Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Přesunout brněnské nádraží není správný počin, říká oceněný architekt

Do diskuze o poloze nového vlakového nádraží v Brně se už léta zapojuje architekt Jiří Oplatek, který nedávno převzal Cenu města Brna 2017 za architekturu a urbanismus. Nyní vystupuje jako lídr skupiny, která bojuje za nádraží v centru. A na toto téma promluvil i v rozhovoru pro MF DNES.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MV

Někteří zastánci "ponechání nádraží v současné poloze" se domnívají, nemajíc žádné technické vzdělání, že je to něco jako když se mění kolejový svršek u kolejí pro šaliny. Tedy , že se vytrhají koleje dají nové a jede se dál.

1 1
možnosti
VS

Hlavne ať už o tom rozhodnou a začnou to řešit, ať přestanou tyto diskuze. Každá z variant má sve pro a proti, ale hlavně ať už se někam pokročí a jen nemele.

1 1
možnosti
RK

V Brně se čeká na to, až někdo pochopí, že je třeba vykoupit a zbořit bývalý Prior za nádražím, přidělat několik kolejí a nástupištních hran tím směrem a současně šílená kolejová "esíčka" u nástupišť změnit v přijatelný oblouk (jako nová Wien hbf.) a současně zmírnit další "esíčko" směr Židenice, ačkoliv by to znamenalo most nad částí křižovatky. Méně velkorysé varianty by se obešly i bez bourání.

Ztracené obchodní prostory mohou být nad či pod kolejištěm - dokonce mnohem atraktivnější - stejně jako parkoviště. Je to celkem obvyklé řešení. Výluky jsou průser, ale postupným budováním části kolejiště a nástupišť od nové části na místě býv. Prioru je to zvládnutelné. Zůstává možnost budoucí podpovrchové trasy S-bahnu do Králova pole.

Když chci stavět nádraží, musím se ptát v tomto pořadí:

1. Kde nádraží potřebují cestující? Současní i budoucí, které chci přetáhnout z aut, protože tím pomůžu městu víc, než deset nových developerských projektů. Z hlediska polohy, současné i v budoucnu reálné vazby na MHD je nejlepší variantou stávající poloha.

2. Kde lze realizovat kolejiště s dostatečným množstvým nástupišť a kolejovou kapacitou, umožňující co nejplynulejší provoz bez přenášení původně nicotného zpoždění na desítky navzájem si překážejících vlaků a napojit jej s odpovídajícími poloměry oblouků na všechny tratě? Nádraží není barák, ale fungující TECHNOLOGIE. Odpověď pro stávající polohu zní nelze, pro polohu rozšířenou směrem ke Zvonařce zní LZE.

Co je naopak nepodstatné:

1. Nádražní budova - lze opravit a využít jako nádraží nebo pro kulturně - oddychové účely a budovu postavit novou. Moderní odbavovací prostory bývají často i nad či pod kolejištěm. Rozhodování o budově zatěžuje rozhodování o nádraží.

2. Zájmy developerů a šedých politických struktur a ego architektů, ignorujících praktický provoz pro cestující.

3. Úspory peněz - říkám to jako pravičák nerad, ale všechny varianty budou drahé. Je to skrytý dluh za desítky let.

0 2
možnosti

Nerozhodují o tom ti, kteří tomu rozumí, ale papaláši, kterým z toho něco kápne.;-)

1 0
možnosti
HM

Velice rozumný a dobře vysvětlující názor, (podle některých příspěvků nepochopený). Vidím to celé jako boj rozumu proti peňezům, latentně vložených do pozemků a boj rozumu proti hrr! a hurá ,po nás potopa (u řeky ).

4 6
možnosti
JP

J88a54n 80P88y35t43e94l49a

6. 2. 2018 11:01

Dle SP si přijdou na své víc i ve var. B. Když pan architekt píše, že nádraží ještě chvíli vydrží, asi ho moc nepoužívá.

3 2
možnosti
PH

Ten člověk musí být snad zaplacený, tolik nesmyslných argumentů v jednom rozhovoru se jen tak nevidí.

5 6
možnosti
PB

Před 14 dny proběhla přednáška Tří odborníků pro nádraží v centru. Zaznělo zde několik vskutku zajímavých sdělení. Pan architekt Oplatka obhajoval nádraží Petrov například tím, že zpoždění přípravy výstavby nádraží Petrov oproti variantě Řeka není problém "co je deset roků proti věčnosti".

Zaujalo mne, že námitku proti bariérovému efektu železničních náspů přes Brno, neuznává. „Zaplať Pánbůh, že ve městě jsou bariéry“.

Pokud bychom zvolili nové nádraží Řeka, muselo by město Brno řešit, co s uvolněným pozemkem u současného nádraží, pošty a Malé Ameriky. Město by muselo třeba odstranit ekologickou zátěž. Což je problém. říká pan architekt.

Co mne vskutku "překvapilo", když pan architekt Oplatek variantu nádraží Řeka označil za větší bariéru v rozvoji Brna, než-li vybudování nového nádraží mezi současným žel. náspem a Priorem (Tescem) u nádraží (či místo něho) a zachování celého železničního náspu Židenice – Hlavní nádraží – Heršpice, který by byl ve variantě Řeka odstraněn.

Na můj dotaz, co říká na 11,5 km nových 3,5 metrů vysokých protihlukových stěn postavených na železničních náspech přes město, odpověděl, že v tom jako architekt problém varianty Petrov-centrum nevidí.

Celá debata byla natáčený, třeba se dočkáme i záznamu. Doporučuji.

11 0
možnosti
PS

Domnívám se, že nové vlakové nádraží by mělo být budováno s určitou nadčasovou vizí. Děláme to také pro další generace našich potomků. Nerad bych se dočkal, že za 35 let, což mi bude 80, se bude hovořit o tom, že brněnské vlakové nádraží (pokud tedy bude nějaké nové vlakové nádraží) je nutné opět podrobit rekonstrukci za xx miliard.

A ty kecy o napojení na současné historické centrum Brna ? Koho láká se dívat a obdivovat nevzhledný svoboďák, průchoďák ala Česká, pustou a ubohou Kobližnou a další ???

1 3
možnosti
DK

Přestavbu stávajícího nádraží bych začala hned. Tím, že bych vyhnal z prostoru před nádražím a z Myší díry všechny opruzy a feťáky. Hned by se kredit místa zvýšil.

3 0
možnosti
  • Nejčtenější

Nedávno odvolaný exekutor je po smrti, podle soudu zneužíval peníze dlužníků

22. dubna 2024  15:56

Před necelými dvěma týdny Nejvyšší správní soud odvolal z funkce brněnského exekutora kvůli...

Plánovaný podzemní tunel na D43 v Brně má být zkrácený, starostové protestují

19. dubna 2024  6:05

Chystaná podzemní trasa dlouho slibované silnice je v dokumentech zkrácená i přes původní sliby....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zastřelil se nad propastí. V Macoše ukončil svůj život vězeňský dozorce

22. dubna 2024  20:47

Jihomoravská propast Macocha má další oběť. Na začátku víkendu do ní spadl muž středního věku. S...

Tisíce drobných orchidejí zdobí kopec u Znojma, letos kvetou o měsíc dřív

18. dubna 2024  16:44

Populace orchideje vstavač kukačka kolem Cínové hory u Znojma, která je největší v Česku a unikátní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec impozantní série. Basketbalistky USK v lize padly po 11 letech. Radují se Žabiny

22. dubna 2024  20:08

Basketbalistky ZVVZ USK Praha prohrály ve druhém ligovém finále na palubovce Žabin Brno 69:71 a v...

Brno spěchá s tramvají na Kamechy, další nové trati zatím zůstávají u ledu

24. dubna 2024  8:33

Na brněnském sídlišti Kamechy se už za tři měsíce objeví první dělníci a začnou připravovat koridor...

Ideální teplotu má pivo ve chvíli, kdy z něj má člověk zážitek, říká Svatopluk Vrzala

24. dubna 2024

Advertorial Stačí mu jeden pohled na načepované pivo a hned ví, zda je kvalitní. Však už je v oboru nějaký ten...

Trolejbus se zastavil na rušné křižovatce v Brně. Roztlačili ho cestující

23. dubna 2024  15:52

Nevšední zážitek mají za sebou cestující z brněnské trolejbusové linky z centra města do Slatiny....

Zchátralou vilu Brno místo privatizace přemění na muzeum židovské kultury

23. dubna 2024  12:33

Před pár týdny se v Brně otevřela návštěvníkům zrekonstruovaná Arnoldova vila, jež sousedí s mnohem...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...