Dechový hudební nástroj ze sbírky Moravského zemského muzea uvolnil k restaurování kurátor sbírky František Malý se svolením ministerstva kultury.
"Historický roh se od toho moderního liší tím, že nemá ventily. Proto sám o sobě vydává méně tónů a pro hráče je pak proces hraní složitější. Musí více pracovat pravou rukou a pusou," říká Barbara Maria Willi, která koncerty tohoto typu pořádá a zároveň na tom včerejším zahrála na kladívkový klavír. Ten je ještě o čtyři roky starší než přirozený roh.
"Skladatelé v té době také využívali toho, že takový roh vydává tóny několika barev. Ty nové už mají tóny sladěné," dodává Willi.
Originální lesní roh důsledně restauroval přední světový expert a restaurátor Národního muzea v Norimberku Markus Raquet.
"Používal při tom nejmodernější laserové a mikropární techniky. Odborníci se shodují, že se jedná o obzvlášť cenný nástroj," uvádí další z pořadatelů koncertů Jan Mach. Anton Kerner a jeho otec a zároveň jmenovec byli nejslavnějšími výrobci lesních rohů za doby Haydna, Mozarta a Beethovena.
"Na světě se dochovaly pouze čtyři takové nástroje. Představení této rarity tak tvoří výjimečnou hudebně instrumentální událost sezony," líčí Mach.
Pro milovníky staré hudby je připraven ještě jeden koncert na 3. prosince. Tentokrát čistě vokální Motetissimo Johanna Sebastiana Bacha.