Území brněnského Jižního centra začíná u Vaňkovky a budovy Triniti

Území brněnského Jižního centra začíná u Vaňkovky a budovy Triniti | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Jižní centrum je šance i hrozba pro Brno

  • 9
Jižně od historického centra Brna má vzniknout nová městská čtvrť. V Jižním centru mají vyrůst kanceláře, byty, park, ale také nové obchody. Autoři výzkumu o maloobchodní síti varují, že pokud nebude nová část metropole dobře dopravně propojená s ostatními, může to přinést víc škody než užitku.

"Objem nových prodejních ploch v Jižním centru činí více než sto tisíc metrů čtverečních. Takový přírůstek může pro stávající jádro znamenat současně příležitost i ohrožení," upozorňují autoři výzkumu Ondřej Mulíček a Robert Osman.

Bez dopravy hrozí úpadek

Jižní centrum musí být dostupné i pěšky Jako mince, i dostupnost Jižního centra má podle nich dvě strany. Zkušenosti z jiných evropských měst ukazují, že pokud by se výrazně omezila automobilová doprava, odrazovalo by to investory a obchodníky.

výzva čtenářům

Výzva čtenářům Zmizel ve vašem okolí obchod s potravinami? Jak daleko jste ochotni jezdit pro nákupy?

Pište redaktorce MF DNES Barboře Fialové na adresu barbora.fialova@mfdnes.cz.

Zároveň ale musí být Jižní centrum komfortně dostupné hromadnou dopravou a taky prostupné pro Brňany, kteří chodí pěšky. Navíc by mělo být urbanisticky napojené na stávající jádro města. Tomu by jinak hrozila stagnace.

"V případě uspokojivého propojení by se rozšířené městské centrum stalo konkurenceschopným vůči okrajovým nákupním centrům," doplňují řešitelé výzkumu a uvádějí, že například galerie Vaňkovka tuto funkci v řadě ohledů plní, protože se do ní dá dobře dostat i bez auta.

Lidé musí mít důvod tam jít

Do Jižního centra se plánují dvě tramvajové tratě, ulicí Plotní a po novém bulváru. Cesta pro pěší má vést po bulváru i podél dnešní ulice Trnitá. Podle náměstka primátora Martina Andera (SZ) už pak nebude problém rozšířit dostupnost trolejbusy a autobusy.

Vizualizace staveb J&T pro jižní centrum v Brně.

"Nejdůležitější je, aby tam lidé měli proč chodit. Nebudou chtít v Jižním centru vidět jen světla kanceláří. Na základě studie se začne připravovat strategický plán na oživení jak stávajícího, tak Jižního centra," připomíná Ander a dodává, že v nové čtvrti nesmí chybět náměstí, kina, restaurace nebo kluby.

Obchody mizí z centra města

Stejně tak je podle něj třeba zastavit stagnaci historického jádra, na jejíž náznaky průzkum také upozorňuje. Jedná se o mizení prestižních obchodů a jejich nahrazování prodejnami typu "vše za devět". Taková se nedávno otevřela na nejfrekventovanější brněnské ulici, na České.

Pro Jižní centrum zatím existuje obecný urbanistický plán, který navrhla kancelář Archdesign. Určuje uliční strukturu, místo pro silnice, prostory, které mají zůstat veřejné.

"Je ale zadán pouze volně, pro většinu míst navrhuje smíšené plochy. To musíme změnit. Natvrdo říct, kde bude kultura nebo veřejný prostor," míní Ander a dodává, že jen tím lze předejít tlaku developerů, kteří budou chtít vytvořit dobře zpeněžitelné administrativní prostory.

obchody v centru

Prodejní plocha - v historickém jádru v m2

1976 36,7 tisíc

1989 36,4 tisíc

2003 50,2 tisíc

2006 47,8 tisíc

2009 40,9 tisíc

Její podíl na prodejní ploše - v celém Brně

1976 42%

1989 31,9%

2003 9,7%

2006 8,2%

2009 6,2%

Prodejní plocha potravin na - území městské památkové

rezervace v m2

2003 3754

2006 5580

2009 4250

Prodejní plocha podle sortimentu - zboží v městské památkové

rezervaci v m2

Oděvy a textil 18,5 tisíc

Knihy a hudebniny 4 tisíce

Potraviny, nápoje 4,2 tisíce

Obuv a kožená galanterie 3 tisíce

Domácí potřeby 3,5 tisíce

Drogerie, parfumerie 2,2 tisíce

Papírnictví 2,3 tisíce

Klenoty, hodinářství 1,9 tisíc

Prodejny aut 1,8 tisíce

Nábytek a interiéry 1,2 tisíce

Sport 1,2 tisíce

Elektro 833

Výpočetní technika 633

Chovatelské potřeby, zvířata 333

Stavebniny 333

Zdroj: Výzkum Masarykovy univerzity