Staré nádraží. Mezi kolejemi, Vaňkovkou a řekou Svratkou plánuje město novou čtvrť nazvanou Jižní centrum. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Politici v Brně ukazují z mrakodrapu polohy propíraného vlakového nádraží

  • 35
Jediný pohled na oblast brněnského nádraží z výšky odhalí více souvislostí o modernizaci nádraží než stohy textu. S takovým heslem se rozhodl oslovit Brňany náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS), který měl v končícím volebním období projekt nového železničního uzlu na starosti.

Zájemce tak půl roku před komunálními volbami zve, aby se na spletitý systém kolejí v centru Brna přišli podívat z 19. patra takzvané Tower I - tedy z výškové budovy ve Spielberk Office Centre.

Z ní je vidět stávající nádraží a rozlehlé nevyužité prostory v okolí Vaňkovky, kde má vyrůst nová čtvrť Jižní centrum. A na dohled je i takzvané dolní nádraží, které loni využívaly vlaky při velké prázdninové výluce.

Právě na tomto místě za Zvonařkou má přitom stát nádraží v případě, že se podaří prosadit jeho odsunutou variantu. Pod Kotzianovým vedením město této možnosti přestalo říkat odsun nádraží.

Pojem spojený s deset let starým referendem nyní nahradil název nový. Na oficiálních propagačních materiálech se mluví o nádraží u řeky. "Nacházíme se nyní v rozhodném okamžiku. Buď se nové nádraží podaří začít stavět v roce 2018 či 2019, nebo dlouho ne," tvrdí Kotzian.

Projekt se nyní snaží už potřetí získat územní rozhodnutí. Dokument ale opět napadli odpůrci odsunu nádraží (o předchozích problémech čtěte zde). "Letos v červenci či srpnu očekáváme, že o projektu rozhodne odvolací úřad," zhodnotil Kotzian.

Nádraží s nadhledem

Brněnský magistrát nabízí lidem v následujících týdnech pohled na obě zvažované polohy brněnského nádraží z nebývalé výšky. Připravil sérii prezentací v 19. patře výškové budovy Tower I na adrese Holandská 10. Přednášky se konají vždy v úterý: 13., 20. a 27. května v 17 hodin. Kapacita každé akce je přibližně 100 osob. Zájemci se musí přihlásit na konkrétní termín na e-mailu: info@nadraziureky.cz. Připravena bude i doprava z centra města na místo a zpět. Detailní informace zašlou organizátoři přihlášeným účastníkům.
Zdroj: www.nadraziureky.cz

Počítá však s tím, že dokument může být napaden i u soudu. Zároveň věří, že i nová politická reprezentace města, která vzejde z podzimních komunálních voleb, bude nové nádraží podporovat. "Zásadní je také to, zda projekt podpoří stát a najde na něj peníze," zhodnotil náměstek primátora. I to by podle něj mělo být jasné v příštích měsících.

Brňané už opět sbírají podpisy potřebné k referendu

Do dění kolem železničního uzlu ovšem ještě může promluvit skupina zastánců jeho současné podoby. Část aktivistů se totiž rozhodla, že chce po deseti letech opět vyvolat referendum - to původní totiž nebylo kvůli nízké účasti závazné.

Od ledna proto sbírají podpisy obyvatel Brna, které jsou k vyhlášení referenda potřeba (více najdete zde). Podle jejich představ by se druhé referendum mělo konat na podzim spolu s komunálními volbami. Díky tomu si slibují, že dosáhnou potřebné závazné účasti 35 procent.

"Do konce června chceme sesbírat dvacet tisíc podpisů tak, abychom měli i rezervu nad limit. Ten tvoří šest procent oprávněných voličů," uvedl už dříve iniciátor akce Jakub Patočka (ČSSD), který myšlenku na referendum oživil už loni v létě.

Podle Kotziana však může referendum situaci jen zkomplikovat a poloze v centru města stejně nepomůže.

"Jelikož půjde o stavební akci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), tedy státu, nemůže referendum stavbu nového nádraží zastavit. Může pouze částečně svázat ruce městu. Nemůže také zrušit platný územní plán a nemůže bránit stavbě na pozemcích SŽDC," uvedl Kotzian.