"Objem nových prodejních ploch v Jižním centru činí více než sto tisíc metrů čtverečních. Takový přírůstek může pro stávající jádro znamenat současně příležitost i ohrožení," upozorňují autoři výzkumu Ondřej Mulíček a Robert Osman.
Bez dopravy hrozí úpadek
Jižní centrum musí být dostupné i pěšky Jako mince, i dostupnost Jižního centra má podle nich dvě strany. Zkušenosti z jiných evropských měst ukazují, že pokud by se výrazně omezila automobilová doprava, odrazovalo by to investory a obchodníky.
výzva čtenářůmVýzva čtenářům Zmizel ve vašem okolí obchod s potravinami? Jak daleko jste ochotni jezdit pro nákupy? Pište redaktorce MF DNES Barboře Fialové na adresu barbora.fialova@mfdnes.cz. |
"V případě uspokojivého propojení by se rozšířené městské centrum stalo konkurenceschopným vůči okrajovým nákupním centrům," doplňují řešitelé výzkumu a uvádějí, že například galerie Vaňkovka tuto funkci v řadě ohledů plní, protože se do ní dá dobře dostat i bez auta.
Lidé musí mít důvod tam jít
Do Jižního centra se plánují dvě tramvajové tratě, ulicí Plotní a po novém bulváru. Cesta pro pěší má vést po bulváru i podél dnešní ulice Trnitá. Podle náměstka primátora Martina Andera (SZ) už pak nebude problém rozšířit dostupnost trolejbusy a autobusy.
"Nejdůležitější je, aby tam lidé měli proč chodit. Nebudou chtít v Jižním centru vidět jen světla kanceláří. Na základě studie se začne připravovat strategický plán na oživení jak stávajícího, tak Jižního centra," připomíná Ander a dodává, že v nové čtvrti nesmí chybět náměstí, kina, restaurace nebo kluby.
Obchody mizí z centra města
Stejně tak je podle něj třeba zastavit stagnaci historického jádra, na jejíž náznaky průzkum také upozorňuje. Jedná se o mizení prestižních obchodů a jejich nahrazování prodejnami typu "vše za devět". Taková se nedávno otevřela na nejfrekventovanější brněnské ulici, na České.
Pro Jižní centrum zatím existuje obecný urbanistický plán, který navrhla kancelář Archdesign. Určuje uliční strukturu, místo pro silnice, prostory, které mají zůstat veřejné.
"Je ale zadán pouze volně, pro většinu míst navrhuje smíšené plochy. To musíme změnit. Natvrdo říct, kde bude kultura nebo veřejný prostor," míní Ander a dodává, že jen tím lze předejít tlaku developerů, kteří budou chtít vytvořit dobře zpeněžitelné administrativní prostory.
obchody v centruProdejní plocha - v historickém jádru v m2 1976 36,7 tisíc 1989 36,4 tisíc 2003 50,2 tisíc 2006 47,8 tisíc 2009 40,9 tisíc Její podíl na prodejní ploše - v celém Brně 1976 42% 1989 31,9% 2003 9,7% 2006 8,2% 2009 6,2% Prodejní plocha potravin na - území městské památkové rezervace v m2 2003 3754 2006 5580 2009 4250 Prodejní plocha podle sortimentu - zboží v městské památkové rezervaci v m2 Oděvy a textil 18,5 tisíc Knihy a hudebniny 4 tisíce Potraviny, nápoje 4,2 tisíce Obuv a kožená galanterie 3 tisíce Domácí potřeby 3,5 tisíce Drogerie, parfumerie 2,2 tisíce Papírnictví 2,3 tisíce Klenoty, hodinářství 1,9 tisíc Prodejny aut 1,8 tisíce Nábytek a interiéry 1,2 tisíce Sport 1,2 tisíce Elektro 833 Výpočetní technika 633 Chovatelské potřeby, zvířata 333 Stavebniny 333 Zdroj: Výzkum Masarykovy univerzity |