Vlaky na frekventované trati mezi Brnem a Břeclaví

Vlaky na frekventované trati mezi Brnem a Břeclaví | foto: Radek Miča, MAFRA

Jihomoravský kraj koupil místo vlaků za evropské dotace tramvaje

  • 26
Na koleje čtyř českých a jednoho moravského kraje vyjedou už na konci příštího roku tři desítky polských vlaků Link. Až čtyřicet procent z jejich ceny zaplatily kraje z regionálních operačních programů Evropské unie. Jihomoravané však přijdou zkrátka, kraj totiž peníze použil na nákup brněnských tramvají.

Modernější vlaky jezdí kolem Prahy i na Ostravsku, jižní Morava ale zaostává. Přitom o opravě starých vlaků nebo nákupu nových rozhodují právě regiony.

"Kraje jsou našimi klienty, a proto modernizujeme vlaky podle jejich priorit. Na stanovisko Jihomoravského kraje teď netrpělivě čekáme," mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Zatímco jiné regiony využily k pořízení vlaků evropskou dotaci, na jihu Moravy zaplatí modernizaci vozového parku České dráhy.

Brněnské ulice bude brázdit pět nových tramvají Škoda13T (Anička Ševčíková z Brna s cedulkou, která bude umístěna v nové tramvaji)
Brněnské ulice bude brázdit pět nových tramvají Škoda13T (Novým vozům požehnal opat Lukáš Evžen Martinec)

Místo vlaků pořídil totiž kraj z operačních programů před lety nové brněnské tramvaje. "Myslím, že rozhodnutí bylo správné. Brno je součástí krajského Integrovaného dopravního systému a v tu dobu byla aktuálnější potřeba tramvají," hájil investici náměstek hejtmana Václav Horák (KDU-ČSL).

Zastaralé vozy se možná nedočkají ani modernizace

Jisté však zatím není ani to, jestli České dráhy vylepší alespoň stávající vlakové vozy na jihu Moravy. "Samozřejmě vnímáme, že vlaky zastarávají. Nové nebo modernizované bychom přivítali. Jednání s Českými drahami ale nejsou u konce," sdělil vedoucí dopravního odboru kraje Rostislav Snovický.

Některé trasy se však vylepšených vlaků hned tak nedočkají. "Nejhorší situace je na lokálních tratích, například mezi Hrušovany a Brnem, kde využívá vlakovou dopravu stále méně cestujících. Autobusovým linkám tady vlaky nemohou konkurovat a k žádným modernizacím nejspíš nedojde," řekl Snovický.

Cestující se tak zatím musí spokojit jen s již dříve vylepšenými vlaky Regionova. "Tyto upravené jednotky jezdí hlavně na Hodonínsku a Veselsku. Nabízí částečně i nízkopodlažní uspořádání a mají bezbariérovou toaletu nebo nové komfortnější sedačky," popsal Veselovský.

Cestující se shodují, že vlaky jsou na jižní Moravě v katastrofálním stavu. "Vlakem jezdím nerad a pouze tehdy, když nemám jinou možnost dopravy. Nejvíc mi vadí špinavá kupé. Ale chápu, že tak staré vagony už skoro nemá smysl uklízet," svěřil se Josef Dušek, který cestování vlakem využívá asi jednou měsíčně.

"Vlaky jsou zastaralé a některé nejsou pro náš kraj vůbec vhodné. Například dvoupodlažním vozům, které kraj dříve koupil od českého výrobce, neodpovídá konstrukce nástupišť," vysvětlil předseda Spolku přátel železnice Petr Nohel. Novější jsou podle něj u některých vlaků pouze lokomotivy, což však cestující vůbec nepoznají.