Současná podoba brněnského Hlavního nádraží.

Současná podoba brněnského Hlavního nádraží. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Hlavní nádraží, ostuda Brna, se revoluce nedočká. Úpravy budou dílčí

  • 229
Chaos, špína, nelogické zábradlí, nebezpečí. Lidé přijíždějící do Brna mají z klíčového přestupního uzlu před hlavním nádražím hodně nepříjemné pocity. Prostor před nádražím je podle nové studie velmi stresující pro chodce i řidiče. Město chystá úpravy, budou však jen dílčí.

Na dlouhodobý brněnský problém upozornila sociologická studie Masarykovy univerzity, kterou její autoři nedávno představili na konferenci věnující se veřejným prostorům v Brně - RE public Brno.

"Zjistili jsme, že přednádražní prostor vnímají Brňané jako velkou ostudu města, proto jsme se rozhodli debatu svolat," vysvětluje koordinátor projektu RE public Brno architekt Robert Sedlák.

"První dojem se dá udělat jen jednou, druhou příležitost nedostanete. A tohle opravdu není prostředí, které by ve vás při příjezdu do Brna vyvolalo dojem, že je to skvělé město a že se rád půjdu podívat do jeho jádra," říká o prostoru architekt Adam Gebrian.

Chodci se vyhýbají autům, tramvajím, košům i hodinám

A potvrzují to i výsledky sociologické studie. Jak se lidé v přednádražním prostoru cítí? Výzkumníci se na prostor podívali z různých úhlů: mezi lidmi, kteří se rozhodli experimentu zúčastnit, byla například mladá matka s kočárkem, handicapovaný člověk na vozíku či řidič auta. Všichni poskytli pouze svá křestní jména.

Architektonické studio RAW připravilo pro město projekt úprav prostor před...
Architektonické studioRAW připravilo pro město projekt úprav prostor před...
Architektonické studioRAW připravilo pro město projekt úprav prostor před...

Architektonické studio RAW připravilo pro město projekt úprav prostor před nádražím. To však nakonec návrh v této podobě zamítlo. Úpravy budou pouze dílčí.

Jako nejproblematičtější část celého místa označují účastníci přechod pro chodce od Masarykovy třídy k nádraží.

"Na začátku i na konci přechodu se musí lidé autům vyhýbat, velké nebezpečí pro ně pak představují i projíždějící tramvaje. Bariérou jsou i hodiny uprostřed, kolem nich pak odpadkové koše - místo je navíc hned vnímáno jako kuřárna," píše se ve studii.

Výzkum dále říká, že lidé se v přednádraží neradi zdržují, snaží se místem projít co nejrychleji. "Jakmile člověk vejde do nádraží, vydechne si, že tím mumrajem prošel," popisuje své pocity účastnice projektu Helena, která tu projíždí s dítětem v kočárku.

Místo stresuje i řidiče

Za stresující nepovažují místo jen chodci. Znervózňuje i řidiče, kteří tu podle studie projíždí, jen když opravdu musí či omylem.

Pokud někdo veze své blízké na vlak, nemá ani kde zaparkovat. "Zmatek! Před přechodem jsem stála strašně dlouho, měla jsem pocit, že musím všechny lidi pustit," popisuje další respondentka - řidička Kristýna.

Nepochopitelné jsou i masivní podchody. "Je to pro mě zóna strachu, což je možná způsobené i značkami varujícími před kapsáři, pak to působí jako takový adrenalinový úsek," dodává Helena.

Návrh neprošel, město udělá jen dílčí úpravy

Na lednové konferenci byl představen architektonický projekt studia RAW na kompletní rekonstrukci místa. Vznikl na objednávku města. "To ale nakonec studii nevyužilo, projekt se ukázal jako moc velké sousto," vysvětlil důvod odmítnutí architekt Sedlák.

Náměstek primátora Robert Kotzian (ODS) pak na diskusi společně s šéfem dopravního odboru magistrátu Vladimírem Bielkem představil návrh na dílčí opravy přednádraží. Brňané by se jich mohli dočkat ještě letos.

"Půjde o rekonstrukce chodníků před nádražní budovou - od hlavního vchodu k poště, dále půjde o chodník od železničního mostu k parkovišti před hotelem Grand a část chodníku u přechodu k trolejbusovým zastávkám," popsal náměstek.

Úpravy v takovém rozmezí totiž nevyžadují změnu územního plánu, mohou proto proběhnout ještě letos. Kompletní rekonstrukce nevzhledného přestupiště před hlavním nádražím by podle Kotziana mohla započít v příštích dvou letech.

Architekti však z návrhu města příliš nadšení nebyli. "Jedná se pouze o kosmetické úpravy, chtělo by to celkovou rekonstrukci včetně reorganizace místní dopravy," dodává architekt Sedlák.