Na zámku v Moravském Krumlově začalo balení slavné Muchovy Slovanské epopeje.

Na zámku v Moravském Krumlově začalo balení slavné Muchovy Slovanské epopeje. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Epopeji žádné nebezpečí nehrozí, tvrdí jedni. Druzí varují před jejím zničením

  • 9
Hrozí Muchově Slovanské epopeji zničení, protože je na zámku v Moravském Krumlově zabalená v igelitových fóliích, nebo nehrozí? Oslovení restaurátoři se neshodnou a jasno v celé věci zřejmě hned tak nebude. K zapečetěným plátnům totiž nemá nikdo přístup.

Prohlášení Muchovy nadace, že pět smotaných pláten trpí v igelitových obalech, uvádí na pravou míru restaurátor Tomáš Berger, který je balil. "Obrazům nic nehrozí. I když by bylo lepší, kdyby nezůstaly smotané. Fólii jsme na ně dávali, protože jsme žili v domnění, že nejpozději za týden budou zase vybaleny. O žádnou tragédii však nejde," tvrdí Berger.

Balení Slovanské epopeje malíře Alfonse Muchy na zámku v Moravském Krumlově (plátno Car Simeon Bulharský)Na zámku v Moravském Krumlově začalo balení slavné Muchovy Slovanské epopeje.

S ním nesouhlasí Simona Krištofková z Muchovy nadace, která vyjadřuje názor malířova vnuka Johna Muchy a dědice mecenáše Charlese Cranea, který obrazy platil. Podle jejich názoru dlouhodobé uložení v neprodyšných fóliích může obrazy zničit.

Plátna by se mohla zpotit a zničit, tvrdí odbornice

"Tomu nerozumím, John Mucha náš tým ještě před rokem chválil, že při balení pláten na výstavě v Mnichově odvádíme nadstandardně dobrou práci a teď nevěří tomu, že jsou plátna uložená dobře?" říká Berger.

Jeho názor však zpochybňují další dva restaurátoři. Šéf restaurátorského oddělení Národní galerie v Praze Petr Kuthan a také odbornice na umění devatenáctého století Kateřina Svobodová z Moravské galerie v Brně.

"Plátna by neměla zůstávat srolovaná dlouho. Když se rapidně ochladí, vnitřek role si ponechá svoji teplotu a okolní prostředí bude studenější. Může se vytvořit rosný bod, dílo se zpotí a zničí se," tvrdí.

Památkáři k dílu nemohou, není ještě kulturní památkou

Restaurátoři, kteří pět pláten během překotného balení před třemi týdny smotávali, měli prý jasně říct, že dřív než se podle soudního nařízení expozice zapečetí, musí se obrazy zpátky napnout. S tím souhlasí i Kateřina Svobodová: "Někdo by měl stát na straně uměleckého díla. Tempeře změna polohy neprospívá. Igelit je špatně, doufám, že je speciální a alespoň trochu prodyšný."

Berger oponuje, že dílo je v pořádku, památkáři si jej však prozatím nemohou přijet prohlédnout a zkontrolovat, protože Epopej stále není kulturní památkou a nevztahují se na ni žádná zvláštní ochranná opatření.

"O Epopej se starám už nějaký čas a vím, že v Krumlově trpí, ale dlouhodobě. V zimě je v zámku minus dva stupně, v létě sedmadvacet. Kolísající teplota je zhoubná," vrací se Tomáš Berger zpět ke sporu, který o plátna vede hlavní město a Krumlov.

Zatímco podle jedněch se na Moravě neumí o Epopej postarat a lépe jí bude v provizoriu pražského Veletržního paláce, druzí tvrdí, že Epopej je na podmínky na zámku zvyklá čtyřicet let a zvládá to bez úhony.