Některé obce, přes které jezdí těžká auta, žádají zavedení mýtného pro nákladní automobily i na silnicích nižších tříd. Ilustrační foto

Některé obce, přes které jezdí těžká auta, žádají zavedení mýtného pro nákladní automobily i na silnicích nižších tříd. Ilustrační foto | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Kamiony se vyhýbají mýtným branám a my na to doplácíme, zlobí se obce

  • 16
Jihomoravské obce mají dost řidičů kamionů, kteří nechtějí platit mýtné a sjíždějí z dálnice na menší cesty. Přidaly se proto k celostátní kampani, která má stát přimět k tomu, aby zavedl mýtné pro náklaďáky i na silnicích nižších tříd.

Ve Veverské Bítýšce se každou chvíli třepe radnice. Pokaždé, když pod okny úřadu projede kamion. Teoreticky by tady neměl co dělat, když je kousek odtud dálnice. "Snažíme se jich zbavit už pět let, ale marně," říká starosta Josef Mifek.

Kamionů, které si krátí cestu po okresních silnicích nebo na ně uhýbají z dálnice, aby ušetřily na mýtném, už ale mají dost i jinde. Hustopeče, Podomí, Nedvědice a další obce v kraji se nyní dokonce přidaly k celostátní kampani, která žádá zavedení mýtného pro nákladní automobily i na silnicích nižších tříd.

S kamiony v obcích roste i počet nehod

"Už tady kvůli tomu bylo několik vážných nehod i se smrtelným zraněním," zlobí se starosta Mifek. Kvůli kamionům si už léta dopisuje s úřady. Nejvíce mu vadí, že těžká auta jezdí jen pár metrů od školy.

Život s kamiony pod okny není jen nebezpečný, ale také otravný. "Když večer otevřeme okna, neslyšíme televizi. A prach bych mohla utírat skoro každý den," posteskla si Zdena Bartošová z Bučovic.

Kamionů v obcích výrazně přibylo po roce 2007, kdy začal platit systém mýtného pro nákladní vozidla těžší než dvanáct tun. V té době se také rozšířil nový trend - objíždění zpoplatněných úseků po okresních silnicích, a kamiony se začaly objevovat dokonce i v "zapadlých" vesnicích.

Kvůli autům chtějí zbourat dům

Například v Podomí se teď soukají úzkou, téměř pravoúhlou zatáčkou. "Když do ní vjede kamion, auta v protisměru musí zůstat stát," uvedl František Ambros, starosta Podomí na Vyškovsku. Zatáčka je už tak nebezpečná, že obec chce kvůli ní zbourat jeden dům.

"Když z kopce v obci sjíždí kamion, je to rachot. A nebezpečné, protože ještě nemáme chodníky a lidé chodí po vozovce nebo po úzkém zpevněném pruhu vedle ní," vysvětlil starosta Deblína Jiří Vitanovský. Tam se ke kampani přidali také.

Pod memorandem je rovněž podpis hustopečského starosty Luboše Kuchynky. "Kamiony nyní hodně jezdí z Brna do Břeclavi po silnici druhé třídy, která vede souběžně z dálnicí. Dokonce se jim vyplatí na ni vjet u nás v Hustopečích, přestože je to odtud do Břeclavi asi pětadvacet kilometrů," posteskl si starosta.

V Hustopečích už zkoušeli vjezd kamionům zakázat, ale pochopení pro to nenašli ani na vlastním odboru dopravy.

Raději mýtné, než omezení vjezdu

Podle ředitele Centra dopravního výzkumu Karla Pospíšila však omezení vjezdu kamionů na silnice nižších tříd zákazovými dopravními značkami není tak jednoduché. "Kolem dálnic máme hodně závodů. Kdybychom sjezd nákladním automobilům zakázali, znemožnili bychom jejich zásobování," vysvětluje Pospíšil.

I Dopravní federace, která rozjela kampaň proti kamionům mimo dálnice, dává přednost rozšíření mýtného.

Proti není ani ministerstvo dopravy, ale namítá: "Je to poměrně komplikovaná záležitost, musí se mimo jiné vyřešit, kdo zaplatí velmi nákladnou instalaci bran na těchto silnicích, jaký to bude mít vliv na inflaci i dopravce," uvedl Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

"Ministerstvo tuto záležitost řeší už dlouho a vymlouvá se. Je pravda, že je to složitý technický problém a bude mít spoustu dopadů, ale už se měl konečně začít řešit. My nyní chceme ministerstvo přimět, aby stanovilo harmonogram postupných kroků, aby se tato záležitost konečně hnula," uvedl Pavel Doucha z Dopravní federace.