Oba nové parkovací domy v Hodoníně mají sousedit s budovou okresního soudu.

Oba nové parkovací domy v Hodoníně mají sousedit s budovou okresního soudu. | foto: Vizualizace: Atelier 101

Nápor aut v Hodoníně mají vyřešit parkovací domy, celkem pojmou 130 aut

  • 2
V Hodoníně by měly vyrůst dva parkovací domy. Radnice je chce umístit do Velkomoravské ulice a dohromady mají pojmout 130 aut. O stavbě parkovacího domu uvažují i v Mikulově, kvůli vysokým pořizovacím nákladům ho ale může nahradit záchytné parkoviště na okraji města.

Pokud se v Hodoníně do stavby parkovacích domů napojených na budovu okresního soudu pustí, musí si radnice nachystat 70 milionů korun. Jeden má být sedmi a druhý šestipodlažní.

„Domy budou mít dva vjezdy a výjezdy a do každého podlaží se vejde deset aut,“ upřesnil místostarosta Hodonína Jiří Janda (ČSSD).

Náklady na jedno parkovací místo by tak dosáhly téměř půl milionu korun. Návratnost je přitom sporná. Podle kalkulace budou totiž oba domy vydělávat až několik let po otevření.

V prvním roce má být parkovné pouhých pět korun za hodinu, v pátém se má zvýšit na desetikorunu a od desátého léta na dvacet korun. Podle nastaveného modelu by měl být první rok pro město prodělečný. V následujících letech ale zisky překryjí nezbytné náklady a v desátém roce už město počítá s výdělkem okolo 2,5 milionu ročně.

Okresní soud se bojí nastražených výbušnin v autech

S plánovanou formou provozu ale nesouhlasí okresní soud. „Z popisu projektu vyplývá, že se bude jednat o samoobslužný systém, kdy celý proces parkování ovládá řidič podle pokynů na informační tabuli. Nezabývá se ale otázkou kontroly aut, zejména zavazadlového prostoru, kde může být umístěný nástražný výbušný systém. Proto je nezbytné vyřešit otázku kontrol před jejich vlastním zaparkováním. Zabezpečení naší budovy je pro nás prioritou,“ uvedla v připomínkách k projektu předsedkyně Okresního soudu v Hodoníně Lada Pokorníková.

Město se námitkou bude zabývat, ale až při jednání o vydání stavebního povolení. „Musíme nejprve dokončit celkovou koncepci parkování. Navíc vzhledem k ostatním finančně náročným aktivitám, především rekonstrukci krytého plaveckého bazénu, projekt zatím odložíme,“ podotkl Janda s tím, že jde o otázku několika následujících let.

O stavbě parkovacího domu uvažují i v Mikulově, kde řeší problém s nedostatkem volných míst hlavně v turistické sezoně.

Parkování na náměstí podražilo, řidiči zaplatí 1500 ročně

„Zatím hledáme možnosti. Jednou z variant, o které radnice už nyní ví, je stavba domu ve svahu v ulici 22. dubna. Mohl by mít čtyři podzemní patra s velkou plochou pro autobusy kvůli výstupu a nástupu turistů. Předpokládaný rozpočet je ale opravdu velký, asi 120 milionů korun. A dotace na takové investice zatím nejsou,“ upozornil starosta Rostislav Koštial (ODS).

Mikulov proto zvažuje i jinou alternativu, která by spočívala ve vybudování záchytného parkoviště na periferii města.

Od letošního ledna mikulovská radnice také zdražila parkování na náměstí, kdy z původních 400 zvýšila rezidenční kartu na 1 500 korun za rok. Obdobné karty pro parkování v ulicích Kapucínská, Česká, Brněnská, Svobody, Alfonse Muchy či Husova stojí 500 korun na rok.

„Zdražení je přirozenou regulací dopravního zatížení centra města,“ vysvětlila místostarostka Marie Leskovjanová (Ženy pro Mikulov), podle níž na náměstí parkují řidiči mimo vyhrazený prostor.

„Nerespektují, že zakoupení karty umožňuje parkování jen tehdy, je-li místo volné. Protože je prostor pro auta na náměstí malý, doporučujeme rezidentům, kteří tam bydlí, aby si zakoupili levnější parkovací karty v přilehlých ulicích. Od února navíc strážníci udělují za parkování mimo určená místa pokuty,“ dodala místostarostka.