Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Piloti z Brna vymýšlejí, jak létat levněji a bezpečněji

  16:53aktualizováno  16:53
Ivan Lacko pracuje jako testovací pilot v brněnském Honeywellu. Vyvíjí moderní systémy, které lidem zaručují čím dál bezpečnější cestování letadlem.

Letadlo se chystá přistát, ale řídící provozu si nevšimne, že příletová dráha je už obsazená jiným letadlem. To, co by následovalo, by mohlo vydat na další díl seriálu Letecké katastrofy. Naštěstí se v kabině přistávajícího letadla rozezní varovný systém, díky němuž pilot zjistí, že na dráhu nemůže, a vyhne se tak srážce. Právě takový systém teď testují v Brně. Americká firma Honeywell zaměřující se na letectví má na Černovické terase největší vývojové centrum v Evropě.

Cestování letadlem je sice, co se týče počtu nehod, nejbezpečnějším dopravním prostředkem, vývojáři a testovací piloti z brněnské pobočky Honeywellu však stále vymýšlejí, jak je udělat ještě bezpečnějším a pro lidi ekonomicky výhodnějším. „Technologii, kterou jsme nedávno testovali, říkám pozemní protisrážkový systém. Je nám schopný říct, že vstupujeme na dráhu, na níž přistává už někdo jiný, a hrozí srážka. K takové situaci může dojít, když některý z pilotů nebo člověk řídící letový provoz udělá chybu, ale náš systém pilota varuje,“ líčí testovací pilot Honeywellu Ivan Lacko.

S kolegy si sedli do dvou letadel a dělali na sebe nálety, aby si ověřili, že aplikace skutečně vydá varování, když se letadla k sobě přiblíží na nebezpečnou vzdálenost. Testování prototypu v reálném provozu se nebojí. U projektů bývá od samého počátku, zkouší jej v simulátorech kokpitů a až poté v opravdových letadlech. „Příprava na letové testy trvá několik měsíců. Musí se odhalit všechna rizika a pro všechny situace vymyslet plán B,“ vysvětluje Lacko, že vše mají dopředu perfektně naplánované.

V minulosti se podílel na testování aplikace Weather Information System, kterou dnes využívají aerolinky celého světa. Pilotovi přináší informace o počasí a on se díky ní může rychle rozhodnout, jestli danou trasou poletí. Zároveň prostřednictvím aplikace zjistí, kde budou turbulence, a může se jim vyhnout. Pro cestující na palubě se tak let stane komfortnější, a protože v příznivých povětrnostních podmínkách letadlo spotřebovává méně paliva, bude také levnější.

„Stále však hledáme cesty, jak let zlevnit nebo zrychlit. Pořád je ještě prostor ke snižování spotřeby paliva. Méně paliva navíc znamená méně emisí, takže na tom vydělá každý,“ říká testovací pilot, jenž teď pracuje také na způsobu, jak co nejvíce omezit hluk v blízkosti letiště. Přispět k tomu má přesná navigační technologie, která letadla vede po křivkách tak, aby se vyhnula všem obcím v jeho okolí.

Práce testovacího pilota je mnohem dobrodružnější

Skoro to vypadá, že kvůli aplikacím Honeywellu bude letecká doprava brzy fungovat v podstatě bez zásahu člověka. Lacko však ujišťuje, že ještě spoustu let bude pořád potřeba někdo, kdo na automatické stroje dohlédne.

„Piloti už teď dostávají informace od systému, jakým bodem a v jakém čase mají proletět. Systémy to mají tak přesně spočítané, že proletí jedno letadlo a krátce nato druhé. Co když ale přijde neočekávaný vítr, který letadlo zpomalí? Systém sice dokáže informaci o větru předat, pak už je ale na člověku, aby situaci vyřešil,“ vysvětluje.

Ivan Lacko do Honeywellu přišel před šesti lety. Předtím létal u ČSA v Boeingu 737 a do toho se ve volném čase bavil programováním. Když ČSA redukovaly flotilu, zamířil do brněnské pobočky amerického konglomerátu. Klasické létání mu prý rozhodně nechybí, práce v Brně je podle něj mnohem kreativnější a dobrodružnější. „Děláme věci, jaké před námi nikdo nedělal. U aerolinek mají piloti kvůli bezpečnosti přesně předepsané, co mají dělat, a za jakékoliv odchýlení se od standardu jsou spíš trestáni. Velmi málo nastávají situace, kdy musí improvizovat. Tady je to přesně naopak,“ dodává.

V Honeywellu vyvíjejí prototypy systémů, ty si převezme další organizace a udělá z nich finální produkty, jež si následně zakoupí výrobci letadel nebo aerolinky.



Nejčtenější

Tohle už bude běžné, říká muž, který do koncertu na náměstí pustil sirénu

Jiří Novák dlouhodobě bojuje proti hluku na náměstí Svobody.

Kvůli hlučným akcím na náměstí Svobody válčí Jiří Novák s Brnem roky. A úspěšně. Soudy se přiklonily na jeho stranu,...

Jsme připraveni přijmout zachráněné migranty, píše hnutí Žít Brno do Itálie

Migranti čekají na vylodění z lodi italské pobřežní stráže Diciotti.

Hnutí Žít Brno zareagovalo na výzvu italského premiéra Giuseppe Conteho a nabídlo, že by město mohlo přijmout několik...



VIDEO: Brněnský bojovník proti hluku spustil při koncertu na náměstí alarm

Koncert na náměstí Svobody narušil alarm

Přestupková komise v Brně se bude zabývat narušením koncertu amerického kytaristy Billa Frisella na brněnském náměstí...

Draft byl facka přes hubu, přiznává hokejový obránce Zábranský

Stejně jako jeho otec hraje i Libor Zábranský mladší za reprezentaci. Její dres...

Otec na tribuně, státní znak na hrudi, domácí led pod nohama. Libor Zábranský mladší prožil emotivní start do nové...

Nebýt revoluce, je v Brně dávno metro, napsali komunisté na Facebook

Diskuze na facebookovém profilu brněnské KSČM.

Záplavu užaslých, pobouřených i pobavených reakcí vyvolal správce facebookové stránky brněnských komunistů. Do diskuse...

Další z rubriky

Budoucím vojákům nahlédne do hlav brněnský software, ověří i impulzivnost

Čeští vojáci v Litvě

Uchazeče o službu v armádě otestuje brněnský systém. Psychologické diagnostiky možných budoucích vojáků zajistí...

Auto po nehodě uvázlo na nájezdu k domu, řidič přiznal marihuanu

Mladík v Čejkovicích nezvládl projet zatáčkou, narazil do zaparkovaného auta a...

Na nájezdu k rodinnému domu uvázl po nehodě peugeot, který řídil dvaadvacetiletý mladík. Havaroval ve čtvrtek v...

Díly karoserie škodovek lisují podle forem z blanenské slévárny

Slavnostní tavba při příležitosti 100. výročí vzniku slévárny Alfe Brno

Blanenská slévárna Ernst Leopold začala loni spolupracovat s německou automobilkou Volkswagen. Nově je výhradním...

Najdete na iDNES.cz