Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Umíme být užiteční i v opozici, říká lídryně zelených Drápalová

  16:35
Strana zelených se do krajského zastupitelstva na jihu Moravy dostala zatím jen jednou ve volbách v roce 2004. Letos zelení věří, že potřebných pět procent získají znovu. "Vstupovat do koalice jen kvůli zisku křesel nebudeme. Umíme být užiteční i v opozici," tvrdí lídryně zelených Jana Drápalová.

Jana Drápalová vede kandidátku Strany zelených a nezávislých starostů. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Předvolební průzkumy naznačují, že Strana zelených bude v letošních krajských volbách ráda za každé křeslo. Pětiprocentní hranici nutnou pro vstup do zastupitelstva totiž zelení zatím vůbec nemají jistou.

Přesto věří, že ji přinejmenším na jižní Moravě překonají. Kromě jiného i díky tomu, že na kandidátku pozvali nezávislé starosty obcí, které nejsou spokojené s přístupem kraje k malým radnicím a hlavně k tvorbě krajského územního plánu.

"Není možné připustit, aby se krajský územní plán prosazoval navzdory vůli obcí a navzdory zákonu," říká jihomoravská lídryně zelených Jana Drápalová.

Mezi třiadvaceti lídry stran, které kandidují do krajského zastupitelstva, jste jediná žena, jediná kandidátka na hejtmanku. Jak se v mužském světě politiky cítíte?
Zajímavé je, že v Novém Lískovci, kde jsem už léta starostkou, máme v orgánech obce dost žen. V pětičlenné radě městské části jsou nyní například tři. Já ale nemám problém pracovat s muži, a to ani na politickém poli ani jinak. Tedy pokud jsou věcní a nedělají podpásovky. Toho, že jsem mezi lídry jediná žena, jsme ale využili v předvolební kampani. Kandiduji totiž s heslem "Chcete změnu? Volte ženu."

Ve svém volebním programu máte těch změn naplánovanou celou řadu a některé z nich jsou poměrně radikální. Trváte například na zachování brněnského nádraží v centru, u výběrových řízení vypsaných krajem chcete zveřejňovat i vlastnickou strukturu uchazečů u zakázky, plánujete zlevňovat hromadnou dopravu a naopak odmítáte další slučování škol. Jak hodláte tyto své záměry prosazovat, když to zatím nevypadá, že váš hlas bude v zastupitelstvu příliš silný?
Naše plány vůbec nejsou nereálné. Jsou naopak zcela reálné, praktické a rozumné. Už se totiž ukazuje, že řada projektů sice může mít klidně i stoprocentní podporu mezi politiky v zastupitelstvu, ale ani přesto se je za desítky let nedaří prosadit a realizovat - ať už je to třeba otázka odsunu brněnského nádraží, nebo stavba některých dálnic. Ty se dlouhá léta vydávají za spasitelské řešení, přitom ale podle stavu státního rozpočtu všichni víme, že se v nejbližších desítkách let stavět zkrátka nebudou.

Zelení a jejich šéfka

Jana Drápalová
Narodila se v roce 1962. Je vdaná, má dvě dospělé děti.
V politice se pohybuje od roku 1994, kdy byla poprvé zvolena do zastupitelstva města Brna jako nezávislá na kandidátce Strany zelených. Od té doby je v městském zastupitelstvu stále, v letech 2006 až 2010 byla i členkou Rady města Brna.
Už deset let je také starostkou městské části Nový Lískovec. Krajskou zastupitelkou byla v předminulém volebním období.

Oč zelení hrají
Strana zelených se do krajského zastupitelstva dostala zatím jen jednou - ve volbách v roce 2004 těsně překročila pětiprocentní hranici a získala tři křesla. Před čtyřmi lety ovšem volební zisk 3,64 procenta nestačil a strana ze zastupitelstva vypadla.
Lidé, kteří jsou nyní na kandidátce nazvané Zelená pro Moravu, ovšem měli vliv na dění v kraji i navzdory tomu, že nesedí v zastupitelských lavicích. Nezávislí starostové, které strana na svoji kandidátku přizvala, totiž letos u Nejvyššího správního soudu napadli krajský územní plán. A se svojí žalobou uspěli - soud územní plán zrušil s tím, že krajský úřad při jeho přípravě nebral ohled na zájmy a zdraví lidí.

Jaké je tedy vaše řešení této situace?
Tím, že se veškeré úsilí kraje orientuje na přípravu megalomanských projektů, se bohužel zanedbávají menší a levnější opatření, která lidem pomohou v dohledné době. Mám na mysli například modernizace stávajícího spojení mezi Pohořelicemi a Znojmem nebo silnice z Brna do Svitav tak, aby byly tyto trasy bezpečnější.

Jak chcete pro tyto plány získat podporu ostatních stran v zastupitelstvu? Máte už například představu, s kým byste mohli vytvořit koalici?
Pro nás je důležité, abychom v případě podpisu jakékoliv koaliční smlouvy našli v klíčových věcech programovou shodu. Nebudeme vstupovat do žádné koalice jen kvůli zisku křesel.

A jaké jsou pro vás ty nejzásadnější body, na kterých budete trvat?
Jde například o zachování nádraží v centru Brna. Odmítáme také jakékoliv zdražování veřejné dopravy a další slučování škol. Pokud nenajdeme partnera, který by nám tyto body zaručil, do žádné koalice vstupovat nebudeme. A myslím si, že už jsme na několika úrovních dokázali, že umíme být užiteční i v opozici.

Odsun brněnského nádraží jste odmítali i před komunálními volbami v roce 2006. Nakonec jste však skončili v koalici, která odsun nádraží vlastně propagovala, a kvůli tomuto spornému bodu bylo vedení města dosti nejednotné. Nehrozí, že nyní totéž zopakujete na krajské úrovni?
V první řadě je nutné říct, že sociální demokracie jako náš tehdejší největší koaliční partner ještě před volbami odsun nádraží také odmítala. V naší koaliční dohodě byla tato otázka otevřená s tím, že se nechají udělat studie. To, že nakonec ČSSD otočila, je bohužel spíše její problém než problém Strany zelených. My držíme stále tutéž programovou linii.

Jako další z nepřekročitelných podmínek vstupu do jakékoliv koalice uvádíte zachování cen jízdného v hromadné dopravě. Ve volebním programu dokonce plánujete jeho zlevnění o deset procent. Jak toho chcete v době všeobecného zdražování docílit?
V první řadě bychom na úrovni kraje chtěli prosadit to, co už naší zásluhou funguje v Brně - tedy bezplatné jízdné pro cestující starší 70 let a doprovod dítěte do tří let. V Brně se to osvědčilo a nebyla to žádná velká finanční zátěž. Není tedy žádný důvod, proč by to nemohlo fungovat i v kraji. A co se týká desetiprocentního zlevnění jízdného, toho by se podle našich propočtů dalo docílit, ale zřejmě až na konci volebního období například díky úsporám, které může přinést rozšiřování tendrů na poskytovatele železniční dopravy. Po skončení platnosti stávajících smluv s Českými drahami by se pak podle nás měly vypisovat soutěže na všechny tratě.

Rozhovory s lídry stran

Seriál rozhovorů s lídry stran, které kandidují do Zastupitelstva Jihomoravského kraje, začíná rozhovorem s Janou Drápalovou ze Strany zelených a nezávislých starostů. Následovat budou lídři KDU-ČSL, TOP 09, ODS a ČSSD.

Lidé, kteří jsou na vaší kandidátce, se výrazně postavili proti současnému vedení kraje v otázce zásad územního rozvoje. Napadli je u soudu a uspěli, takže kraj ani po dvanácti letech své existence stále nemá územní plán.
To, že tento důležitý dokument stále není schválený a platný, je jednoznačně chyba. Není ale možné, aby se krajský územní plán prosazoval navzdory vůli obcí. To, že se tak dosud dělo, přitom potvrdil i rozsudek soudu.

Současné vedení kraje ovšem tvrdí, že při přípravě územního plánu bylo vše v pořádku. Za jeho zrušení a všechny následné komplikace prý mohou ti, kteří ho u soudu napadli - tedy právě starostové z vaší kandidátky.
Uznávám, že kde není žalobce, není soudce. Kdyby se tedy územní plán k soudu nedostal, zřejmě by nyní platil. Po přečtení rozsudku by si ale krajští politici a úředníci měli nasypat popel na hlavu, protože soud potvrdil, že neudělali svoji práci dobře. A není přece možné připustit, abychom připravovali veřejné stavby za veřejné peníze protizákonně. Řada silnic, které byly ve zrušeném územním plánu zakresleny, by například vůbec neměla šanci projít pozdějším posuzováním a zkrátka by nezískala územní rozhodnutí a stavební povolení. Chceme se tedy zasadit o to, aby se nové zásady územního rozvoje připravily dobře. A není pravda, že jsme proti všemu, jak se o zelených často říká. Stavíme se jen proti megalomanským a nereálným projektům, které zhoršují životní podmínky a zdraví obyvatel.

Plánujete, že budete požadovat nezávislý audit všech projektů v kraji, které jsou podpořené z Evropské unie. Máte signály, že zde jsou v přidělování dotací nějaké problémy podobné těm, které nyní vyšetřuje policie například ve Středočeském či Ústeckém kraji?
Bylo by zvláštní, kdyby byly ve všech krajích potíže a jen u nás bylo vše křišťálově čisté. Nechci teď jmenovat konkrétní projekty a myslím si, že se za evropské peníze udělala řada užitečných věcí. Ale i v Jihomoravském kraji jsou věci, které by mohly vzbuzovat pochybnosti. Kontrolní mechanismy sice nyní nastaveny jsou, ale vše by mělo být přístupné veřejnosti. Takové informace přeci musí být ze zásady veřejné, stejně jako například údaje o veřejných zakázkách či služebních cestách politiků.

  • Nejčtenější

Nedávno odvolaný exekutor je po smrti, podle soudu zneužíval peníze dlužníků

22. dubna 2024  15:56

Před necelými dvěma týdny Nejvyšší správní soud odvolal z funkce brněnského exekutora kvůli...

Zastřelil se nad propastí. V Macoše ukončil svůj život vězeňský dozorce

22. dubna 2024  20:47

Jihomoravská propast Macocha má další oběť. Na začátku víkendu do ní spadl muž středního věku. S...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plánovaný podzemní tunel na D43 v Brně má být zkrácený, starostové protestují

19. dubna 2024  6:05

Chystaná podzemní trasa dlouho slibované silnice je v dokumentech zkrácená i přes původní sliby....

Novým majitelem Zbrojovky Brno se stal hokejový boss Libor Zábranský

25. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  13:52

Majitelem fotbalové Zbrojovky Brno se stal Libor Zábranský, šéf hokejové Komety. V tiskovém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena, která skočila s dětmi do Macochy, nechala dopis. Policie případ odložila

24. dubna 2024  10:22,  aktualizováno  10:55

Sebevražedný skok ženy se dvěma malými dětmi do propasti Macocha v Moravském krasu loni v létě...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

Za hudbu musíme bojovat, lidé si chtějí zážitek prožít pospolu, říká šéfdirigent

26. dubna 2024

Premium Začínal jako klavírista ve školním souboru, postupně vedl orchestry po celém světě a před šesti...

Vrátili se problémoví Romové, zmínila starostka. Komunita chce její rezignaci

26. dubna 2024  16:13

Vlnu nevole a odsouzení rozpoutala svými výroky na adresu Romů poslankyně a starostka brněnských...

Mráz spálil révu netypicky. Škody ve vinicích přesahují dvě miliardy

26. dubna 2024  13:13,  aktualizováno  13:42

Že to vinaři a vinohradníci nemají jednoduché, znělo i na tiskové konferenci k aktuální situaci a...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...