Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na baterie, vodík či naftu? Jihomoravský kraj chce další nové vlaky

  6:31
Byl to krok, který mezi kraji v Česku neměl obdoby. Jihomoravské hejtmanství se rozhodlo, že za téměř sedm miliard korun nakoupí 37 vlaků, což loni v listopadu schválili zastupitelé. Teď to vypadá, že tím krajské investice do železnice zdaleka nekončí. Hejtmanství chce nakoupit další vlaky za miliardy.

Na linku ve směru do Tišnova či Blanska nakupuje kraj elektrické soupravy RegioPanter od Škody Transportation. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Obří nákup byl na listopadovém zastupitelstvu terčem kritiky i proto, že nové vlaky jsou určeny jen pro dvě linky – od Tišnova na Břeclav a od Blanska na Křenovice. V kraji je přitom dalších šestnáct regionálních spojů. 

I tady by se podle nejnovějších informací měly objevit nové vlaky. Materiál, který se obnovy strojů na těchto linkách týká, nedávno radní projednávali.

„Jde nám zejména o motorovou trakci nebo o kombinaci s elektrifikovanou tratí,“ potvrdil plán krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák (ČSSD).

Takovou tratí je třeba ta z Brna ve směru na Zastávku, kde dnes jezdí staré motoráky. Už za pár měsíců tady však začne dlouho odkládaná modernizace tratě, během níž ji Správa železnic elektrifikuje.

Otázkou je, jaké vlaky tam pak budou jezdit. Elektricky napájené stroje, nebo dieselové motoráky? Stávající linka totiž vede až do Náměště nad Oslavou, kam už ovšem dráty nesahají.

Podobně neúplné elektrifikace jsou nebo budou i na dalších tratích. Železničáři například plánují elektrifikovat trať z Brna do Nesovic, ale dál do Veselí už ne.„Je nesmysl, aby jel motorák kus cesty pod dráty jen proto, aby pak mohl dál pokračovat,“ míní Hanák. Podle něj by bylo i nekomfortní, kdyby museli cestující v určité stanici přesedat z elektricky napájeného vlaku na diesel.

Vlaky na baterie, nebo vodík?

To potvrzuje i krajský předseda výboru pro dopravu Jan Nečas (ANO). „Řešíme, jestli na další tratě pořídíme vlaky na vodíkový pohon, na baterie, nebo motorové jednotky. Konkrétně na trať do Zastávky by se hodila bateriová vozidla,“ poznamenal Nečas. Takový vlak by byl na části tratě napájený přímo z drátů, na úseku bez nich využije baterie.

Podle Jana Perůtky z brněnského Centra dopravního výzkumu je baterie vhodná na úseky do padesáti kilometrů. „Se současnými akumulátory se nedá příliš počítat s větším dojezdem,“ řekl.

Prototypy takových vozidel už existují a má je většina významných evropských výrobců, jako jsou společnosti Siemens, Stadler nebo Bombardier. Stejným směrem se vydává i plzeňská Škoda, která získala od kraje zmiňovanou obří zakázku.

„Škoda Transportation má velké zkušenosti s vozidly, která umožňují jízdu mimo trolejové napájení. Nabízíme pomocný bateriový pohon u trolejbusů nebo tramvají,“ uvedl Michal Tobrman za Škodu Transportation. Konkrétně k bateriím ve vlacích se však nevyjádřil. 

Podle informací MF DNES firma vlak s bateriemi vyvíjí, zatím však není připravený na testování. Do konce minulého týdne se měli výrobci vlaků přihlásit Jihomoravskému kraji na takzvanou tržní konzultaci. Během příštích měsíců s nimi vedení kraje rozběhne jednání.

„Chceme zjistit, co vše nabízejí, v jakém časovém horizontu jsou schopni co vyrobit a jak je to nákladné,“ vysvětlil Hanák.

V příštím plánovacím období evropských dotací už podle něj nebudou peníze na vlaky, jaké teď kraj nakupuje. „Hodně budou směřovat do zelené politiky, takže chceme zkusit, jestli některé vozy nenapasujeme na ně,“ doplnil.

Do krajských voleb na podzim chtějí mít jasno

Podle Nečase by jim v tom mohly pomoci právě i konzultace s výrobci. „Do podzimních krajských voleb bychom rádi zpracovali veškeré podklady, aby už nové vedení rozhodlo, jakou cestou půjde,“ řekl.

Nemusí jít totiž nakonec přímo o nákup krajem, ale jen o podmínky, které dají do soutěže na nového dopravce, případně o kombinaci, kdy část nakoupí hejtmanství a část dopravce.

„Uvidíme, jestli budou dotace a pro koho budou určeny. Když zjistíme, že je to pro nás výhodné, tak do toho půjdeme,“ dodal Nečas s tím, že už to bude nejspíš méně vlaků, než je současný nákup 37 elektrických souprav. Ty sice putují jen na dvě linky, ale podle Nečase najezdí více než polovinu objednávaných kilometrů na železnici.

Hybridní vlaky už přitom mohly na jižní Moravě jezdit. České dráhy chtěly už loni v regionu pilotně začít zkoušet provoz souprav, které by na neelektrifikovaném úseku jely na baterie. Projekt se však u vytipování tratí zatím zastavil.

Autor:
  • Nejčtenější

Nedávno odvolaný exekutor je po smrti, podle soudu zneužíval peníze dlužníků

22. dubna 2024  15:56

Před necelými dvěma týdny Nejvyšší správní soud odvolal z funkce brněnského exekutora kvůli...

Zastřelil se nad propastí. V Macoše ukončil svůj život vězeňský dozorce

22. dubna 2024  20:47

Jihomoravská propast Macocha má další oběť. Na začátku víkendu do ní spadl muž středního věku. S...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plánovaný podzemní tunel na D43 v Brně má být zkrácený, starostové protestují

19. dubna 2024  6:05

Chystaná podzemní trasa dlouho slibované silnice je v dokumentech zkrácená i přes původní sliby....

Novým majitelem Zbrojovky Brno se stal hokejový boss Libor Zábranský

25. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  13:52

Majitelem fotbalové Zbrojovky Brno se stal Libor Zábranský, šéf hokejové Komety. V tiskovém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena, která skočila s dětmi do Macochy, nechala dopis. Policie případ odložila

24. dubna 2024  10:22,  aktualizováno  10:55

Sebevražedný skok ženy se dvěma malými dětmi do propasti Macocha v Moravském krasu loni v létě...

Mráz spálil révu netypicky. Škody ve vinicích přesahují dvě miliardy

26. dubna 2024  13:13,  aktualizováno  13:42

Že to vinaři a vinohradníci nemají jednoduché, znělo i na tiskové konferenci k aktuální situaci a...

Jasany kosí houba. A blíží se brouk rychlejší než ruská armáda, varují odborníci

26. dubna 2024  6:08

Jedna z pěších tras u vranovského zámku na Znojemsku, takzvaný Felicitin okruh, je až do odvolání...

Problém Drnovic si uvědomujeme. Americký šéf o budoucnosti Vyškova

26. dubna 2024

Premium Ještě před půl rokem o americké společnosti Blue Crow Sports Group nevěděli ani fanoušci...

Muž zaplatil nové parkovací oprávnění, i tak mu přišly pokuty. Zasáhl ombudsman

25. dubna 2024  17:17

Brněnský senior dostal od města automaticky vygenerovaný mail s upozorněním, že mu končí platnost...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...