Tram café - návrh přestavby funkcionalistické zastávky na Obilním trhu v Brně.

Tram café - návrh přestavby funkcionalistické zastávky na Obilním trhu v Brně. Projekt vytvořili architekti Tomáš Rusín a Ivan Wahla z ateliéru RAW. | foto: Atelíér RAW

První funkcionalistickou zastávku architekti překreslili na Tram Cafe

  • 12
Historická zastávka na Obilním trhu v Brně se možná promění na kavárnu. Alespoň to tak navrhuje projekt architektů z ateliéru RAW. Architekt Oskar Poříska zastávku navrhl před šestaosmdesáti lety a stala se jednou z vůbec prvních funkcionalistických staveb v metropoli.

Dnes je to ostuda Brna a terč vandalů. Originální projekt jí má nyní vrátit život a obnovit i unikátní podzemní veřejné toalety.

Osobitý návrh na přestavbu Pořískovy památkově chráněné zastávky vznikl v brněnském ateliéru RAW. Tomáš Rusín a Ivan Wahla chtějí objekt proměnit na kavárnu ve stylu hromadné dopravy.

Celá zastávka by podle jejich projektu získala nové skleněné průčelí. "Ta památka dnes hodně chátrá, napadlo nás, že potřebuje opravu, která jí zajistí ochranu. Protože patří Dopravnímu podniku, navrhujeme ji využít stylově. Jako Tram Cafe. Měla by v ní být cítit taková dopravní nostalgie," vylíčil záměr spoluautor návrhu Tomáš Rusín.

Tram café - návrh přestavby funkcionalistické zastávky na Obilním trhu v Brně. Projekt vytvořili architekti Tomáš Rusín a Ivan Wahla z ateliéru RAW.

V interiéru nové kavárny nemají chybět klasické tramvajové sedačky či historické fotky vozů Dopravního podniku. Nad barem budou viset kožená madla, která lidé znají ze starých tramvají.

"Opravená zastávka ale neposlouží jen cestujícím. Přilehlý park je plný maminek a pak je tady porodnice. Tatínci by tam mohli vypít prvního radostného prcka po narození svého prcka," vtipkuje Rusín.

Stavba kavárny i s opravenými toaletami by podle něho mohla stát méně než dva miliony korun.

Jeho nápad se kolemjdoucím Brňanům líbil. "Když třeba zjistím, že mi trolejbus jede až za dlouho, posadila bych se tu. Je to vážně originální nápad," komentovala vizualizaci zastávky devětačtyřicetiletá učitelka z Brna.

Zastávku z roku 1926 vlastní brněnský Dopravní podnik. Jeho vedení se nyní bude návrhem na rekonstrukci zabývat. "Projekt se mi líbí. I čas, který lidé tráví na zastávkách, je důležitý," uvedl generální ředitel podniku Miloš Havránek.

Pokud projekt posvětí, musí ho ještě schválit představenstvo podniku, v němž zasedají hlavně zástupci města. "Současná zastávka je pro nás problém. Často ji napadají vandalové, neustále musíme odstraňovat nelegální plakáty a nová graffiti," dodala mluvčí Dopravního podniku Linda Škrancová.

Posezení vznikne také na Slovanském náměstí

Rusínova kavárna není jediná, která zapadne do zatím nevyužitého prostoru. Brzy by se měla dočkat výstavby i ta, kterou architekt Radko Květ navrhl pod betonovou terasu uprostřed opraveného parku na Slovanském náměstí.

Tři roky po generální přestavbě parku dostane Slovanské náměstí v Brně i dřevěnou kavárnu

Mohla by posloužit i jako zázemí pro improvizovaný studentský amfiteátr.

Naopak originální návrh, který zamýšlel zaříznout novou kavárnu do schodů před Betlémským kostelem v Pellicově ulici, se stavby nedočká. Schodovou ulici totiž právě opravují Brněnské komunikace a s kavárnou se nepočítá.

"Ty schody nám připomínají Řím, ale pod nimi je dnes parkoviště. Chtěli jsme využít atmosféru místa," říká spoluautor studie David Firbas.