Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Každá druhá lahev na trhu je z Kyjova

Prazdroj, Coca-Cola nebo Heineken mají jedno společné. Plní se do lahví, které vyrábějí skláři z Kyjova. A některými z těchto obalů se pochlubili nedávno na veletrhu Brau Beviale v Norimberku.

"Stejně jako ostatní dceřiné společnosti našeho holdingu jsme tam přivezli na dvacet výrobků, které se plní do našeho skla," řekl vedoucí exportu společnosti Vetropack Glass v Kyjově Vlastimil Ostrezi.

Skleněných obalů na pivo a další alkoholické i nealkoholické nápoje tady ročně vyrobí 800 milionů kusů. "Našimi odběrateli jsou velké nadnárodní společnosti. Asi polovinu z nich vyvážíme do zahraničí, ale dá se říci, že i v Česku je každá druhá lahev nebo konzervová sklenice vyrobená u nás v Kyjově," uvedl Ostrezi.

I skleněné obaly podléhají módním trendům. V kurzu je nyní například bleděmodrá lahev, do které se plní nealkoholické nápoje. "Tu náš holding vyrábí v chorvatském závodě. V Kyjově na tuto netradiční barvu skloviny nemáme technologii. Vyrábí se tady lahve bílé, zelené a hnědé," vysvětlil.

I s klasikou však kyjovští skláři mají úspěch a každoročně bodují v soutěži Obal roku. Mimo jiné v ní uspěli s originální skleničkou na med Delphi.

V posledních letech velké pivovarské společnosti na českém trhu přecházely na jiný typ lahví. "Pro některé jsme vyráběli desítky milionů kusů. Nyní však produkce těchto lahví klesne, budou se již jen doplňovat o ty, které se ztratily nebo rozbily," uvedl Vlastimil Ostrezi a připustil, že i počty jiných objednávek budou možná kvůli finanční krizi klesat. "Společnosti trochu brzdí nákup nových lahví. Očekávají, že lidé budou nyní trochu šetřit i na potravinách," dodal.

I s tím si sklárna musí poradit. "U nás nejde přerušit výrobu. Sklo teče nepřetržitě, čtyřiadvacet hodin a jeho tok se nedá zastavit," vysvětlil. Kyjovská sklárna si letos připomínala již 125. výročí a nyní je součástí švýcarské skupiny Vetropack Holding, jednoho z největších producentů obalového skla v Evropě.