Podle krajského radního pro dopravu Romana Hanáka (ČSSD) nejsou krajské silnice na takovou intenzitu a zátěž stavěny. „Vůbec nás takové chování netěší,“ říká.
Postupně chce kamiony vyhnat z krajských silnic na dálnice či silnice I. třídy, které jsou ve správě státu. Nebo alespoň na takové krajské silnice, které kamionovou dopravu unesou. A využije k tomu vlastně velmi banální věc – značku se zákazem vjezdu pro tranzit.
Bere si tak příklad z obcí podél dálnice D2 mezi Břeclaví a Židlochovicemi, které si zákaz už dříve vybojovaly, a také ze Svitávky na Blanensku, která má zkušenosti se zákazem tranzitu zatím pár měsíců.
Ani ne dvoutisícová Svitávka totiž leží na křižovatce dvou hlavních tahů frekventované silnice z Brna na Svitavy a také silnice z Prostějova na Bystřici nad Pernštejnem. Mnoha kamionům tak sloužila obec jako zkratka. Skrz obec řidiče posílala také navigace a žádný zákaz tomu nebránil.
Nešlo jen o silnici, říká starosta
Starosta Svitávky Jaroslav Zoubek (nez.) však tento zvyk šoférů nechtěl dál trpět.
„Nešlo jenom o silnici, ale i o sítě, které vedou pod ní, a především o bezpečnost, protože kamiony nedodržovaly rychlost. U silnice přitom stojí škola,“ poznamenal Zoubek. Před dvěma roky tak začal průjezdy kamionů obcí řešit. Než se mu podařilo vše vyjednat a schválit, uplynul rok a půl.
„Nejdříve jsme žádali zákaz vjezdu nákladních aut, s tím jsem ale neuspěl u úřadů. Nakonec jsme tak žádost přepracovali na zákaz vjezdu s dodatkovou tabulkou, že zákaz míří na tranzitní dopravu,“ vysvětlil starosta.
Tato verze už prošla. Za půl roku trvání zákazu je starosta spokojený. Kamionů podle něj výrazně ubylo. A je to i vidět. „Dříve se stávalo, že jsme měli Svitávku zastavěnou kamiony, protože si tady řidiči šli koupit svačinu do obchodu,“ doplnil Zoubek.
Na řadě jsou další obce i silnice
Po pozitivních zkušenostech tak Jihomoravský kraj začíná dávat značky se zákazem vjezdu tranzitu i jinde. Nejenom u takových zkratek, jako je ta svitávecká, kde místo zhruba čtyř kilometrů kolem obce jel kamion skrze ni o kilometr a půl méně. Počítá s nimi také u krajských silnic, které vedou souběžně s dálnicemi.
V současné době Jihomoravský kraj uvažuje o úseku od brněnské Slatiny až po Vyškov, tedy o krajské silnici podél hlavní tepny na východ od Brna, kterou představuje dálnice D1. A obce mezi Holubicemi a Vyškovem se mohou radovat. Vyškovský odbor dopravy před několika dny vydal povolení k umístění zákazových značek.
„Opatření ulehčí nejen Vyškovu, ale třeba Komořanům nebo Rousínovu,“ přiblížil vyškovský místostarosta Břetislav Usnul (KDU-ČSL). Dopravní cedule umístí silničáři ke komunikacím na jaře letošního roku.
Pokud ale náklaďák směřuje do průmyslové zóny obce nebo města, bude tam moci zajet.
„Musí se ovšem při policejní kontrole prokázat, že opravdu jede vyložit nebo naložit náklad do dané lokality. Pokud jde vyloženě o tranzit, má povinnost využít pouze dálnici,“ poznamenal vyškovský místostarosta. Právě policisté budou dodržování značek kontrolovat.
A přísně budou v budoucnu zřejmě postihovat i řidiče kamionů, kteří si zkracují cestu mezi vyškovskou D1 a dálnicí D2 mezi Brnem a Břeclaví. Nejedou totiž po dálnici až do Brna, kde by odbočili, ale sjedou už dříve a jedou po krajských silnicích.
„Aktuálně se zabýváme částí krajských silnic mezi Blučinou a Slavkovem. Problém se netýká jen těchto měst, ale i Křenovic nebo obce Hrušky. Pracujeme na vytvoření projektové dokumentace, abychom zamezili tomu, že tranzitní doprava zde bude sjíždět z dálnice,“ sdělil náměstek.
Až vše bude projektově připravené, bude jasné, kam všude mají silničáři dát dopravní značky zakazující vjezd kamionům.
Dopravních značek se do budoucna nejspíš dočkají i další problémové lokality. Žádný harmonogram ale Jihomoravský kraj nemá a vše řeší na základě podnětů jednotlivých obcí.