Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ivančice skloňují problém zvaný „bentonit“. Těžba by městu dala bohatství

  6:41aktualizováno  6:41
Když si na začátku 90. let pustilo město Ivančice na tamní kopec Réna těžební společnost, zbyla po ní zdevastovaná krajina. Dnes se park na Réně opravuje a představa, že by se zde znovu zahájila těžba a parkem by projížděly náklaďáky, lidi děsí.

Na Réně v Ivančicích začala oprava parku - Lidé v Ivančicích se obávají, že těžba by oblíbenou Rénu opět zničila | foto: Radek Miča, MAFRA

Část vedení města má však za to, že smlouva, kterou jim tentokrát těžební společnost nabízí, ještě nikdy nebyla tak výhodná.

"Nabízí městu vstup do společnosti a významný ekonomický profit. Mimo jiné také tři procenta čistého zisku z těžby. Ty peníze půjdou na to, na co město ukáže prstem. Těžba bentonitu na Réně je však v Ivančicích emotivní záležitost, tady jde rozum stranou," řekl starosta města Vojtěch Adam před zasedáním zastupitelstva, kde se vstup společnosti Bentex Bohemia na pozemky projednával od roku 2002 už počtvrté.

Jednání však opět skončila patem. Většina lidí z Ivančic je proti těžbě a ani zastupitelstvo není jednotné.

Bentonit

Měkká, jemnozrnná hornina, složená z podstatné části z jílového minerálu montmorillonitu, dále obsahuje další jílové minerály (kaolinit, illit, beidellit), sloučeniny železa, křemen, živce, sopečné sklo a další. Uplatňuje se hlavně jako pojivo ve slévárenství, do vrtných výplachů, jako plnidla pro barvy, laky, léky či kosmetiku, ve stavebnictví se užívá jako těsnicí materiál.

"Smlouva se zdá být výhodná, firma vystupuje solidně, obrázky jsou krásné. Ale hlasovala jsem proti. Lidé z Ivančic jsou proti, vztahy se zahrádkáři nejsou vyjasněné," míní opoziční zastupitelka Karla Černá.

Zastupitelé se tak dohodli jen na tom, že rada bude dál jednat s firmou o vstupu do společnosti a o tom, že by těžební práva město od Bentexu odkoupilo.

"Já jsem pro to těžit, dotěžit, rekultivovat. Podstatné je pojistit se proti tomu, aby v případě neúspěchu společnosti neneslo město následky těžby. Odkup těžebních práv nic neřeší, město by za to dalo miliony a pak by to mělo těžit samo? Stát ložisko nikdy neodepíše, bentonit je strategická surovina," myslí si Adam.

Proti těžbě bentonitu v Ivančicích bojuje občanské sdružení Réna. "Když se bude těžit, otevře se trhlina v rekreační části krajiny a zmizí pět hektarů vzrostlého lesa. Navíc kdo zaručí, že za pět šest let bude po všem? Dají se tam těžit i štěrkopísky nebo granit. Město teď opravuje park na Réně, přitom lom do něj zasahuje a těžba ho zničí," upozornil Pavel Valenta ze sdružení Réna.

Problém jménem "bentonit"

Těžit, či netěžit, to je otázka, na kterou ani minulý týden nenašlo zastupitelstvo Ivančic odpověď.

Problém "bentonit" se tak před ním dál valí jako tsunami. Začal už v roce 1992, kdy se do vytěžení ložiska bentonitu pustila firma Bentonit Moravia. Brzy však skončila v konkurzu. Na tradičním výletním místě v Ivančicích po ní zbyl jen holý kráter a zdevastovaná země.

U velké části lidí to mají těžaři spočítané. Někteří jsou však i pro těžbu a rekultivaci. "Urychlená těžba a revitalizace je nejmenší zlo. Každopádně budou parkem na Réně projíždět nákladní auta minimálně v pracovní dny," píše na ivančickém diskusním fóru uživatel s přezdívkou Peca.

V Ivančicích se dokonce o těžbě na Réně konalo referendum. Jeho výsledky však kvůli nedostatkům nechtělo město uznat za platné. Navzdory stížnosti občanského sdružení Réna to v roce 2003 potvrdil i Ústavní soud.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Mikulově doufají, že až přijdou populačně silnější ročníky, situace s...
Gymnázium v Mikulově má pokaženou pověst. Nastoupilo jen devět prváků

Mimořádně nízký zájem o čtyřleté studium letos zaznamenali na gymnáziu v Mikulově. Pro školu, která už delší dobu bojuje s pošramocenou pověstí, je to další...  celý článek

Řidiči brněnského DP protestovali proti chování vedení
Řidiči MHD v Brně chtějí přidat. Jděte jezdit do Vídně, řekl jim ředitel

Asi padesátka řidičů se ráno sešla před budovou dopravního podniku v Novobranské ulici v Brně. Za jejími okny totiž vedení už popáté jednalo se zástupci odborů...  celý článek

Současná podoba brněnského Hlavního nádraží.
Změny před brněnským hlavním nádražím, Hollan chce omezit tranzitní dopravu

Tisíce aut, tramvají i chodců denně se potkávají na jednom malém místě před brněnským hlavním nádražím. Brněnský magistrát chce co nejvíce aut odtud dostat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.