Snímky Karla Absolona, který zazářil v  mnoha oborech od archeologie, speologie, přes zoologii až po muzeologii

Snímky Karla Absolona, který zazářil v mnoha oborech od archeologie, speologie, přes zoologii až po muzeologii | foto: Repro MF DNES, MF DNES

Fotografie speleologa Karla Absolona ve své době sloužily i kriminalistům

  • 1
Moravské zemské muzeum vystavilo v Anthroposu unikátní snímky Karla Absolona, muže, který zazářil v mnoha oborech od archeologie, speologie, přes zoologii až po muzeologii. Od úmrtí jednoho z nejznámějších Brňanů uplyne letos rovné půl století. A zrovna tento rok by mohl dostat i nálepku výborný fotograf.

Zakladatel ojedinělého pavilonu po sobě zanechal obrovskou pozůstalost, jejíž součást tvoří rozsáhlá fotodokumentace.

"Měl vášeň pro hromadění knih i fotografií, které pořizoval velmi kvalitní," líčí kurátor Martin Oliva. Ostatně fond 11 400 kusů skleněných pozitivů a negativů mluví za všechno.

Snímky Karla Absolona, který zazářil v  mnoha oborech od archeologie, speologie, přes zoologii až po muzeologii

Absolon na nich zachycoval Moravský kras, Balkánský kras, studijní cesty po Evropě, Africe, ale také vše, co se týkalo moravského paleolitu a jeho velkého tématu lovců mamutů.

Lákadlem bude Absolonův fotoaparát

"Za poslední čtyři roky se nám podařilo tuto rozměrnou kolekci digitalizovat," doplnil další autor výstavy Petr Kostrhun. Spolu s kolegou připravili na bezmála čtyřměsíční výstavu unikátní kolekci sto třiceti fotografií, které Absolon pořídil v Moravském krasu, v Dinárském krasu na území dnešního Chorvatska a Slovinska a ve francouzských jeskynních systémech.

Digitalizované snímky jsou tištěné ve vysoké kvalitě na formátech 30 x 30 i ve větším provedení. Diváckým magnetem bude zcela jistě Absolonův rozměrný velkoformátový fotografický aparát na desky formátu 50 x 60 cm, zapůjčený z brněnského Technického muzea.

Mimořádný muž jej používal v Moravském krasu. Jak se oba autoři expozice shodují, mnohé záběry jsou ještě dnes hodnotné pro studium dějin speleologie, archeologie nebo také pro zanikající půvab meziválečné krajiny.

Naaranžované momentky

"Absolon je také autorem filmu Tajemství Macochy. Výzkumům podzemní Punkvy se věnoval od roku 1922," dodal Oliva. Zmíněný snímek chtějí muzejníci výhledově promítnout.

Snímky Karla Absolona, který zazářil v  mnoha oborech od archeologie, speologie, přes zoologii až po muzeologii

Kurátor Kostrhun poznamenává, že i nepoučeného diváka mohou vystavené snímky strhnout svojí atmosférou, jakou měly ilustrace verneovek. Příkladem je záběr, na kterém se potápěč Karel Tunal Divíšek noří do Dolního jezírka v Macoše.

"Zajímavé je také spuštění potápěče do sifonu na podzemní Punkvě. Ať už z důvodu špatných světelných podmínek nebo stísněnosti prostoru, byly mnohé "momentní" snímky nutně aranžovány, jestli se měli na fotografii objevit všichni zúčastnění," dodává k atmosféře dalšího záběru Kostrhun.

Absolonovy dovednosti se hodily i kriminalistům

Nejen zachycovaní potápěči na dně propasti Macocha, ale především krajiny z cizích krasů svědčí o Absolonovi jako zkušeném fotografovi.

Snímky Karla Absolona, který zazářil v  mnoha oborech od archeologie, speologie, přes zoologii až po muzeologii

Divíškův skafandr nyní muzeum vystavuje na velké výstavě Moravský kras v Dietrichteinském paláci. Spolupracovníka Karla Absolona zachycuje při výzkumech Moravského krasu několik vystavených záběrů.

Jeho potápěčského umění využívali i kriminalisté a mnohokrát musel pod vodou řešit odstraňování různých závad a havárií.