Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Historická tramvaj vrátí Brňany o půlstoletí zpět, vlečňák o 90 let

  17:52aktualizováno  17:52
Historická tramvaj Tatra T2 donedávna sloužila jako „krytá lavička“ pro odpočívající řidiče tramvají v Brně. Stála totiž příhodně na odstavné koleji. Dopravní podnik města Brna (DPMB) se ji ale rozhodl obnovit do podoby ze 70. let minulého století a znovu při mimořádných příležitostech posílat na trať.

Po úpravách za tři čtvrtě milionu korun tak v tramvaji opět usednou cestující, stejně jako v historickém vlečném voze z roku 1926, do jehož obnovy DPMB investoval 3,5 milionu.

Rekonstruovaný model T2 pochází ze série dodané mezi lety 1958 a 1962. V původní podobě jezdily tyto stroje ještě s průvodčími Brnem do sedmdesátých let, poté se postupně rekonstruovaly.

Fotogalerie

Tehdejší předělávky spočívaly zejména v odstranění kabiny průvodčího. Změny doznal ale také interiér a hlavně počty sedadel.

„Dříve byly v rozložení jedna plus dvě sedačky v řadě, což se změnilo na jedna plus jedna,“ přiblížil Jiří Černý, který má obnovu starých vozů na starosti.

„Té-dvojka“ potom prošla ještě jednou a mnohem zásadnější rekonstrukcí. To už se na brněnské koleje dostala nová generace vozů - Tatra T3, které jezdí po Brně dodnes.

V osmdesátých letech se po jejich vzoru měnil interiér i jejich předchůdkyň, přepracovala se elektronika a tramvaje, které původně měly jen jedno světlo uprostřed, dostaly dvě dále od sebe.

Modernizovali, teď jdou proti proudu času

Historický stroj, který teď DPMB rekonstruuje, si prošel všemi těmito změnami, na rozdíl od jiných ale potom nezamířil do šrotu. „Do roku 2009 jsme tuto Té dvojku používali jako služební vůz,“ vzpomíná Černý.

Vůz tak měl šest předních sedadel pro techniky, vzadu se nacházel úložný prostor, prostřední dveře byly zaslepené.

To vše nyní odborníci znovu mění. Tramvaj zbavili „modernizací“ z 80. let a znovu odstranili také prvky, které stroj získal v době, kdy sloužil jako služební vůz.

I kvůli tomu opravy Tatry T2 trvaly celého tři čtvrtě roku a náklady na opravu se podle odhadů DPMB vyšplhají na více než tři miliony korun. K „zajetí“ v terénu teď chybí ještě zhruba dva týdny, pak si posezení v historickém kousku při speciálních příležitostech opět vyzkoušejí i cestující.

Znovu vyjede i téměř stoletá dřevěná tramvaj

Tatra T2 ale nebude jedinou historickou perličkou na brněnských kolejích. Rekonstrukcí si prošel i historický vlečný vůz z roku 1926, jehož interiér byl z velké části vyrobený ze dřeva a kůže.

Řemeslníci museli historický vůz rozebrat až na podvozek a poté vyrobit veškeré interiéry znovu. Vůz byl v dezolátním stavu, poslední renovací totiž prošel téměř před padesáti lety.

„Neměli jsme skoro žádné nákresy, v podstatě jsme museli kopírovat staré díly,“ vysvětluje vedoucí řemeslníků Jan Kryštof, který se u DPMB stará o opravy starých nebo stavbu nových tramvají.

„Tohle je umělecká práce, byla to výzva, podle mě se ale podařila,“ hodnotí již dokončenou rekonstrukci muž, který pro DPMB pracuje 41 let.

Renovace vlečného vozu stála asi tři a půl milionu korun a trvala rok. Nyní má vypucovaný stroj za sebou stokilometrové zajetí a kdykoliv může znovu vyrazit do provozu.

„Obě historické tramvaje nasadíme při různých speciálních příležitostech jako například při výročí sto padesáti let tramvají v Brně. Je možné si je i pronajmout,“ plánuje Černý.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Interiér Žarošské kaple obsahuje vzácné náhrobky z 15. až 17. století.
Kaple v Bučovicích nepatří církvi, ale městu, odhalila stará smlouva

Další neúspěch má za sebou římskokatolická církev, která se u soudu domáhala získání kaple Žarošských v Bučovicích. Drobnou sakrální stavbu, která stojí v...  celý článek

K řízení tramvaje se Brňan Martin Šimek dostal náhodou - potřeboval v létě 2014...
Tramvaják youtuberem. Jeho videa baví fanoušky dopravy i turisty

Práce tramvajáka není jen mačkání čudlíků a tahání páček, ukazuje Martin Šimek. Zajímavosti jednotlivých brněnských tras i každodenního provozu představuje ve...  celý článek

RegioJet má ve flotile už kolem dvou stovek osobních vozů.
Na trati Brno - Praha pojede víc vlaků. Regionálním spojům hrozí zpoždění

Od prosince má mezi Prahou a jižní Moravou jezdit už šestadvacet vlaků tam i zpět, pak přibude ještě jeden. Kraj se ale bojí zpožďování regionálních linek.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.