Na výrobě brněnských jízdenek se dopravce domluvil se Státní tiskárnou cenin. "Na jízdenkách je celkem dvanáct ochranných prvků, z nichž polovina je okem viditelných. Ostatní se dají objevit s pomocí speciálních pomůcek," popsala novou podobu lístků Linda Škrancová, mluvčí brněnského Dopravního podniku.
Nejvýraznější změnou je výměna proužku používaného na bankovkách za hologram s exkluzivním motivem. A měnily se i neviditelné prvky. S papírovými penězi mají jízdenky například společný vodoznak, mikrotext nebo speciální povlak v místě pro označení platnosti.
"Poslední padělky lístků zachytili naši revizoři před třinácti lety," poznamenává Škrancová z brněnského Dopravního podniku.
Od té doby při kontrolách objevují především pozměněné už použité jízdenky. "Lidé třeba nanesou vrstvu mýdla na tu část jízdenky, kam automat tiskne datum. Doma pak datum smyjí. Tyhle úpravy jsou ale jasně viditelné," dodala.
Praní jízdenek v Ostravě a v Olomouci
Například na Ostravsku podvodníci pomocí chemického roztoku upravovali jízdenky tak, aby je mohli znovu používat. "Padělané jízdenky jsme zjistili naposled před více než deseti lety, naši revizoři se však setkávají s úpravami údajů týkajícími se platnosti jízdenky," uvedl mluvčí ostravského Dopravního podniku Miroslav Albrecht.
"Padělky jsou okem snadno rozeznatelné, jsou to amatérské pokusy. Pokud se někdo rozhodne vyprat inkoust z jízdenky, zjistíme to speciálním fixem, který rozpozná chemické změny na jízdence," přidává zkušenosti z olomoucké městské hromadné dopravy Roman Tříska. V Olomouci vydají ročně tři a půl milionu jízdenek, v Brně je to sedmkrát víc.
Padělatelé, kteří dostali do obchodní sítě v Praze odhadem až milion jízdenek, se podle expertů připravovali měsíce předem, kdy byla ohlášena změna tarifu a výkupu jízdenek. "Padělky jsou velmi zdařilé, takže je běžný zákazník i prodejce nemá šanci odhalit," uvedla loni na podzim policejní mluvčí Eva Stulíková.