Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Chcete peníze? Nesuďte se s námi, vzkazuje Jihomoravský kraj obcím

  • 14
Pokud s námi dostatečně nespolupracujete nebo s námi nesouhlasíte, znesnadníme vám cestu k získání dotací. Tohle vzkazuje vesnicím v Programu pro rozvoj venkova Jihomoravský kraj. Trestat chce ty obce, které nepřispívají na dopravu nebo vedou s krajem soudní při.

Do konce února si obce do tří tisíc obyvatel mohly jako každý rok zažádat o peněžní podporu od kraje. Ten pro tyto účely vyhradil 30 milionů korun. Jednotlivé obce v průměru mohou dostat 25 až 100 tisíc korun, záleží na tom, na co peníze potřebují.

Letos se ale v programu objevila jedna novinka. Spočívá v udělování minusových bodů těm vesnicím, které jsou s krajem buď v soudním sporu, nebo nepřispívají na integrovaný dopravní systém. Za každý tento „prohřešek“ jim budou ve výběrovém řízení strhnuty dva body.

Kraj má vždy pravdu

„Připadá mi, jako by krajští politici chtěli potrestat obec za to, že s nimi stoprocentně nesouhlasí. Příčinou soudního sporu je přece hledání pravdy. Může se ukázat, že kraj pravdu nemá, a stejně za to bude obce penalizovat?“ podivuje se starosta Ostopovic Jan Symon (Společně pro Ostopovice).

Ostopovic se sice tato omezení nedotýkají, přesto Symona přístup krajských politiků rozčiluje. V lednu se proto obrátil na kraj s dotazem, zda toto nové kritérium v hodnocení není pro některé obce diskriminující.

„Diskriminující? Pouze klademe důraz na pozitivní spolupráci. Hodnoticí kritéria se zápornými body byla zapracována do dotačního programu na základě požadavku vedení kraje a byla jednohlasně schválena Radou Jihomoravského kraje. Použití těchto kritérií nevyřazuje obce z hodnocení, pouze klade důraz na pozitivní spolupráci žadatelů s Jihomoravským krajem,“ zněla odpověď Jiřího Hájka z odboru životního prostředí, jenž má granty pro rozvoj venkova na starosti.

Znevýhodnění kvůli vedení soudního sporu s krajem se letos nikoho netýká. Do fondu integrovaného dopravního systému ale nechce dávat peníze 64 obcí.

Dotace předmětem vydírání

 „Takhle by to být nemělo. Dotační program je jedna věc a to, že nesouhlasíme s fungováním jihomoravského dopravního systému, je věc druhá. I když je to jen malé znevýhodnění v podobě dvou bodů, jde o to, že to vůbec někoho napadlo,“ nesouhlasí s rozhodnutím kraje starosta Hovoran na Hodonínsku Josef Grmolec (ODS).

Jak to funguje jinde

Například v sousedním Olomouckém kraji žádné podobné nařízení jako na jižní Moravě nemají. „Kraj by měl přistupovat ke všem žadatelům stejně. Při posuzování žádostí nebo při hodnocení projektů se, alespoň v Olomouckém kraji, hodnotí především to, zda žadatel splňuje podmínky a kritéria vypsaná pro konkrétní dotační titul,“ uvedla mluvčí kraje Kamila Navrátilová.

Integrovanou dopravu nechce podporovat, protože podle něj se zavedením tohoto systému cestování jen zhoršilo. „Dříve od nás autobusy jezdily do Brna za padesát minut, teď jezdí hodinu dvacet minut. Navíc jsou přeplněné,“ postěžoval si.

Hovorany přímo o tuto dotaci letos taktéž nežádaly. Zažádal o ni ale například kuželovský starosta Milan Kostelanský (SNK Kuželov), který také se současným dopravním systémem kraje nesouhlasí. Že se ve výběrovém řízení jeho šance na získání peněz sníží o dva body, ho však nechává klidným.

„Kraj si nastavil podmínky a my nemůžeme nic jiného než tyto podmínky respektovat,“ řekl.

Podobný problém s dotacemi se řešil před třemi lety v Brně. To se tehdy rozhodlo, že neposkytne dotace žádné organizaci, která je s ním v soudním sporu. Ministerstvo vnitra tehdy jednání města označilo za protiústavní. Bývalé vedení města ale na toto vyjádření nedbalo a požadavek nesoudit se s městem jako podmínku pro udělení grantu zachovalo.