Ulicemi Kuchařovic a Suchohrdel projíždí denně kolony kamionů. Místní teď pobouřila žádost o výjimku z hlukových limitů. Ilustrační foto

Ulicemi Kuchařovic a Suchohrdel projíždí denně kolony kamionů. Místní teď pobouřila žádost o výjimku z hlukových limitů. Ilustrační foto | foto: Jan Karásek, MAFRA

Hlučný „obchvat“ Znojma má dostat výjimku z limitů, místní hrozí žalobou

  • 16
Ulice Kuchařovic a Suchohrdel ležících vedle Znojma už řadu let využívají kolony kamionů jako přirozený obchvat města, a obce si proto stěžují na přílišnou hlučnost dopravy. Krajská správa silnic nyní pro cestu zažádala o výjimku z hlukových limitů, což místní pobouřilo.

"Znovu napíšeme dopis a chceme vyvolat jednání. Stále to vypadá, že se jedná o nás bez nás," komentoval celou situaci starosta Kuchařovic Lubomír Mlejnek.

Kvůli příliš hlučné komunikaci zadalo vloni krajské ředitelství silnic takzvanou protihlukovou studii. Ta zjistila, že řešením, které by obcím pomohlo, je jen obchvat Znojma. Jeho stavbu ale dlouhodobě blokuje spor s majiteli zahrádek. Aby situaci s překročením limitů vyřešili, podali silničáři na hygienu žádost o povolení výjimky z hlukových limitů.

"Povolení zatím nepřišlo a nevím, kdy přijde. Stále se ještě hledají další možnosti," potvrdila zvolené řešení stručně Ivana Ševčíková z krajské správy a údržby silnic.

V případě, že by takové povolení přišlo, obce uvažují, že vše dají k soudu. "Jsou části Prahy, které rovněž šly soudní cestou, a Ústavní soud rozhodl, že je takové povolení protiústavní a že majitel komunikace s hlukem musí něco udělat," upozornil starosta Mlejnek.

Hlučnost silnice by aspoň částečně snížila její oprava

Podle šéfa znojemské správy a údržby silnic Zdeňka Komůrky připadá ještě v úvahu oprava silnice vedoucí těmito obcemi. "Vyrovnají se tím nerovnosti povrchu, čímž by se částečně hlučnost snížila," naznačil.

Dokonce se na přípravách takových oprav už pracuje. Jelikož je ale seznam podobných projektů v kraji dlouhý, jen tak se v Kuchařovicích kopat nezačne. "Při optimistické verzi by práce mohly začít nejdříve v roce 2013," odhadl Komůrka.

Místní si ale od oprav příliš neslibují. Podle starosty Mlejnka by měl raději kraj lidem, které hluk z krajských silnic mučí nejvíce, například přispět na protihluková okna.

Čísla totiž mluví jasně. V roce 2006 projíždělo Kuchařovicemi a sousedními Suchohrdly zhruba šest tisíc vozidel denně. O tři roky později jich už podle dopravního měření bylo deset tisíc. A situace se má podle odhadů dopravních expertů stále zhoršovat.

Bez obchvatu to nepůjde, průtah Znojma je ucpaný

"Nejhorší je to tady v okolí křižovatky. Není nic příjemného, když na ní co chvíli kamiony brzdí a pak se zase s hlukem rozjíždějí," nastínila již dříve Hana Matochová ze Suchohrdel.

Podle ní se řada řidičů kamionů i osobních aut naučila objíždět Znojmo přes okolní obce již v době, kdy bylo centrum města před několika lety dlouhodobě zavřené kvůli náročným opravám kanalizace.

Že tíživou dopravní situaci ve Znojmě a okolí změní ale až dostavba obchvatu, na tom se shodují nejen představitelé obcí, ale i dopravní experti.

"Obchvat je zcela jistě nutný. Například současný silniční průtah Znojmem bývá již denně ucpaný při ranním rozjezdu i během odpoledne. A když je sezona, tak je to téměř neustále," uvedl dříve k situaci uvnitř města šéf znojemské dopravní policie Robert Pešek. Výjezd z bočních ulic je tak podle něj možný již jen díky semaforům nebo slušnosti některých řidičů.