Na trase Břeclav - Rajhrad přibývá značek zakazující vjezd kamionům do obcí. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Stop kamionům. Obce na jihu Moravy vyhrály svůj boj s těžkou dopravou

  • 17
Léta právě tudy projížděla auta dopravců, kteří se chtěli vyhnout placení mýtného na dálnici D2 a silnici R52. Místní trápil hluk, obavy z bezpečnosti na silnicích i popraskané domy. Osm jihomoravských obcí však svůj boj s kamiony vyhrálo. Právě teď kolem nich silničáři osazují značky se zákazy.

Hradba dopravních značek, které zakazují vjezd těžké dopravě, nyní roste kolem Staroviček, Hustopečí, Velkých Němčic, Nosislavi, Židlochovic, Vojkovic, Holasic a Rajhradu.

Osazování dopravních značek, které zakazují tranzit vozidel nad dvanáct tun po silnici II/425 na trase Rajhrad–Břeclav začalo minulý týden.

„Postupně se značky umisťují po celé trase a na navazujících silnicích první třídy. Také se musí osadit informační dopravní značky na dálnici D2,“ uvedl starosta Rajhradu František Ondráček, který obce při jednání se správci silnic zastupuje.

„Jakmile bude celý systém kompletní a skončí uzavírky kvůli opravám na dálnici, budeme s policií tlačit na dodržování dopravního značení,“ dodal.

Denně obcemi projely tisícovky náklaďáků

Kamiony trápily obce přesně sedm a půl roku, tedy od doby zavedení mýtného v České republice. Například Hustopečemi projelo 15 až 20 tisíc vozidel za den.

„Z toho kamiony tvořily zhruba dvacet procent, takže to byly denně tisícovky náklaďáků,“ podotýká hustopečský starosta Luboš Kuchynka.

Nejvíce nájezdy kamionů trpěli lidé, kteří bydlí poblíž hlavního průtahu městem – na ulicích Brněnská a Bratislavská. „Tady bych rozhodně bydlet nechtěl,“ říká obyvatel Hustopečí Stanislav Hlávka. „Kamiony ničí novou silnici, u domů poblíž praská zdivo,“ podotkl.

V Rajhradě se zase kvůli hustému provozu stěží dala přejít silnice. Hygienické měření také potvrdilo, že hluk výrazně překročil limit stanovený pro zastavěnou část.

Ministerstvo nepočítá se škodami, co kamiony způsobí

Na nové značky se místní lidé upínají v naději, že těžká auta z měst a obcí alespoň zčásti zmizí. Zákaz má omezit hlavně kamiony tranzitní, především zahraniční, které si zkracují cestu. Naopak se nedotkne těch, které do měst povezou nějaké zboží, nebo těch, které zde mají domovské přístavy.

O tom, jak vážná situace v obcích je, svědčí i fakt, že Dopravní federace všech osm zařadila na mapu obcí nejvíce postižených tranzitní dopravou.

Spolu s federací se města také snažila tlačit na Ministerstvo dopravy, aby změnilo síť mýtného. Tak, aby bylo možné flexibilně zpoplatnit i některé úseky nižších tříd. Jenže jejich úsilí se nesetkalo s žádnou odezvou, ministerstvo považuje rozšíření mýtného za ekonomicky nevýhodné.

„Nebere však v potaz nevyčíslitelné škody, které vznikají obyvatelům postižených obcí, ať jsou to znečištěné fasády, popraskané stěny, snížená hodnota nemovitostí, zhoršená kvalita života. A také obrovské škody, které vznikají majitelům silnic, tedy státu a krajům, které navíc musí silnice opakovaně opravovat,“ uvedla Markéta Šugárková z Dopravní federace.