kamiony objíždějí placené dálnice po vedlejších cestách, ministerstvo na nich ce proto zavést mýtné (ilustrační snímek).

kamiony objíždějí placené dálnice po vedlejších cestách, ministerstvo na nich ce proto zavést mýtné (ilustrační snímek). | foto: Jan Karásek, MAFRA

Kamiony jezdí mimo dálnice, ministerstvo zpoplatní i vedlejší cesty

  • 22
Ministerstvo dopravy chce zabránit kamionům, aby objížděly placené dálnice po vedlejších cestách. Od krajů si proto vyžádalo seznam silnic, které nákladní dopravou trpí nejvíce, a chce se na nich zavést mýtné.

Kamiony v centru města trápí například Slavkov. "Zpoplatnění silnice druhé třídy od Brna by nám hodně pomohlo. V současnosti nám přes město jezdí kamionů čím dál víc," postěžoval si starosta Slavkova Ivan Charvát (ODS).

Rostoucí počet zpoplatněných silnic na jihu Moravy ale dělá nákladním dopravcům starost. "Nevím, jak to budeme zvládat. Dost nás zasáhlo i zavedení mýtného na dálnicích. Dřív stála dálniční známka pro jedno auto čtrnáct tisíc korun, teď to vystoupalo na šedesát," posteskl si majitel dopravní firmy Petr Krejzl.

Kde má být mýtné

Silnice, které kraj navrhl v budoucnu zpoplatnit:

II/425 Rajhrad - Břeclav
II/602 Brno - Kývalka
II/430 Brno - Vyškov
II/152 Modřice - Brno
II/416 Pohořelice - Měnín
II/408 Znojmo - Dyje
II/308 Brno - Hodonín
II/379, 385, 386 Svatoslav - Kuřim
II/427 Moravský Písek

Silnice, kde se mýtné zavede po zpoplatnění silnic I. třídy:

II/426 Bzenec - Strážnice
II/416, 417 Brno - Slavkov
II/381 Pohořelice - Velké Němčice
II/422, 423 Valtice - Lužice
II/640 Brno
III/6401, 37917 Brno - Česká
III/05531 Hodonín - Hrušky

Ministerstvo chce zpoplatnění zavést nejdříve za rok

Krajská rada zatím navrhla devět úseků a určila dalších sedm, které by přišly na řadu později. Dopravou v kraji také zahýbá zpoplatnění silnic první třídy, které chce ministerstvo stihnout ještě letos.

"Vycházeli jsme z výsledků celostátního sčítání dopravy z roku 2005. Uvědomujeme si, že od té doby se situace dost změnila, proto budeme návrh ještě upravovat," vysvětlil včera náměstek hejtmana pro oblast dopravy Václav Horák (KDU-ČSL). Příkladem změn od roku 2005 je třeba vstup do schengenského prostoru nebo zpoplatnění D1 v okolí Brna.

Podle Horáka by však kraj zavedení mýtného na svých silnicích podpořil, jen pokud nebude celý systém ztrátový. "Zavedení i provoz mýtného bude mít vysoké náklady. Nemůžeme využívat krajský rozpočet, abychom tyto ztráty nahrazovali," doplnil náměstek.

Ministerstvo dopravy zpoplatní silnice druhé a třetí třídy nejdříve v příštím roce. "Zatím jsme oslovili několik firem, které nám představily nabídky, jak a za jaké peníze by šlo mýtné zavést," popsal mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Ministerstvo v současnosti vyhodnocuje, na jakých trasách by bylo potřeba mýtné zavést, a podle toho vypíše výběrové řízení.

Podle Ptačinského však bude systém prvních několik let ztrátový. "Je jasné, že tyto úseky nikdy nebudou výdělečné jako dálnice. Je tam mnoho křížení a je to i technologicky náročnější. Bylo by možné je dotovat z dálničního mýtného," nastínil Ptačinský. Možnosti, jak peníze vybírat, jsou například satelitní systém s přenosnými čtečkami, roční kupony nebo mýtné brány.