Piloti z Brna vymýšlejí, jak létat levněji a bezpečněji

  16:53aktualizováno  16:53
Ivan Lacko pracuje jako testovací pilot v brněnském Honeywellu. Vyvíjí moderní systémy, které lidem zaručují čím dál bezpečnější cestování letadlem.

Letadlo se chystá přistát, ale řídící provozu si nevšimne, že příletová dráha je už obsazená jiným letadlem. To, co by následovalo, by mohlo vydat na další díl seriálu Letecké katastrofy. Naštěstí se v kabině přistávajícího letadla rozezní varovný systém, díky němuž pilot zjistí, že na dráhu nemůže, a vyhne se tak srážce. Právě takový systém teď testují v Brně. Americká firma Honeywell zaměřující se na letectví má na Černovické terase největší vývojové centrum v Evropě.

Cestování letadlem je sice, co se týče počtu nehod, nejbezpečnějším dopravním prostředkem, vývojáři a testovací piloti z brněnské pobočky Honeywellu však stále vymýšlejí, jak je udělat ještě bezpečnějším a pro lidi ekonomicky výhodnějším. „Technologii, kterou jsme nedávno testovali, říkám pozemní protisrážkový systém. Je nám schopný říct, že vstupujeme na dráhu, na níž přistává už někdo jiný, a hrozí srážka. K takové situaci může dojít, když některý z pilotů nebo člověk řídící letový provoz udělá chybu, ale náš systém pilota varuje,“ líčí testovací pilot Honeywellu Ivan Lacko.

S kolegy si sedli do dvou letadel a dělali na sebe nálety, aby si ověřili, že aplikace skutečně vydá varování, když se letadla k sobě přiblíží na nebezpečnou vzdálenost. Testování prototypu v reálném provozu se nebojí. U projektů bývá od samého počátku, zkouší jej v simulátorech kokpitů a až poté v opravdových letadlech. „Příprava na letové testy trvá několik měsíců. Musí se odhalit všechna rizika a pro všechny situace vymyslet plán B,“ vysvětluje Lacko, že vše mají dopředu perfektně naplánované.

V minulosti se podílel na testování aplikace Weather Information System, kterou dnes využívají aerolinky celého světa. Pilotovi přináší informace o počasí a on se díky ní může rychle rozhodnout, jestli danou trasou poletí. Zároveň prostřednictvím aplikace zjistí, kde budou turbulence, a může se jim vyhnout. Pro cestující na palubě se tak let stane komfortnější, a protože v příznivých povětrnostních podmínkách letadlo spotřebovává méně paliva, bude také levnější.

„Stále však hledáme cesty, jak let zlevnit nebo zrychlit. Pořád je ještě prostor ke snižování spotřeby paliva. Méně paliva navíc znamená méně emisí, takže na tom vydělá každý,“ říká testovací pilot, jenž teď pracuje také na způsobu, jak co nejvíce omezit hluk v blízkosti letiště. Přispět k tomu má přesná navigační technologie, která letadla vede po křivkách tak, aby se vyhnula všem obcím v jeho okolí.

Práce testovacího pilota je mnohem dobrodružnější

Skoro to vypadá, že kvůli aplikacím Honeywellu bude letecká doprava brzy fungovat v podstatě bez zásahu člověka. Lacko však ujišťuje, že ještě spoustu let bude pořád potřeba někdo, kdo na automatické stroje dohlédne.

„Piloti už teď dostávají informace od systému, jakým bodem a v jakém čase mají proletět. Systémy to mají tak přesně spočítané, že proletí jedno letadlo a krátce nato druhé. Co když ale přijde neočekávaný vítr, který letadlo zpomalí? Systém sice dokáže informaci o větru předat, pak už je ale na člověku, aby situaci vyřešil,“ vysvětluje.

Ivan Lacko do Honeywellu přišel před šesti lety. Předtím létal u ČSA v Boeingu 737 a do toho se ve volném čase bavil programováním. Když ČSA redukovaly flotilu, zamířil do brněnské pobočky amerického konglomerátu. Klasické létání mu prý rozhodně nechybí, práce v Brně je podle něj mnohem kreativnější a dobrodružnější. „Děláme věci, jaké před námi nikdo nedělal. U aerolinek mají piloti kvůli bezpečnosti přesně předepsané, co mají dělat, a za jakékoliv odchýlení se od standardu jsou spíš trestáni. Velmi málo nastávají situace, kdy musí improvizovat. Tady je to přesně naopak,“ dodává.

V Honeywellu vyvíjejí prototypy systémů, ty si převezme další organizace a udělá z nich finální produkty, jež si následně zakoupí výrobci letadel nebo aerolinky.

Nejčtenější

Na Kyjovsku zuří prachové bouře jako v poušti, na polích vznikají duny

Prachové bouře na Kyjovsku odnáší z polí nejvzácnější vrchní vrstvu zeminy,...

Silný vítr zvedá oblaka prachu a písku a metá jimi desítky metrů daleko. Na vyprahlé zemi se tvoří malé duny. Není to...

Kometa dál posiluje. Uloví i Plekance, který už trénoval s Kladnem?

Tomáš Plekanec z Montrealu střílí na branku Detroitu ve svém 1000. duelu v NHL.

Hukot kolem hokejové Komety nabral nové obrátky. Brněnské mužstvo posílil brankář Libor Kašík, ve středečním duelu...

Nehoda čtyř aut zastavila provoz na dálnici D1 u Brna, jeden člověk zemřel

Nehoda tří kamionů a jednoho osobního auta na dálnici D1 ve směru na Prahu....

Jeden člověk zemřel při nehodě tří kamionů a osobního auta na 172. kilometru dálnice D1 nedaleko Brna. Hromadná srážka...

Kometa přehrála v osmifinále LM Tampere, Plzeň rozstřílela Bolzano

Momentka z utkání Kometa Brno - Tappara Tampere

Úvodní osmifinálové zápasy hokejové Ligy mistrů oběma českým klubům vyšly: Kometa doma přehrála finskou Tapparu 5:1,...

Proti svým. Tak trochu. Jak brněnská rodačka Nicole bojuje za USA

Nicole Melicharová (vlevo) se raduje s Květou Peschkeovou ze zisku fiftýnu.

Oproti řadě samozvaných světáků neprokládá věty anglickými výrazy. Jen jednou lehounce mine, když tenisový žebříček...

Další z rubriky

Za uložení jaderného odpadu může mít vesnice miliony, část lidí je proti

U jihomoravského Drahonína se v sousedství bývalého uranového dolu nachází...

Přes osm let čekají lidé z Drahonína na Brněnsku na verdikt, zda jim několik kilometrů od domova vznikne úložiště...

Uber nesmí jezdit v Brně, Ústavní soud oživil předběžné opatření

Stovky pražských taxikářů se sešly na Strahově. Protestují proti řidičům...

Předběžné opatření, které zakázalo alternativní taxislužbě Uberu jezdit v Brně, je znovu v platnosti. Ústavní soud...

Po končící brněnské vládě zbyl nedodělaný územní plán, parkoviště i žaloby

Mimořádná schůze brněnského zastupitelstva, na níž se 27. února hlasovalo o...

Poslední šanci dohnat resty měla v úterý končící brněnská vláda. K pěti již vybraným lokalitám pro stavbu odstavných...

BMW Řada 5 530d xDrive sedan
BMW Řada 5 530d xDrive sedan

r.v. 2017, naj. 31 000 km, diesel
1 405 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz