Blokáda v Lipůvce na silnici z Brna do Svitav

Blokáda v Lipůvce na silnici z Brna do Svitav - Obyvatelé Lipůvky směrem z Brna do východních Čech blokovali silnici I/43 | foto: Radek Miča, MAFRA

Jak vyhnat nehody z tuzemské „silnice smrti“ z Brna do Svitav

  • 41
Za poslední dva roky z ní čtyřiadvacet lidí odjíždělo v pohřebním voze a desítky dalších "jen" v sanitce. Vysvětlovat, proč se silnici I/43 na Svitavy přezdívá cesta "smrti", asi není nutné. Statistiky totiž mluví jasně.

Na žádost hejtmana Michala Haška analyzovali hlavní tah z Brna na sever kraje v uplynulých dnech dopravní policisté. A kraji předali návrh, jak by se mohl snížit počet nehod a hlavně jejich tragických následků.

MF DNES má zprávu k dispozici. Silnice I/43 podle ní nepatří k nejnebezpečnějším jen v Jihomoravském kraji, ale i v celé České republice.

"Silnice stavebně ani kapacitně zdaleka neodpovídá požadavkům současné doby. Je zatížena tak, že její kapacita je výrazně překročena a nelze tedy zajistit odpovídající kvalitu dopravy," stojí v úvodu zprávy dopravních policistů.

Ti celou trasu silnice projeli a sepsali, kde jsou kritické úseky a co by se na nich mělo provést za úpravy. Navrhli celkem 12 nízkonákladových opatření a 11 stavebních opatření.

Kolik lidí ještě musí umřít?

"Ale jedinou možností, jak opravdu zlepšit stav nebezpečné a přetížené silnice I/43 je okamžité zahájení výstavby rychlostní silnice R43," sdělil závěr zprávy vrchní komisař Lubomír Sedlák, který se na analýze silnice smrti podílel.

To by uvítali i lidé z obcí, které stojí podél trasy nebo kterými I/43 přímo vede. "Jiné řešení, než stavbu R43, nevidím. Kolik lidí bude muset ještě umřít, aby se s tím začalo něco dělat," ptá se starostka obce Krhov Ilona Leschinger.

Mapa Brna a silnice R43

Sama po silnici smrti jezdí dvakrát denně. "Od doby, co se zavedlo mýtné, zde přibyla spousta kamionů, tvoří se mnoha kilometrové kolony. Narůstá počet tragických nehod se smrtelnými následky," uvedla Leschinger a připomněla lednovou nehodu dvou aut, při níž zemřeli čtyři lidé, z toho tři v autě uhořeli.

Tragická dopravní nehoda u Krhova na Blanensku si vyžádala čtyři životy

Provoz je zde jako na dálnici

Strmý nárůst dopravy na I/43 zaznamenává Správa a údržba silnic. "Jde o nejvytíženější silnici v regionu, intenzita je srovnatelná s dálnicí D2 z Brna na Břeclav a Bratislavu i s R52, čtyřpruhem na Mikulov a Vídeň, což je pro dvouproudou silnici první třídy opravdu neúnosné," uvedl Miloš Bažant ze správy.

Podle posledního sčítání počtu aut z roku 2005 projede denně silnicí do obce Lipůvka více než 19 tisíc aut. Číslo však pochází z roku 2005, měření se totiž provádí každých pět let.

Ale už oproti roku 2000 narostl počet aut na silnici I/43 o pětinu. "Čekáme, že příští rok to také hodně poskočí," uvedl Bažant.

Hejtman Hašek už dříve řekl, že bude investovat do opatření, která zvýší bezpečnost na spojnici Brna a Blanska. "Pro všechny silnice v kraji máme vyčleněno 15 milionů korun. Budeme dojednávat s Ředitelstvím silnic a dálnic, jaký postup zvolíme," uvedl Hašek.

Cedule, pruhy a nižší rychlost

Přibýt by mělo cedulí upozorňujících řidiče, že projíždí úsekem častých dopravních nehod, i odbočovacích pruhů. Naopak zmizet by měly nelegální billboardy. Policisté také navrhují v některých úsecích snížit povolenou rychlost z 90 na 70 kilometrů v hodině.

Kromě toho je potřeba obnovit vodorovné značení. To by mohla udělat Správa a údržba silnic spolu se zdrsněním povrchu a vytvořením barevně odlišených zón na kritických přechodech pro chodce.

Okolní obce by se mohly finančně podílet na novém značení i osvětlení silnice. "Krajští zastupitelé snad dají zelenou a uvolní peníze na červnovém zasedání," doufá Hašek.

,