Jihomoravští lidovci představili před volbami projekt takzvaných regionpasů, které by měly lidem přinést úspory například na energiích nebo tarifech pro mobily (na snímku lídr krajské kandidátky Stanislav Juránek)

Jihomoravští lidovci představili před volbami projekt takzvaných regionpasů, které by měly lidem přinést úspory například na energiích nebo tarifech pro mobily (na snímku lídr krajské kandidátky Stanislav Juránek) | foto: MF DNES

Jihomoravští lidovci lákají voliče na levnější plyn či telefonování

  • 8
Když se domluví parta kamarádů, mají šanci vyhádat u prodejce hromadnou slevu. Tak proč to nevyužít a nevytvořit silnou partu Jihomoravanů? Touto logikou se řídili při tvorbě předvolební kampaně pro podzimní krajské volby jihomoravští lidovci.

Voliče lákají na projekt takzvaných regionpasů, které by měly lidem přinést alespoň patnáctiprocentní úspory na energiích nebo tarifech pro mobily.

"Většina obyvatel kraje má problém vyjít s penězi. Proto chceme lidem nabídnout tuto možnost," prohlásil lídr lidovecké kandidátky a někdejší hejtman Stanislav Juránek, který předvolební kampaň v pondělí odstartoval. S nápadem prý přišel on sám, inspiroval se obdobně fungujícími menšími skupinami.

Do projektu chtějí lidovci zapojit kromě domácností i obce a neziskové organizace. Podobně jako u již zavedených rodinných pasů či seniorpasů by člověk vlastnil plastovou kartičku se svým jménem. Zapojit by se mohli jen lidé, kteří na jižní Moravě bydlí nebo podnikají.

"Počítáme s tím, že se přidá alespoň sto tisíc lidí. Bez podpory kraje by to nevyšlo," dodal tajemník jihomoravské KDU-ČSL Petr Cajzl.

Analytik: Projekt má šanci na úspěch

Podobný nápad zatím při předvolebním boji asi ještě nikdo nikdy nevyužil. "Nevzpomínám si, že bych o něčem takovém slyšela. Je ale otázkou, jestli se lidé budou chtít tímto způsobem sdružovat a bude to fungovat," podotkla politoložka Anna Matušková z Masarykovy univerzity, která se specializuje na předvolební kampaně.

Aby byl systém účinný, musel by kraj podle analytika ze společnosti Cyrrus Jiřího Šimary splnit několik podmínek. "Pro vytvoření dostatečně velké skupiny bude nutná efektivní komunikace kraje s lidmi a vysvětlení všech výhod a nevýhod spojených s tímto systémem nákupu," uvedl Šimara.

Dále je podle něj zásadní jasně právně vymezit vztahy mezi všemi zúčastněnými. "Celkově si však myslím, že tento systém má šanci na úspěch," dodal analytik, který poukázal na to, že obdobné projekty už v Česku delší dobu fungují a jsou stále oblíbenější.

Lidovci svému projektu věří natolik, že zavedení regionpasů budou požadovat po potencionálních koaličních partnerech. Tady by ale mohli narazit.

Třeba jedničce kandidátky ODS Jiřímu Crhovi se zdá nápad populistický. "Nemyslím, že by to byl lék na finanční potíže lidí. Zase by tomu musel někdo úřadovat a kdo ví, jestli by to nakonec bylo opravdu levnější," poznamenal Crha.

Naopak starostovi brněnských Žabovřesk Marku Šlapalovi z ČSSD, který je na pátém místě krajské kandidátky, se myšlenka vcelku zamlouvá.

"Nebráním se tomu. Každá možnost slevy pro lidi je dobrá. Je ale otázkou, jestli to půjde uskutečnit. Nemůžete chtít letět na Měsíc, když nemáte raketu," podotkl Šlapal.

Další velké strany start kampaně teprve chystají

Na rozdíl od lidovců se ostatní strany na start předvolební kampaně teprve chystají. TOP 09 a zelení s ní chtějí začít v polovině srpna, ČSSD a ODS ještě později.

O programových prioritách se politici zatím bavit příliš nechtějí. "TOP 09 se zaměří na vzdělávání. Ve středním školství postupovali dosud koaliční politici nekompetentně," řekl lídr kandidátky TOP 09 Jan Vitula.

ODS chce vyrovnané hospodaření kraje, podporu vzniku pracovních míst či vpuštění konkurence na železnici. Sociální demokraté zase plánují hlavně dotáhnout rozpracované projekty a zlepšit sociální služby. Zároveň stále trvají na silnici R43 přes Bystrc a R52 přes Mikulov, přestože Nejvyšší správní soud nedávno takto navržené Zásady územního rozvoje zrušil.

Naopak zelení tyto varianty tras odmítají. "R43 by ještě víc zhoršila už tak znečištěné ovzduší v několika brněnských čtvrtích. Jsme pro vylepšení stávající silnice na Svitavy a následné férové hledání nejlepší varianty pro tranzitní dopravu," podotkla jednička kandidátky zelených Jana Drápalová.