Jednatel pohřební služby necitlivé zaměstnance potrestal a příbuzným zesnulého se omluvil. Ilustrační foto.

Jednatel pohřební služby necitlivé zaměstnance potrestal a příbuzným zesnulého se omluvil. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

„Je ve třech pytlích. Tak na co šaty,“ slyšeli pozůstalí v Brně

  • 259
"Toho vám nikdo oblíkat nebude. Pán byl v takovém rozkladu, že nám ho přivezli ve třech pytlích. Kdo by to dělal..." Takové sdělení vyslechla pětatřicetiletá Alexandra Klementová z úst zaměstnance brněnského pohřebního ústavu. Týkalo se jejího nedávno zemřelého otce.

"Tatínek zemřel náhle na infarkt. Postihl jej v srpnu na chalupě, kde byl bohužel sám. Našli jej až po třech dnech. Soudní lékař nás ujistil, že infarkt byl tak silný, že bychom mu nedokázali pomoci, ani kdybychom byli s ním a okamžitě volali sanitku," popisuje nešťastné okolnosti otcovy smrti Klementová.

S pláčem dodává, že přesto stále myslí na to, zda by nedokázala tatínkovi pomoci, kdyby byla s ním.

S matkou vybraly největší ústav v Brně

Okolnosti smrti jednašedesátiletého muže rodinu zdrtily. Pro uspořádání pohřbu si Alexandra Klementová s matkou vybraly největší brněnský pohřební ústav - Pohřební a hřbitovní služby města Brna.

Tělo zesnulého bylo nutné převézt z kroměřížského Ústavu soudního lékařství, kde lékaři provedli pitvu.

První kontakt s pohřební službou v hlavním sídle se odehrál tak, jak by měl vypadat. Obě ženy vybraly detaily podoby obřadu.

"Paní nám jen citlivě naznačila, že z pochopitelných důvodů nebude možné tatínka při obřadu vystavit. Byla chápavá, ochotná. I přesto samozřejmě není organizace pohřbu nic příjemného," doplňuje Klementová.

Zaměstnankyně pohřební služby jim doporučila, aby oděv pro zesnulého donesly příští den na pobočku v Lužánecké ulici. Tam Klementovou a její matku čekal asi nejkrutější zážitek v životě. Jedna z přítomných žen se k příchozím obrátila se svačinou v ruce a ptala se, co potřebují.

"Pak nás odkázala na kolegu, který o chvíli později přišel. Zatímco jsme čekaly a vyplňovaly formulář o zemřelém, ty dvě ženy pokračovaly ve svém halasném rozhovoru," popisuje Klementová.

A právě od tohoto muže se dozvěděla, že otce "přivezli ve třech pytlích", a proto je oblek zbytečný. Další ze zaměstnankyň si přisadila. "Jestli chcete, můžeme ten oblek hodit na ty pytle," oznámila zkoprnělým ženám.

Alexandra Klementová s matkou v šoku odešly do parku. "Maminka málem zkolabovala a já jsem k tomu neměla daleko. Byl to pro nás příšerný zážitek," říká tiše a v očích má slzy.

Provinilce stihl postih

I to byl důvod, proč dopis s popisem zážitku odeslala nejen vedení Pohřebních a hřbitovních služeb města Brna, ale také na Sdružení pohřebnictví České republiky.

"V jejich Kodexu cti se píše, že jednání s pozůstalými má být vedeno s velkým citem a taktem," vysvětluje Klementová.

Od obou institucí přišly omluvné dopisy. "Probral jsem situaci s dotyčnými pracovníky a po poradě vedení jim byl udělen finanční postih," uvedl jednatel pohřební služby Pavel Cajzl. Podobná situace je podle něho mimořádná a podnik žádnou podobou stížnost neobdržel.

"Snažíme se zabraňovat jakémusi profesnímu otupění tím, že zaměstnance pravidelně školíme," dodal.

Za největší brněnskou pohřební službu se postavil i člen dozorčí rady Sdružení pohřebnictví Ladislav Kopal. "Společnost vedená panem Cajzlem patří k nejlepším. Ujistil mě, že vedení z této události vyvodí patřičné závěry," ujistil Klementovou v dopise.