Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Filmaři vyráží po italských cestách. Podle scénáře Karla Čapka

  7:03aktualizováno  7:03
Před více než devadesáti lety nasedl spisovatel Karel Čapek do vlaku a tři měsíce cestoval po Itálii. Z jeho zápisků vznikl jedinečný cestopis Italské listy. Po Čapkových stopách se teď vydají filmaři.

Karel Čapek | foto: archiv 2 media

Benátky, Florencie, Neapol, Palermo, Řím, Bolzano. Všechna tato města popsal Karel Čapek v cestopisném fejetonu, který vycházel nejdříve postupně po kapitolách v tehdejších Lidových novinách a posléze byl vydán i v knižní podobě.

Po stopách známého spisovatele teď vyráží Michal Huvar, publicista a nakladatel z Brumovic, zakladatel nakladatelství Carpe Diem. S kamerou jeho čtyřčlenný tým zachytí atmosféru dnešní Itálie podle scénáře, jenž jim předepsal Čapek téměř před stoletím.

Není to jejich první zkušenost. V roce 2010 už zfilmovali Čapkův cestopis Obrázky z Holandska. „Itálii jsem měl v plánu jako první, protože Italské listy se mi líbily ze všech Čapkových knih nejvíce. Ale Holandsko bylo tehdy méně nákladné, místa nebyla tak daleko od sebe, takže rozhodly praktické důvody,“ vysvětluje Huvar.

Čapkova slova možná přečte Maciuchová

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Týdeník 5plus2 najdete každý pátek ve stojanech na obvyklých místech.

Tehdy zvládli obrázky ze země tulipánů nasbírat během jediné cesty. To s Itálií to bude složitější. „Itálie je rozlehlá. Čapek po ní cestoval vlakem asi tři měsíce a objel ji prakticky celou. My si musíme cestu rozdělit do tří etap,“ popisuje Huvar.

První etapa, kterou právě v těchto dnech filmaři absolvují, zahrnuje italská města až k Římu – Benátky, Padovu, Ravenu, Florencii, Veronu, Bolzano a řadu dalších. Dokumentaristé při ní najedou asi 3200 kilometrů. Druhá jejich italská návštěva zahrne pouze Řím a Neapol. Ta poslední, kterou mají naplánovanou na zimu, je pak zavede až na jih Sicílie.

Jaká byla příprava? Vlastně dost jednoduchá. Michal Huvar trávil čas s Čapkovou knihou a tužkou v ruce. V Italských listech podtrhával to nejzajímavější a z těchto ústřižků pak slepil kostru scénáře. Jde doslova po Čapkových stopách. „Jdu po jeho cestě, po stejných městech, po jejich atmosféře,“ vysvětluje. Vlastní slova do scénáře nevkládá, tady bude mluvit Čapek.

I když možná ženskými ústy. Už u Obrázků z Holandska se totiž Huvar domluvil na spolupráci s herečkou Hanou Maciuchovou. Z té nakonec sešlo a komentář pak namluvil brněnský herec Ilja Kreslík. Italský cestopis dává spolupráci s Maciuchovou novou šanci.

„Italské listy ji nadchly,“ říká Huvar, jenž si oblíbenou českou herečku vybral nejen kvůli podmanivému hlasu, ale také proto, že v roce 1989 hrála Čapkovu ženu ve filmu Člověk proti zkáze. „Ale stále jsem na vážkách, zda ženský hlas k Čapkovi zapadne,“ přiznává filmař.

Na stole mu leží cestopis v italštině

Ten řeší také dilema, zda nový cestopis natočit v dosud málo používaném rozlišení 4K. „Měli bychom jistý technologický náskok, protože touto technologií zatím téměř nikdo netočí. Ale nese s sebou také obrovské problémy při každodenním ukládání dat,“ uvažuje nahlas.

Na srpnovou cestu po Itálii vyráží ve čtyřech. S druhým kameramanem, řidičem a posledním do čtveřice je produkční, který se stará o ubytování a kontakt s místními. Z cesty chtějí každý den posílat „raporty“ prostřednictvím facebookové stránky Karel Čapek – Cesty Evropou.

Po návratu z cest se filmaři zavřou do studia, kde budou nasbírané obrazy dávat do souladu s hudbou a mluveným slovem. Hotový film by měli lidé poprvé vidět na podzim příštího roku. A chystají se i jeho cizojazyčné mutace.

„U Obrázků z Holandska vznikla verze německá, anglická, polská i holandská, která by se měla na podzim promítat v Českém domě v Rotterdamu,“ popisuje brumovický nakladatel. Tomu teď na stole leží kniha v italštině – tato verze Italských listů vyšla v roce 1992 v Palermu. A v hlavě mu zase leží myšlenka na to, kdo namluví italsky filmový komentář. Zvažuje, že osloví herečku Simonu Stašovou, která by italštinu měla ovládat.

„Alespoň italskou verzi bych udělat chtěl. I když Čapek byl ve svém cestopise k Italům docela kritický. Nelíbily se mu třeba Benátky. Možná proto Italské listy vyšly v italštině jen jednou,“ směje se Michal Huvar.




Nejčtenější

Není to žádná no-go zóna, říká radní o ulici, kde lynčovali řidiče

Radní městské části Brno-střed David Oplatek.

V oblasti takzvaného brněnského Bronxu, lokality s nechvalnou pověstí, bydlí od roku 2006. Veřejný „lynč“ řidiče, který...

Česko zasáhlo husté sněžení, policie hlásí desítky nehod

Kvůli hustému sněžení vyjížděli hasiči v Olomouckém kraji k řadě dopravních...

Na většině území Česka napadl v noci na pátek sníh. Policisté v Jihomoravském kraji od rána kvůli počasí řešili zhruba...



Zátěž, kravina. Ředitelé škol nechtějí hodiny „branné výchovy“ navíc

branná výchova

Ministryně obrany Karla Šlechtová chce v nejbližších letech obohatit osnovy základních a středních škol předmětem na...

Schůze brněnské SPD skončila konfliktem, jely k němu hlídky strážníků

(ilustrační snímek)

Čtyři hlídky městské policie musely v úterý večer vyrazit do sídla brněnské organizace hnutí SPD Tomia Okamury. Tamní...

Na vratech brněnského divadla se objevila lebka a nápis „Zeman z hrobu“

Dílo, které vytvořil brněnský streetartový umělec Timo na vratech divadla Husa...

Malba lebky doplněná o dvoubarevný nápis Zeman z hrobu se od čtvrtka vyjímá na vratech brněnského divadla Husa na...

Další z rubriky

Sprejer v noci postříkal rodinný dům i auto zaparkované před ním

Neznámý sprejer v noci postříkal rodinný dům v Kovalovicích i auto stojící před...

Nepříjemné probuzení zažili obyvatelé rodinného domu v Kovalovicích poblíž Brna. Fasádu jejich obydlí i auto...

Pacienti v Brně nemají kde parkovat, město je chce poslat do garáží

Situace s parkováním u Dětské nemocnice v Brně je podle rodičů katastrofální,...

Brněnské nemocnice, které obsluhují i pacienty z přilehlých krajů, trpí velkým nedostatkem parkovacích míst. Vyřešit to...

Poloha nádraží rozhádala koalici, Zelení a Žít Brno jsou na odchodu

Brněnské hlavní nádraží prochází tříměsíční rekonstrukcí, která omezila jeho...

Průzkum veřejného mínění, podle něhož většina Brňanů preferuje moderní vlakové nádraží v centru města, názory politiků...

Advantage Consulting, s.r.o.
INŽENÝR KVALITY - BRNO

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz