy je nyní v Nesovicích na Vyškovsku, kde probíhá oprava železničního přejezdu v blízkosti silnice I/50. Ten je zcela uzavřený a pokud se lidé z jedné části vesnice chtějí dostat do druhé, musí ujet třicet kilometrů.

"Když se tato akce připravovala, několikrát jsme upozorňovali, že trváme na tom, aby byl zachován průjezd do všech částí Nesovic. Jenže dopadlo to jinak a máme s tím velké problémy. Například lékař bydlí v jedné části a v druhé má ordinaci. Když by do ní jel automobilem a pak zpátky domů, denně by ujel šedesát kilometrů," říká nesovický starosta Vítězslav Reška.

Řidiče, kteří jezdí z Nesovic kolem Koryčan do Kyjova, čeká také velmi nepříjemné překvapení. U Jestřabic je silnice uzavřená kvůli sesuvu půdy. Vozidla do hmotnosti 3,5 tuny musí jet do Kyjova na Vřesovice a Osvětimany.

Například cesta z Nesovic do Kyjova je tak téměř dvakrát delší a podstatně pomalejší, protože vede i klikatými lesními úseky. A nákladní automobily musejí dokonce zajet až do Boršic.

"Je to nepříjemné, ale úsek jsme museli uzavřít. Kvůli sesuvu v délce asi osmdesáti metrů klesla silnice o půl metru. A musí se nyní zpevnit i svah pod ní," uvedl náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka a dodal, že se budou snažit, aby byla do konce září nebo alespoň do konce října opravená.

Oprav by bylo třeba daleko více, nejsou ale peníze

I když řidiči na menší nebo větší dopravní komplikace narazí v kraji poměrně často, málokdy to znamená, že se pak dočkají opravené silnice. Většinou je totiž nyní zdržuje spíše stavba kanalizace nebo třeba opravy mostů.

"Máme na starosti silnice druhé a třetí třídy a oprav na nich nyní děláme podstatně méně než v minulých letech. Bylo by jich potřeba daleko více, ale nejsou peníze," uvedl ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

,