náhledy
Formule, kterou vyrobil STUBA Green Team ze Slovenské technické univerzity v Bratislavě.
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Legendární kolo značky Favorit bylo snem mnoha kluků, ale čekalo se na něj dlouhá léta. Většina kusů se totiž vyvážela do zahraničí.
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Pětivřetenový soustružnický poloautomat ANK 135 byl určen pro hromadnou výrobu strojních součástí z přířezů a jiných polotovarů. Stroje včetně příslušenství byly vyráběny v letech 1955 až 1967 v ZPS Gottwaldov.
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Energetický transformátor v kruhovém manipulačním rámu Škoda.
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Prototyp Tatra 603 X byl jedním z pokusů o modernizaci slavné Tatry 603, ale do výroby se nedostal. Na veletrhu připomíná designérskou tradici.
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Škoda 743 Garde kupé z roku 1982 s výrobním číslem 00001. Jedná se o historicky první sériově vyráběný osobní automobil na Slovensku.
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Legendární stroj Zetor Crystal se v portfoliu světoznámého výrobce traktorů Zetor objevila před padesáti pěti lety. Do 80. let se jich prodalo na 45 tisíc.
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
S vozem Aero 750 Sport Coupé v roce 1934 pražský bonviván a závodník Otto Nimshaus odstartoval do závodu 1 000 mil československých. Byl to jediný vyrobený exemplář.
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Miliontý motocykl Jawa ČZ 175, vyrobený v roce 1957 ve Strakonicích, dostal netradiční zlatou barvu.
Autor: MAFRA
Favorit je legendou z dílny automobilky Škoda, vyráběný v letech 1988 až 1995. Stal se teprve druhým automobilem s předním náhonem v bývalých zemích východního bloku, který nebyl licencí zahraničního modelu a svými jízdními a užitnými vlastnostmi se mohl poměřovat se západoevropskými vozidly.
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Analogový počítač MEDA 41TC patří do řady vyráběné v 70. letech v Československu. Dokázal řešit lineární a nelineární diferenciální rovnice až 24. řádu.
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Inteligentní terminál M3T 320 od firmy Metra Blansko využíval magnetické štítky a písmena zobrazoval pomocí běžícího paprsku.
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Motocykl Babetta 210 se začal ve slovenských podnicích ZVL vyrábět v roce 1983. Měl nový motor a dvojrychlostní automatickou převodovku.
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Tryskový stav P45 je československý patent Vladimíra Svatého, který znamenal výrazné zrychlení výroby a stal se důležitým vývozním artiklem československého průmyslu. Vynález znamenal přelom ve tkaní - do 50. let se používaly výhradně mechanické stavy. Tryskový stav P45 pracoval na principu, kdy nit unášela voda nebo vzduch z trysky.
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Lehký kulomet Zbrojovka vz. 26 (BREN) je jednou z legendárních zbraní druhé světové války. Název vznikl spojením prvních dvou písmen slov Brno a Enfield. Prototyp zbraně vytvořil konstruktér Václav Holek ze Zbrojovky Praga ve 20. letech 20. století, později koupila licenci Zbrojovka Brno. Kulomet používali i vojáci Velké Británie a německý wehrmacht.
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Multifunkční obráběcí stroj kombinující obráběcí a soustružnické technologie přezdívaný Boháro proslavil československý Kovosvit po celém světě a dodnes v řadě podniků úspěšně slouží.
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Ikonickou tramvaj T2 zvanou Sputnik lze poznat na první pohled podle typického světlometu umístěného uprostřed přední části vozu s typickými paprsky na obou stranách. Šlo o ochranné zařízení, kterému se říkalo Stalinův fous. Sputnik vyráběly Tatra Smíchov a ČKD Stalingrad od poloviny 50. let do začátku 60. let 20. století.
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Luxusní aerodynamický automobil vyšší třídy Tatra T87 byl vyráběnou československou automobilkou Tatra v letech 1937 až 1950. Originální vůz připomíná českou tradici proudnicových karoserií.
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Vůz Aero 50 Dynamik patří k vrcholným kusům, které vyjely z Carosserie Sodomka. Firma byla založena ve Vysokém Mýtě v roce 1895 Josefem Sodomkou starším, karosování aut se začala věnovat po první světové válce. S jejich vozy jezdily celebrity tehdejší doby.
Autor: Anna Vavríková, MAFRA