Jihomoravský hejtman Michal Hašek sleduje vzestup řeky Moravy v Lanžhotě (19.

Jihomoravský hejtman Michal Hašek sleduje vzestup řeky Moravy v Lanžhotě (19. května 2010) | foto: Václav Šálek, ČTK

Jihomoravský hejtman sleduje věci jako korejský diktátor Kim Čong-il

  • 190
Satirické internetové stránky s názvem JUDr. Haszek Mihály pozoruje různé věci si dělají legraci z hejtmana Jihomoravského kraje. Michal Hašek je v bohaté fotogalerii plné oficiálních snímků s vtipnými popisky zvěčněn při nejčastější činnosti - sledování věcí.

Hašek se tak zařadil po bok Václava Klause nebo světového "zakladatele" tohoto žánru, před měsícem zesnulého severokorejského diktátora Kim Čong-ila (čtěte více), či jeho nástupce Kim Čong-una.

"Hejtmanovy trampoty obyčejným lidem v krátkých a srozumitelných epizodách přibližují osobnost, velikost a kulatost nejlepšího hejtmana nejlepšího kraje," popsal smysl stránek jejich autor pod pseudonymem Etýžol Opíčat (odkaz na stránky najdete zde).

Fotografie, které samy o sobě příliš důvtipné ani zajímavé nejsou, na webu tvoří vtipný celek. Například foto Haška z kravína doprovází text "JUDr. Haszek Mihály léčí krávu dotykem", přičemž "pomaďarštěné" jméno má odkazovat k titulu doktora práv, který Hašek získal ve slovenském Sládkovičově - městečku blízko hranic s Maďarskem.

Jasné je, že munici autor stránek našel v bohatých fotogaleriích na webu Jihomoravského kraje. I přesto, že při dotazu nevychází z role recesisty a vše popírá. "Web JMK neznám, je to nějaká zkratka?" reaguje autor, který se podílí také na satirickém webu ZitBrno.cz.

Co si o recesi myslí sám zobrazovaný hejtman, to se MF DNES zjistit nepodařilo. Hašek totiž na položené otázky nereagoval.

Jihomoravský hejtman ovšem není prvním Čechem nebo Moravanem, který se v této kategorii vyskytuje. Předběhl ho totiž už prezident Václav Klaus.

Začátek volební kampaně?

Oldřich Kužílek ze sdružení Otevřená společnost přitom pokládá oficiální web (odkaz zde) plný Haškových fotek za předvolební kampaň placenou z veřejných peněz.

"Hlavní strana webu Jihomoravského kraje má přehnaně reklamní charakter zaměřený na propagaci jedné osoby - hejtmana. Dal by se přirovnat k předvolebnímu serveru kandidáta v ostré fázi senátních voleb," popsal expert organizace, která se zabývá sledováním radničních a krajských tiskovin a webů.

"Využívají se tak veřejné prostředky na nepřetržitou předvolební kampaň,“ uvedl Kužílek a upozornil, že takto vedené stránky neplní svou funkci: měly by dodržovat objektivitu, vyváženost názorů a umožňovat šíření alternativních názorů.

"Například témata projednávaná ve výborech, včetně různých názorů na řešení, by lidi zajímala více než bezobsažné informace o návštěvě hejtmana ve školách, doplněná bohatou fotodokumentací," myslí si Kužílek.

Není překvapením, že podoba stránek vadí i opozičním zastupitelům. "Považuji to za web kultu osobnosti, jehož informační hodnota je čistě společenská, ale nevypovídá nic o práci zaměstnanců či politiků kraje," míní krajský zastupitel za opoziční ODS Jiří Kadrnka.

Tiskové oddělení: Hejtman je tváří a hlavou kraje

Žádný problém ale na zpravodajství, jehož nejčastějším tématem jsou Haškovy návštěvy, jednání, setkání či klepání na základní kameny, nevidí pracovníci tiskového odboru kraje.

"Hejtman je tváří a hlavou kraje a reprezentuje jeho práci navenek. Proto ho také občané volí," zdůvodňuje Petr Holeček z tiskového odboru. Hájí se tím, že důležité informace na webu jsou. "Aktivity hejtmana představujeme na první straně webu. Zbylých 99 procent internetových stránek je věnováno konkrétní práci kraje," tvrdí Holeček.