Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Piloti z Brna vymýšlejí, jak létat levněji a bezpečněji

  16:53aktualizováno  16:53
Ivan Lacko pracuje jako testovací pilot v brněnském Honeywellu. Vyvíjí moderní systémy, které lidem zaručují čím dál bezpečnější cestování letadlem.

Letadlo se chystá přistát, ale řídící provozu si nevšimne, že příletová dráha je už obsazená jiným letadlem. To, co by následovalo, by mohlo vydat na další díl seriálu Letecké katastrofy. Naštěstí se v kabině přistávajícího letadla rozezní varovný systém, díky němuž pilot zjistí, že na dráhu nemůže, a vyhne se tak srážce. Právě takový systém teď testují v Brně. Americká firma Honeywell zaměřující se na letectví má na Černovické terase největší vývojové centrum v Evropě.

Cestování letadlem je sice, co se týče počtu nehod, nejbezpečnějším dopravním prostředkem, vývojáři a testovací piloti z brněnské pobočky Honeywellu však stále vymýšlejí, jak je udělat ještě bezpečnějším a pro lidi ekonomicky výhodnějším. „Technologii, kterou jsme nedávno testovali, říkám pozemní protisrážkový systém. Je nám schopný říct, že vstupujeme na dráhu, na níž přistává už někdo jiný, a hrozí srážka. K takové situaci může dojít, když některý z pilotů nebo člověk řídící letový provoz udělá chybu, ale náš systém pilota varuje,“ líčí testovací pilot Honeywellu Ivan Lacko.

S kolegy si sedli do dvou letadel a dělali na sebe nálety, aby si ověřili, že aplikace skutečně vydá varování, když se letadla k sobě přiblíží na nebezpečnou vzdálenost. Testování prototypu v reálném provozu se nebojí. U projektů bývá od samého počátku, zkouší jej v simulátorech kokpitů a až poté v opravdových letadlech. „Příprava na letové testy trvá několik měsíců. Musí se odhalit všechna rizika a pro všechny situace vymyslet plán B,“ vysvětluje Lacko, že vše mají dopředu perfektně naplánované.

V minulosti se podílel na testování aplikace Weather Information System, kterou dnes využívají aerolinky celého světa. Pilotovi přináší informace o počasí a on se díky ní může rychle rozhodnout, jestli danou trasou poletí. Zároveň prostřednictvím aplikace zjistí, kde budou turbulence, a může se jim vyhnout. Pro cestující na palubě se tak let stane komfortnější, a protože v příznivých povětrnostních podmínkách letadlo spotřebovává méně paliva, bude také levnější.

„Stále však hledáme cesty, jak let zlevnit nebo zrychlit. Pořád je ještě prostor ke snižování spotřeby paliva. Méně paliva navíc znamená méně emisí, takže na tom vydělá každý,“ říká testovací pilot, jenž teď pracuje také na způsobu, jak co nejvíce omezit hluk v blízkosti letiště. Přispět k tomu má přesná navigační technologie, která letadla vede po křivkách tak, aby se vyhnula všem obcím v jeho okolí.

Práce testovacího pilota je mnohem dobrodružnější

Skoro to vypadá, že kvůli aplikacím Honeywellu bude letecká doprava brzy fungovat v podstatě bez zásahu člověka. Lacko však ujišťuje, že ještě spoustu let bude pořád potřeba někdo, kdo na automatické stroje dohlédne.

„Piloti už teď dostávají informace od systému, jakým bodem a v jakém čase mají proletět. Systémy to mají tak přesně spočítané, že proletí jedno letadlo a krátce nato druhé. Co když ale přijde neočekávaný vítr, který letadlo zpomalí? Systém sice dokáže informaci o větru předat, pak už je ale na člověku, aby situaci vyřešil,“ vysvětluje.

Ivan Lacko do Honeywellu přišel před šesti lety. Předtím létal u ČSA v Boeingu 737 a do toho se ve volném čase bavil programováním. Když ČSA redukovaly flotilu, zamířil do brněnské pobočky amerického konglomerátu. Klasické létání mu prý rozhodně nechybí, práce v Brně je podle něj mnohem kreativnější a dobrodružnější. „Děláme věci, jaké před námi nikdo nedělal. U aerolinek mají piloti kvůli bezpečnosti přesně předepsané, co mají dělat, a za jakékoliv odchýlení se od standardu jsou spíš trestáni. Velmi málo nastávají situace, kdy musí improvizovat. Tady je to přesně naopak,“ dodává.

V Honeywellu vyvíjejí prototypy systémů, ty si převezme další organizace a udělá z nich finální produkty, jež si následně zakoupí výrobci letadel nebo aerolinky.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Úplné seznamy kandidátů do zastupitelstev obcí podle okresů pro Jihomoravský kraj:

Volby do Senátu

Ve volbách do Senátu 2018 se v Jihomoravském kraji volí v obvodu 56 - Břeclav a v obvodu 59 - Brno-město. Pokud žádný z kandidátů nezíská v daném obvodu nadpoloviční většinu, bude se druhé kolo senátních voleb konat 12. a 13. října.



Nejčtenější

Nehoda, která změnila železnici. Lidé z okolí se po ní neštítili rabování

Ilustrační snímek

Přesně 90 let dnes uplynulo od pohřbu železničářů, kteří zemřeli při jedné z nejtragičtějších událostí v dějinách české...

Superbiky v Brně končí, důvodem jsou vysoké finanční ztráty

Fanoušci na mistrovství světa superbiků v Brně.

Masarykův okruh ztrácí jednu z nejzajímavějších položek ve svém programu. Mistrovství světa superbiků, které se tam...



Oslava narozenin u Znojma přerostla v technoparty, ukončila ji policie

Technoparty Czarotek Free Party nedaleko Liberce. (28. dubna 2018)

Oslavu narozenin, kam se sjelo sedm set lidí, musela v Únanově na Znojemsku ukončit až policie. Obyvatelé okolních...

Na legendárních čezetách dojeli až do Austrálie. Teď jim je ukradli

Přejezd nejdelšího mostu, jménem i délkou. Most Sultána Abdula Halíma Muadzama...

Před dvěma roky jezdili Marek Vantuch a Ivana Haraslínová na čezetách po Austrálii. Od té doby se na nich do světa sice...

Developer chce v Brně nový mrakodrap, proti jsou místní i architekt města

Projekt s názvem Lidická 77 počítá s mrakodrapem naproti parku Lužánky....

Uprostřed bloku v Lidické ulici v Brně chce developer stavět 80 metrů vysoký kolos, do kterého se má vměstnat 177 bytů....

Další z rubriky

Migranty v návěsu odhalil řidič kamionu na cestě z Turecka až v Mikulově

V nákladovém prostoru kamionu se skrývali čtyři nelegální migranti.

Na čtyři muže ukryté pod plachtou kamionu narazili ve čtvrtek v Mikulově jihomoravští policisté. Černí pasažéři, kteří...

Každý by se měl pokusit vyřešit své bydlení, říká šéf brněnské ČSSD

Osmačtyřicetiletý Oliver Pospíšil, lídr a předseda brněnské ČSSD, je ve straně...

V nadcházejících komunálních volbách by si pro svoji stranu přál dvojciferný výsledek. „Vzhledem k tomu, v jaké situaci...

Za pokus uplatit policistu stamiliony dostal hacker tři roky vězení

Petr Křístek se kvůli zabavenému harddisku s ukradenými bitcoiny pokusil...

Za pokus o rekordní úplatek v hodnotě 384 milionů korun odsoudil Městský soud v Brně Petra Křístka ke třem rokům...

Najdete na iDNES.cz