Možná už jste to taky několikrát viděli. Parta lidí přijde do restaurace na oběd, sednou si a místo hovoru všichni tasí mobily a začnou se "čekovat". Tedy přihlašovat se v restauraci skrze Foursquare - čím dál oblíbenější hru, nebo spíš zábavnou službu, která je založená na lokalizaci pomocí mobilních telefonů.
Co je Foursquare
Zdroj: Foursquare.com |
Ve skupině přátel si skrze ni můžete navzájem dávat vědět, kde zrovna jste: v jaké restauraci, nádraží, náměstí, zemi. Stačí jednou stisknout tlačítko "check-in", tedy počeštěně se "čeknout".
Místa, kde se dá takto přihlásit, takzvaná "venues", zakládají uživatelé sítě sami, typicky jsou to restaurace, kluby, fitka, ale i muzea, parky či zvláštní místa v přírodě - třeba rozhledny.
Čeknutí je dobrovolné a vaše přihlášení se ukáže jen vašim přátelům, u kterých to sami chcete - ale pokud se chcete naopak pochlubit, lze vše propojit (včetně fotky) i třeba na Facebook.
A proč to vlastně lidé po celém světě dělají? Protože má Foursquare řadu užitečných funkcí - pro uživatele, ale i pro samotné podniky, nebo dokonce města.
Nejméně užitečná, ale poměrně zábavná je statistika - když se hodně často přihlašujete třeba v přírodě, dostanete od Foursquare speciální odznáček Výletníka. A v místě, kde se přihlašujete nejčastěji ze všech, se pak stanete Starostou - nic pro vás z toho neplyne, ale dokud si ten pocit hrdosti nezažijete, nepochopíte, jak trpké je, když vás o funkci zase někdo připraví...
Zajímavé jsou taky osobní dlouhodobé statistiky, které člověka občas překvapí: zjistí třeba, jak (málo) často chodí cvičit, že nejnavštěvovanější kategorií, kde se přihlašuje, jsou bary (jejda) a podobně. A znáte ten pocit, kdy se po dlouhé době vrátíte na nějaké místo a říkáte si: "Jak dlouho já tu asi nebyl...?". Foursquare vám to při "čeknutí" sám hned nahlásí.
Kam pošle cizince Foursquare v Brně? Třeba na Bláhovku
Pořádně užitečnost Foursquare oceníte, až když budete v neznámém prostředí. Díky tomu, že každý uživatel může založená "venues" ohodnotit a připojit i fotku – třeba jídla, je pro cizince jednodušší nespadnout do turistických pastí.
Stojíte tak na náměstí v cizím městě, dostanete chuť na kávu, zadáte jednoduše do Foursquare "nejlepší kavárny v okolí" a výsledky vám vyjedou na přehledné mapě. Včetně informace, jak má podnik otevřeno, v jaké cenové kategorii se pohybuje a jaké je tam třeba heslo na wi-fi.
Když tak (nejen) cizinec v Brně tápe, kam na oběd, pokud stojí na náměstí Svobody, uživatelé sítě mu doporučí tato nejbližší místa: bistro Cattani, Bistro Franz, indickou Annapurnu či podnik Záhrada Café Therapy.
A kam by se měl jít večer pobavit? Do Výčepu Na Stojáka, Baru, který neexistuje, na Flédu nebo na Bláhovku. Aspoň pokud vezmeme v potaz podniky s největším počtem hvězdiček podle samotných uživatelů sítě.
Jistě i Brňanům se pak vyplatí další funkce sítě, možnost skládat vlastní, veřejnosti viditelné seznamy. V Brně takhle existuje třeba seznam exotických restaurací nebo nejlepších kaváren či pivnic.
Podniky: Komentáře sledujeme a řídíme se jimi
Samotné podniky nemají moc velkou možnost, jak své hodnocení ovlivnit. Ale mnozí jejich majitelé přiznávají, že ohlasy návštěvníků na této síti poctivě sledují a vnímají jako zpětnou vazbu.
"My Foursquare považujeme za celkem pěkné měřítko kvality podniků, sám se podle něj řídím, když jsem někde, kde to neznám. Sledujeme i pohyby v hodnocení, když klesne, je to pro nás signál, že se něco děje a že bychom měli začít víc makat," říká třeba Jan Vlachynský, majitel Baru, který neexistuje.
Komentáře kontroluje každý týden. "Konkrétní zpětná vazba byla třeba před pár týdny, kdy pán napsal, že máme pomalou wi-fi, tak jsme to začali řešit. Sami jsme to nevěděli, máme ještě druhou interní síť, kterou používáme, a ta veřejná byla nějak přetížená," dodává Vlachynský.
Stejný přístup přiznává i Radek Nozar, majitel Bistra Franz. "Zpětná vazba je pro nás mimořádně cenná, konkrétně mám na mysli třeba připomínky k pomalosti obsluhy nebo k dlouhému čekání na snídani, na tato slabá místa jsme se zaměřili a snad už se nám podařilo s tím něco udělat," doufá Nozar.
Odměny pro uživatele? Zatím toho moc není
Velice dobrý propagační nástroj pro podniky jsou i takzvané Foursquare specials. Podnik může prostřednictvím sítě nabídnout odměnu, typicky slevu nebo drink zdarma. V Brně se to ale ještě moc neuchytilo.
Jedním z mála podniků, které funkci používají, je klub Fléda, kde mezi 19. a 20. hodinou dostanete při "čeknutí" 20% slevu na pivo. "Využíváme to k tomu, abychom přilákali lidi do klubu dříve. A dále nabízíme lidem, kteří do klubu přijdou poprvé, welcome drink zdarma. To využije v průměru jeden návštěvník za den," uvedl Adam Pitrocha z Flédy.
Knihkupectví Neoluxor za "čeknutí" nabízí slevu 10 % na knihy, Café Placz obdobně 10% slevu na kávu, v klubu Two Faces dostane nový zákazník panáka zdarma. Kavárna Tchibo nabízí za každý druhý check-in kávu s sebou 1+1 zdarma.
Co se na sociální síti píše o Brně
|