Miloš Gruber

Miloš Gruber | foto: Archiv iDnes.cz, MF DNES

Dvacet let brněnských Indies: práce i koníček

  • 0
Hudební vydavatelství Indies vzniklo v roce 1990 v Brně pár měsíců po sametové revoluci. Na ulici Milady Horákové sídlila oblíbená půjčovna kompaktních disků, v době bez internetu jeden z mála způsobů, jak se dostat k nové a zajímavé muzice. Společnost Indies začala cédéčka půjčovat v únoru 1990 v soukromém bytě.

Zakladateli firmy Indies se stal Milan Páleš a Miloš Gruber. Počátky značky však sahají před rok 1990. "S Milanem jsem se znal už pět nebo šest let před revolucí," vzpomíná Miloš Gruber. "Žili jsme muzikou, vyměňovali jsme si nahrávky a mým snem bylo už tehdy se hudbou živit."

"Já jsem si tehdy pořídil cívkový magnetofon a nahrával jsem si koncerty. Co nebylo oficiálně v obchodní síti, jsme si ani jinak pořídit nemohli," osvětluje předlistopadovou situaci "na trhu" Milan Páleš.

dvacet let indies

14. února 1990 byla otevřena pod hlavičkou Indies na ulici Milady Horáková v Brně půjčovna a prodejna hudebních nosičů. U jejího zrodu stáli Miloš Gruber a Milan Páleš
O rok později vyšla také první nahrávka Steak! královehradeckých Meat-House Chicago I. R. A.
V roce 1995 už počet ročně vydaných alb přesáhl desítku titulů, mezi stájové koně patří Psí vojáci, Už jsme doma, Zuby Nehty.
Za dalších pět let vydávají Indies dvacítku alb ročně. To už mají na kontě kritiky opěvovaná a na poměry alternativy dobře se prodávající alba Bílé Inferno (Iva Bittová & Vladimír Václavek) a O Slunovratu (Hradišťan).
V roce 2002 vznikají pod hlavičkou Indies tři produkční skupiny Možnosti, MG a Happy Trails. Počet vydávaných desek stále stoupá a s nimi přichází i sklizeň převážně žánrových cen Akademie populární hudby Anděl (Radůza, Gulo čar, Traband, Tara Fuki, Květy...).
Větší touha po samostatnosti jednotlivých skupin nakonec v roce 2007 znamená vznik tří nástupnických, samostatných vydavatelství: Indies Scope, Indies Records a Indies Happy Trails.
Zdroj: Freemusic.cz

Nejběžnějším nosičem v té době byly magnetofonové kazety s obaly rozmnožovanými na černobílé kopírce. "Spoustu nahrávek jsme dodávali Petru Cibulkovi a já jsem dodnes hrdý na to, že asi desetina z jeho velkého archivu pocházela od nás," dodává Páleš.

Provozovna Indies nebyla první půjčovnou kompaktních disků v Brně. Podle Miloše Grubera fungovala v jihomoravské metropoli podobná instituce už v roce 1989.

"Řekli jsme si, že to zkusíme taky. V prosinci jsme se domluvili a sehnali jsme další kamarády. Dali jsme dohromady peníze a kompakty, a jakmile jsme měli k dispozici asi sto padesát cédéček, půjčili jsme první z nich. To bylo právě 14. února 1990," vzpomíná Miloš Gruber.

Meat-House Chicago I. R. A.

Později začali v Indies hudební nosiče také prodávat. A v létě 1991 desku poprvé sami vydali. Šlo o album hardcorové kapely Meat-House Chicago I. R. A.

"Rozhodli jsme se, že peníze vydělané v půjčovně investujeme opět do hudby," prozrazuje Milan Páleš. Nezůstalo samozřejmě u jednoho titulu. "Ta první deska měla velký ohlas u kritiků. A tak jsme jako další oslovili například vyškovské Here nebo Vladimíra Václavka," vzpomíná Gruber.

Do prvních asi deseti alb investovali oba vydavatelé zisky z půjčovny. "Žádný zisk se ale nevracel," líčí Páleš hlavní důvod prvního rozdělení značky Indies.

Někteří ze spolumajitelů navíc žádali pozastavení vydavatelské činnosti, dokud se vložený kapitál nevrátí. "My, kteří jsme chtěli vydávat, jsme tedy vytáhli svoje vlastní vkladní knížky," popisuje Páleš, jak se podařilo v činnosti pokračovat.

Milan Páleš

Společnost se tedy v roce 1995 rozdělila na vydavatelství Indies Records a na prodejnu Indies. "Mám neustále potřebu jít někam dál. A cítil jsem, že toto by mě bavilo víc než stát za pultem a půjčovat," odpovídá Milan Páleš. "Hledání kapel a vydávání pro mě byla tvůrčí činnost," přizvukuje Miloš Gruber.

Rock, alternativa, cimbálovka

Na otázku, který titul jako první přinesl firmě finanční zisk, odpovídá Milan Páleš bez zaváhání. "Bylo to CD kapely Psí vojáci, katalogové číslo MAM 013, album Sestra. Psí vojáci byli tehdy první liga."

A Gruber dodává, že Psí vojáci otevřeli vrátka i dalším tehdy úspěšným kapelám, jako byly Už jsme doma nebo Zuby nehty.

Nezůstalo však jen u rocku nebo alternativní scény. Tituly jako V Brně na Špilberku stojí vraný kůň nebo Zpívání z Horňácka předznamenaly pozdější orientaci Indies na lidovou hudbu a world music. "Cimbálová muzika byla v Indies zpočátku tabu a já jsem to prolomil," líčí Milan Páleš.

Spolumajitelem společnosti Indies se mezitím v roce 1996 stal Jaromír Kratochvíl, který už předtím vydavatelství tři roky pomáhal budovat distribuční síť v Praze.

"Kterýkoli z majitelů měl možnost ovlivnit dramaturgii. Já jsem jako první přivedl undergroundovou kapelu, k vydání jsem připravil živou desku DG 307. Milan Páleš byl předtím proti vydávání undergroundu," prozrazuje Kratochvíl.

Bittová a Slunovrat

V roce 1997 katalog Indies ozdobila společná nahrávka Ivy Bittové a Vladimíra Václavka Bílé inferno. "Byla to moje zásluha, že jsem Ivu přivedl do firmy," říká hrdě Miloš Gruber.

Iva Bittová

O dva roky později vyšlo dosud nejúspěšnější CD vydavatelství Indies. Šlo o nahrávku O slunovratu, kterou na verše Jana Skácela hrála kapela Hradišťan.

V roce 2000 se katalog Indies poprvé rozšířil o více než dvacet originálních titulů během dvanácti měsíců. Z původně lokální brněnské firmy se tak postupně stalo největší nezávislé české vydavatelství s žánrovým rozptylem od Tomáše Kočka či Zuzany Navarové přes Jablkoň a Ty Syčáky až po Priessnitz nebo irské The Frames.

Právě kapela Glena Hansarda byla prvním zahraničním interpretem, kterému Indies v roce 2002 vydali desku. Přes tento rozsah však stále platilo, že tři hlavní dramaturgové Indies vydávají jen to, co se jim líbí, a nenechají se ovlivňovat žádnými komerčními či jinými tlaky. Vedle běžné distribuční sítě začali pro šíření své hudby velmi brzy využívat také internet.

A díky spolupráci s webovým obchodem Vltava byli průkopníky prodeje hudby ve formátu mp3 v době, kdy pevné připojení k síti ještě zdaleka nebylo samozřejmostí.

Rostoucí počet vydávaných titulů vedl v roce 2002 ke vzniku tří autonomních produkčních sekcí v rámci tehdy ještě jednotné firmy: Možnosti (později Indies Scope), Indies MG a Indies Happy Trails.

Tři labely

"Vnímal jsem to jako přirozený tok věcí," tvrdí Miloš Gruber. "Člověk se za těch deset patnáct let hudebně vyvíjel a každý z nás začal preferovat jiné kapely. A my jsme pak hodně času trávili vzájemným přesvědčováním, zda něco vydáme, nebo nevydáme," vysvětluje.

Vývoj přirozeně spěl k úplnému rozdělení firmy, ke kterému došlo na podnět Milana Páleše v roce 2007. "Uvolnily se nám ruce a žádný z nás nemusel obhajovat svá rozhodnutí před kolegy," vítá toto rozhodnutí Miloš Gruber.

"Rozdělení bylo nutné. Současný stav si všichni pochvalujeme," souhlasí i Páleš.

Přestože všechny tři nástupnické firmy pokračují ve vydávání nezávislé hudby různých žánrů, lze v jejich katalozích najít zřetelné rozdíly.

"Já inklinuji k muzice 60. a 70. let dvacátého století," říká Jaromír Kratochvíl, který spolu se svým společníkem Liborem "Benem" Kučerou zaštiťuje značku Indies Happy Trails. Pod ní vydal například koncertní album Pavla Hammela, několik jazzrockových reedic, nové CD sourozenců Ulrychových nebo alba písničkářů Dáši Voňkové a Karla Vepřeka.

Ze svého katalogu je nejpyšnější na CD Písňobraní Jiřího Plocka a Jitky Šuranské, které bylo oceněno Andělem v kategorii world music.

Vydavatelství Indies Scope, které vede Milan Páleš a jehož nedocenitelnou oporou je také Přemysl Štěpánek, zaznamenalo vedle Andělů nebo několika titulů Album roku podle výroční ankety Radia Proglas také úspěchy v celoevropské hitparádě world music WMCE.

Právě na nejrůznější folklórní fúze se Indies Scope orientují především. "Rock se nachází ve slepé uličce, protože dnes už skoro není možné složit novou písničku. A world music přinesla do hudby vlivy Afričanů, Asiatů nebo Moravanů a posouvá bigbít dál. Jakákoli fúze folklóru s čímkoli jiným mě zajímá," vysvětluje tuto orientaci svého labelu Milan Páleš.

Label Indies MG v čele s Milošem Gruberem má široký záběr. Za své srdeční záležitosti Gruber považuje Radůzu a Majerovy brzdové tabulky včetně sólových projektů kapelníka Petra Linharta.

Ale vydává i alba rocková a elektronická. V poslední době rozšiřuje své pole působnosti i na filmy. Podíleli se zde například na vydání reprezentativního souboru dokumentů Jana Špáty.

Význam Indies Records i všech tří nástupnických labelů tkvěl vždy nejen ve vydávání hodnotné hudby zavedených umělců, ale možná ještě víc spočíval v objevování a podpoře nových talentů. Jména jako Žofie Kabelková, DVA, Žamboši, Budoár staré dámy, Gipsy.cz, Květy, Tara Fuki, Sestry Steinovy nebo Terne Čhave se do povědomí dostala právě zásluhou Indies.

Práce i koníček

A ve vyhledávání nových talentů všechny tři společnosti pokračují dodnes. Produkují debutová alba interpretů, jako jsou Rákoss u Indies Happy Trails nebo Helemese či Poslední výstřel u Indies MG. Indies Scope kromě toho už šest let pořádá soutěž pro kapely žánru world music Colours Talents.

"Kdo má takové štěstí, aby se jeho koníček stal i jeho prací?" ptá se Jaromír Kratochvíl. Odpovídá tak vlastně na otázku, jak se podařilo vybudovat značku, která na české hudební scéně nemá obdoby.