Brno chtělo nahradit téměř 12 500 oken, za výměnu jednoho by zaplatilo téměř 22 tisíc korun. (Ilustrační snímek)

Brno chtělo nahradit téměř 12 500 oken, za výměnu jednoho by zaplatilo téměř 22 tisíc korun. (Ilustrační snímek) | foto: www.velux.cz

Hlukové limity dají lidem u silnic nová okna. Brno hledá miliony

  • 13
V jihomoravské metropoli se chystá velká výměna oken. Vydělají na ní lidé, kteří žijí v domech u hlučných silnic Brna. Úředníci sepsali návrh výměny, jenže za tu by město zaplatilo 270 milionů korun. Takže nyní hledá způsob, jak celý projekt zlevnit.

Podle zákona se Brno musí postarat o dodržení zákonných limitů hlučnosti a prašnosti kolem silnic, které vlastní. Jenže na rozsáhlé opravy vozovek a jejich odhlučnění nemá v napjatém rozpočtu peníze.

"Kdybychom chtěli všechno okamžitě uvést do pořádku, stálo by nás to přibližně čtyři miliardy," odhadl vedoucí magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko.

Situaci má zlepšit nejprve výměna oken v postižených domech. I to je však příliš drahé. Město totiž chtělo nahradit téměř 12 500 oken a za výměnu jednoho by zaplatilo téměř 22 tisíc korun.

"Standardně to budou okna plastová, na území městské památkové rezervace a v objektech s památkovou ochranou se bude materiál i členění oken řídit zásadami památkové péče," stojí v dokumentu, který unikl z magistrátu a objevil se na internetu.

Právě památkáři mohou průměrnou cenu nového okna výrazně ovlivnit. "Výměna obvyklého okna v panelovém domě vyjde přibližně na 10 tisíc korun. V domech s kastlovými okny už je to třeba o tři tisíce více a cena u památkově chráněných objektů je ještě vyšší," uvedl Marek Kos z brněnské firmy K-okna, která v oboru podniká.

Z úřadu unikla pracovní verze dokumentu, ještě se bude jednat

Údaje v dokumentu, který se dostal z magistrátu na veřejnost, však nejsou podle radních aktuální. Plán na výměnu oken chce totiž Brno do podzimu přehodnotit hlavně kvůli vysokým nákladům.

"Nikdy bych nedopustil, aby investiční odbor pod mým vedením takový návrh předložil ke schválení. Nyní pracujeme na novém způsobu, jak omezit hlučnost, a mojí prioritou je to, abychom co nejméně zatížili městský rozpočet," prohlásil investiční náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS).

Zlobí se navíc, že pracovní verze dokumentu, která se nedostala na stůl ani radním a zastupitelům, unikla z kanceláří úřadu.

Podle vedoucího odboru dopravy je navíc materiál potřeba přepracovat nejen kvůli vysoké ceně investice. "Na podzim se totiž změnila metodika pro posuzování limitů hlučnosti. Situaci ve všech ulicích proto musíme přehodnotit," upřesnil Bielko.

Současně s přehodnocováním míry hluku také úředníci hledají cestu, jak na výměně oken šetřit. "Jednou z možností může být například zpřísnění podmínek prodeje městských domů, jejichž majitelé by museli okna vyměnit, aby jim město dalo dotace na další opravy," nastínil Bielko.