Další problém s brněnským nádražím. Studie neřešila nákladní dopravu

  6:59aktualizováno  6:59
Komise, která má vládě doporučit polohu nádraží v Brně, zastavila jednání. Hrozí totiž, že bude třeba za další miliardy stavět nadjezdy či tunely pro nákladní dopravu, kterou studie proveditelnosti takřka neřešila.

Brněnské hlavní nádraží. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Podle premiéra v demisi Andreje Babiše (ANO) je nové vlakové nádraží v Brně za 46 miliard korun drahé. Teď se bude divit ještě víc. Kromě dalších 20 miliard za plánované „metro“ totiž hrozí, že bude třeba přidat miliardy na nadjezdy či tunely pro nákladní dopravu.

Lidé ze sdružení ŽESNAD zastřešující 98 procent veškeré nákladní dopravy po železnici důrazně varovali specialisty, kteří připravují podklady pro finální rozhodnutí vlády o poloze brněnského nádraží: Pokud vznikne ve variantě Řeka a nezajistíte, aby se nekřížily nákladní a osobní vlaky, železnice zkolabuje.

Podle nich studie proveditelnosti, kterou nechala za 20 milionů korun zpracovat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), řešila nákladní vlaky jen okrajově, což se v budoucnu vymstí. Přes Brno totiž vede významný železniční koridor, jenž propojuje Evropu od severu až na Balkán. A úkolem Česka je zajistit, aby byl průjezdný.

„Varianta Řeka neodděluje nákladní dopravu od osobní, a to je zásadní problém. Osobní a nákladní vlaky se kříží v jedné úrovni a není pro ně dost místa. To znamená vážnou překážku pro budoucí rozvoj nákladní železniční dopravy, s jejímž rozvojem Evropská unie počítá,“ shrnul nedostatky Oldřich Sládek, ředitel sdružení ŽESNAD

Podle něj není ideální ani varianta Petrov. „I ona potřebuje dopracovat, ale tam by alespoň oba způsoby dopravy zůstaly oddělené, a po úpravách by byla použitelná. To ostatně jde i u Řeky, je ale otázka, kolik by to stálo a co by to obnášelo,“ podotkl Sládek. A právě to nyní doplňují experti pro jednání centrální komise ministerstva dopravy.

Jediný železniční uzel bude velmi zranitelný, varují dopravci

Podle dopisu, jenž ŽESNAD napsalo ministerstvu na počátku dubna, vznikne nejsložitější situace ve stanici Brno-Maloměřice, kudy dnes projíždí až 30 vlaků denně a míří směrem na jih. Do roku 2030 by se jejich počet měl téměř zdvojnásobit na 55 vlaků.

Navíc při variantě Řeka musejí ve stanici Brno-Židenice překřížit dvoje koleje v opačném směru, což je nejen nebezpečné, ale také to na čtyři hodiny denně zablokuje osobní vlaky na tratích z Brna na Blansko a Tišnov.

Problémů se tak rýsuje víc – v dopravě, v bezpečnosti i z hlediska životního prostředí, kam patří například hluk. Trať ze Židenic na hlavní nádraží by se měla z dvoukolejné proměnit na čtyřkolejnou, což si vyžádá studie a nemalé náklady na protihluková opatření, včetně omezení frekvence nákladních vlaků.

Dopravci mají obavu i z velkého množství výluk při stavbě nového nádraží na místě dnešního nákladního průtahu. „V určitých stavebních etapách může vyžadovat úplné uzavření, což by mělo pro nákladní železniční dopravu fatální dopady,“ píše se v dopise.

A argumentují i dalším rizikem. „Jediný železniční uzel bude velmi zranitelný. Pokud se něco stane, dojde k ochromení veškeré železniční dopravy na trase Břeclav–Brno–Kolín–Praha,“ varují dopravci.

Podle Sládka jsou nyní karty rozdané. „Předložili jsme návrhy na řešení a je na odbornících ze SŽDC a ministerstva, aby řekli ty svoje. Budeme o nich jednat v pátek, takže říkat teď konkrétní opatření, to by bylo předčasné,“ poznamenal.

Šance pro nádraží v centru?

Brno i kraj se přiklonily k variantě odsunu nádraží k řece, nyní však opět rostou naděje těch, kteří jej prosazují pod Petrovem. Za ně lobboval i náměstek brněnského primátora Matěj Hollan (Žít Brno). I když nakonec zvedl ruku pro odsun s podmínkou vzniku „metra“ pro osobní dopravu, vysněnou variantu nevzdává.

„O problémech s nákladní dopravou jsme při rozhodování o poloze nevěděli. Je to pro nás překvapení,“ řekl Hollan.

Podle něj to ale může ovlivnit verdikt centrální komise ministerstva dopravy. „Pokud bude varianta Řeka dražší o podzemní dráhu a ještě o mimoúrovňové křížení kolejí s nákladní dopravou, může to hrát roli. V případě Petrova by byly úpravy menší,“ dodal Hollan.

SŽDC ani ministerstvo dopravy se k problému vyjadřovat nechtějí. „Centrální komise přerušila jednání a bude pokračovat po doplnění dalších podkladů,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Komise se sejde 15. května. Předtím jsou v plánu schůzky dopravců s odborníky i politiky na úrovni parlamentu. „Musíme počkat až na verdikt komise. Ta rozhodne do poloviny roku a jí navrženou variantu bude ještě schvalovat vláda,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Výsledky voleb 2018

Výsledky voleb do zastupitelstev obcí podle okresů pro Jihomoravský kraj:

Volby do Senátu

Ve volbách do Senátu 2018 v Jihomoravském kraji ve druhém kole vyhrál v obvodu 56 - Břeclav:Rostislav Koštial a v obvodu 59 - Brno-město: Mikuláš Bek.



Nejčtenější

ODS, lidovci, ČSSD a Piráti v Brně vyšachovali ANO. Megapodraz, říká Babiš

Novou koalici v Brně budou tvořit čtyři strany, které vyšachovaly vítězné hnutí...

Povolební vyjednávání v Brně přineslo nečekaný zvrat. Zástupci ODS, lidovců, ČSSD a Pirátů společně oznámili, že...

Na Hodonínsku patří pozemek gestapu, zjistili úředníci při hledání majitelů

Na tomto místě v Násedlovicích na Hodonínsku má stále pozemek někdejší úřadovna...

Kvůli kurióznímu omylu, kterého se před lety dopustili úředníci na Hodonínsku, má v Násedlovicích dodnes pozemek...



Když koalice nepovede Brno dobře, někdo jako my ji zase sejme, říká Hollan

Matěj Hollan, jehož Žít Brno neobhájilo místo v brněnském zastupitelstvu.

Před čtyřmi lety zažilo oslnivý úspěch, nyní aktivistické hnutí Žít Brno vstřebává volební porážku, když se nedostalo...

Hradec je novým lídrem. Chomutov má první body, slaví Sparta i Kometa

Tomáš Marcinko z Třince tečuje puk, který míří do branky hostujícího celku....

Deváté kolo hokejové Tipsport extraligy přineslo změnu na čele tabulky. Novým lídrem je Hradec Králové po výhře 3:2 v...

Koalici v Brně ještě mohou ohrozit Piráti, od ANO dostali lepší nabídku

Lídr kandidátky brněnských Pirátů do komunálních voleb Tomáš Koláčný.

Když v Brně po nečekaném obratu v koaličních vyjednáváních začaly jednat ODS, KDU-ČSL a ČSSD bez vítězného hnutí ANO,...

Další z rubriky

Piráti si proklepnou partnery v Brně, řadu otazníků mají u Vaňkové

Jednačtyřicetiletá Markéta Vaňková (ODS) je už 16 let zastupitelkou největší...

Analytický tým Pirátské strany prověřuje, zda nemají potenciální členové nového vedení Brna korupční minulost nebo...

Mrtvých na kolejích je v Jihomoravském kraji o polovinu méně než loni

Srážka rychlíku a nákladního vozu na železničním přejezdu v Lukách nad Jihlavou.

O víc než polovinu klesl počet mrtvých na jihomoravských kolejích. Letos tam zemřelo 16 lidí, loni to bylo za stejné...

U Mikulova našli archeologové místo, kde kdysi lidé porcovali mamuty

Archeologové u Drasenhofenu našli pozůstatky mamutů, ale i jiných zvířat.

V sousedství Mikulova před mnoha desítkami tisíc let pravěcí lidé lovili mamuty. Na místo, které v době kamenné...

Najdete na iDNES.cz