V tvůrčí skupině Kamily Zlatuškové mimo jiné vznikly ceněné dokumenty Show!, K oblakům vzhlížíme či docu reality show Třída 8.A a Zlatá mládež.

V tvůrčí skupině Kamily Zlatuškové mimo jiné vznikly ceněné dokumenty Show!, K oblakům vzhlížíme či docu reality show Třída 8.A a Zlatá mládež. | foto: Jiří Salik Sláma

Producentka Zlatušková chce v Brně festival s hvězdami světových seriálů

  • 9
Filmařka a producentka Kamila Zlatušková chce dostat Brno na mapu prestižních mezinárodních filmových festivalů, kam se sjíždějí herecké a režisérské hvězdy. Vyjednává podporu pro nový festival kvalitních televizních seriálů a minisérií s názvem Serial Killer, jehož první ročník plánuje uskutečnit na začátku května 2018.

„Půjde o soutěžní přehlídku za účasti mezinárodní odborné poroty a pak takzvané industry days, což jsou setkání otevřená odborníkům či studentům filmových oborů,“ popsala Zlatušková.

První ročník hodlá věnovat dánské kinematografii. „Chceme pozvat režisérské a herecké legendy světové seriálové tvorby současnosti i minulosti, třeba Larse von Triera – tvůrce legendárního dánského seriálu Království, který v devadesátých letech předznamenal éru takzvaných quality TV seriálů,“ uvedla Zlatušková, jež v létě odchází z funkce proděkanky pražské FAMU.

Organizátoři mají ambice zařadit se na mapu prestižních festivalů ve střední a východní Evropě, které nejen propojují tvůrce a producenty a lákají diváky, ale hlavně nabízejí to nejkvalitnější, co lze v oboru najít.

Lidé z branže jsou nadšení

Vedle seriálů by hlavní roli na festivalu mělo hrát Brno. Akce se nemá odehrávat pouze v kinech či sálech, ale i v ulicích, kde se fanoušci můžou mimo jiné těšit na promítání pod širým nebem nebo různé doprovodné akce, třeba koncerty.

Organizátoři proto začali vyjednávat o spolupráci s městem. „Předběžně jsme se o tom ve vedení bavili. Podle nás je to obrovská šance pro Brno, jak se zviditelnit,“ uznal Matěj Hollan (Žít Brno), náměstek brněnského primátora pro kulturu.

Podle něj festival zapadá do obrazu města, které chce podporovat filmový a kreativní průmysl, a může přitáhnout pozornost. O konkrétní formě podpory by radní měli rozhodnout zřejmě příští úterý.

Záměrem Zlatuškové jsou nadšení i lidé z filmové branže. Účast na festivalu se svojí seriálovou produkcí už přislíbily třeba HBO a Česká televize, participovat chtějí FAMU a JAMU a také dvě klíčové profesní organizace sdružující české autory, režiséry a producenty – Asociace režisérů a scenáristů (ARAS) a Asociace producentů v audiovizi (APA).

„Festival kromě soutěže obsahuje i TV market, který by se mohl stát podstatným koprodukčním fórem ve střední Evropě. Projekt Kamily Zlatuškové spolu s jejími bohatými mezinárodními zkušenostmi je garancí úspěšné akce,“ řekl Vratislav Šlajer, šéf představenstva APA, která zastřešuje 80 českých producentských společností, z nichž velká část se věnuje televizní tvorbě.

Potenciál tvůrců i diváků je obrovský

Renomovaný scenárista Štěpán Hulík, který napsal pro HBO úspěšné série Pustina či Hořící keř, říká, že právě seriály z proudu „quality TV“ jsou v posledních letech tím, čím zejména mladá generace žije.

„Festival zaměřený hlavně na televizní tvorbu chybí ve středoevropském prostoru tak citelně, až se zdá s podivem, že se o něj již dávno někdo nepokusil. Je tady potenciál tvůrců, je tady obrovský potenciál diváků,“ prohlásil Hulík.

Podporu už vyjádřily i konkurenční festivaly – karlovarský a jihlavský. „Projekt může být velmi rychle překvapením na české festivalové mapě. I Brno je dobrá volba. Akce by mohla akcelerovat úspěšné přenesení některých tendencí ze zahraničí do českého či středoevropského prostoru,“ myslí si Marek Hovorka, ředitel Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě.

Potenciál akce určí další jednání. „Klíčové schůzky nás čekají v těchto týdnech. Budeme jednat o účasti s internetovými velikány – Amazonem a Netflixem, či s českým Seznamem, který provozuje úspěšnou televizi Stream.cz,“ řekla Zlatušková.

To nejzajímavější, co se v audiovizuálním průmyslu nyní děje

Festival má mít rozpočet kolem 12 milionů korun, což je částka, za niž fungují podobné akce v Česku jako například Finále Plzeň, zmíněný jihlavský festival nebo Letní filmová škola v Uherském Hradišti. Polovinu peněz by organizátoři rádi získali z veřejných zdrojů.

Spolupracovat chtějí také s nejlepšími filmovými školami v regionu – třeba Filmovou a televizní školou v Lodži či Filmovou a televizní akademií ve Vídni. Podle jejich předpokladů by mohlo projekce navštívit nejméně dvanáct tisíc diváků. To jsou ale ve městě, kde pobývají desítky tisíc studentů, kteří patří mezi největší fanoušky podobné produkce, spíše odhady na spodní hranici návštěvnosti.

Podle Jiřího Voráče, vedoucího Ústavu filmu a audiovizuální kultury na Masarykově univerzitě by nový formát právě Brnu slušel.

„Žádný z festivalů, a to platí v širším mezinárodním měřítku, se nespecializuje na kvalitní televizní seriálovou tvorbu, ačkoli ta představuje to nejzajímavější, co se v audiovizuálním průmyslu nyní děje. Nový festival by mohl navázat na slavnou tradici brněnského veletrhu Filmfórum, který v šedesátých letech fungoval jako křižovatka Východu a Západu,“ uvedl Voráč.