V kraji totiž chybí řádově tisíce vědců, výzkumníků či odborníků například v IT oboru.
Ideální možnost, jak experty přilákat, je zacílit právě na cizinu.
„Brno nedokáže konkurovat hlavním městům, ale může přitáhnout lidi z pobaltských států, jihovýchodní Evropy i Asie. Problém je, že potenciální pracovníci z těchto oblastí nemají Brno ani v hledáčku možných míst, kam se za prací odstěhovat,“ říká marketingový manažer Tomáš Avrat z Jihomoravského inovačního centra (JIC). Právě on vede projekt, jehož cílem je kvalifikované pracovníky do kraje dostat.
Před rokem a půl JIC vyhlásilo výběrové řízení na kreativní agenturu, která takovou propagaci zajistí. Uspěla pražská firma WMC Grey. Za zhruba čtyřletou obří zakázku dostane 46 milionů korun z veřejných peněz, které JIC získává z rozpočtů kraje, Brna i grantů Evropské unie.
Ačkoliv se projekt s názvem #brnoregion a na něj navázané propagační hnutí Velvet Innovation (česky Sametová inovace) teprve rozjíždí, za první rok JIC proinvestovalo necelou čtvrtinu z celkového rozpočtu. Tedy přibližně 11 milionů korun.
„Vytvořili jsme komunikační strategii a vizuální styl, webové stránky, zaplatili jsme za tvorbu obsahu pro sociální sítě, fotografie, infografiky, videospot a brožuru, která je využitelná pro kohokoli zdarma,“ jmenuje Veronika Svobodová z JIC. Teď se budou snažit propagační materiály a informace o regionu dostat k cílové skupině – expertům ze zahraničí, jimž je do 35 let.
Význam symbolů nechtějí tvůrci prozradit
K získání pozornosti mají pomoct právě třeba vtipné vizuály na webu Brnoregion.com. Létající kiwi symbolizuje rozmach stejnojmenného brněnského startupu, jenž se zaměřuje na prodej letenek, mikroskop zase „pásovou“ výrobu těchto přístrojů.
„Vyvážíme třicet procent celosvětové produkce elektronových mikroskopů a v mezinárodním měřítku se o tom rozhodně ví,“ tvrdí Svobodová. Nad jinými symboly by si hlavu lámal i leckterý Brňan, jenže zadavatelé kampaně přesný význam prozradit nehodlají. Chtějí, aby nad nimi lidé sami přemýšleli.
Jestli se skutečně podaří na jižní Moravu přitáhnout potřebné talenty, ukážou až následující roky. Mezi lidmi z oboru jde však o sledovaný projekt. Kromě ceny i proto, že podobná marketingová strategie, která necílí na turisty, ale na zaměstnance, v jiném regionu není.
V příštím roce v JIC kampaň naplno rozjedou a zároveň se budou věnovat i hnutí Velvet Innovation, na jehož přípravě už teď pracují. Na to padne další díl z rozpočtu. Úkolem hnutí je dostat Brno v zahraničí do povědomí jako město, v němž je prostor pro kontakt s kreativními lidmi, navíc je bezpečné, přátelské a nabízí spoustu kulturního vyžití.