Když sněží, silničáři a pracovníci, kteří udržují komunikace ve městech, sníh jen odhrnují. Sypat je totiž nemá smysl

Když sněží, silničáři a pracovníci, kteří udržují komunikace ve městech, sníh jen odhrnují. Sypat je totiž nemá smysl | foto: Radek Miča, MAFRA

Když sněží, nemá sypání silnic žádný smysl

  • 2
Na lamentování lidí při každé sněhové kalamitě je šéf Technických služeb Blanska Emanuel Svěrák zvyklý. Firmu vede od roku 2002, kdy vznikla. "Některým lidem prostě nevysvětlíte, že když sněží, tak nemá cenu sypat. Kdo tomu nechce rozumět, ten tomu nerozumí," popisuje Svěrák.

To však neznamená, že lidé, kteří udržují silnice, mají v zimě založené ruce. "Když sněží, tak se jenom pluží, nic jiného nemá smysl. Sypat ve chvíli, kdy každou hodinu připadnou další tři centimetry sněhu, je naprosto zbytečné, zase to zapadá," vysvětlil Svěrák.

Takže když celý den sněží, vůbec silnice ani chodníky nesypete?
Správně bychom neměli. Teoreticky bychom při třídenním sněžení měli plužit jen silnice a chodníky zařazené v plánu zimní údržby do takzvané první třídy, třeba hlavní tahy, po kterých jezdí městská hromadná doprava. Posyp máme správně použít, až když sněžit přestane.

Jak rychle?
Na takzvané jedničky by se posyp měl dostat do čtyř hodin, na dvojky až po ošetření jedniček, jinak do 12 hodin, u komunikací, které plán zimní údržby řadí do třetí třídy, pak do 48 hodin. Všechno se ale počítá ne od okamžiku, kdy začne sněžit, ale od ukončení spadu. To by si lidé měli uvědomit. My to ale samozřejmě neděláme, snažíme se projíždět úseky podle potřeby. Bohužel, teď se to vůbec nedá.

Když sněží, silničáři a pracovníci, kteří udržují komunikace ve městech, sníh jen odhrnují. Sypat je totiž nemá smysl

Proč to nejde?
Nejsme totiž schopni projet ulicemi po Blansku, hlavně kvůli špatně zaparkovaným autům, ty zastavují vedle hald sněhu, takže tam, kde dřív projel traktor, teď neprojede ani multikára. Problém už je to i na velkých silnicích po celém městě.

Jak to řešíte? Co třeba odvézt ty haldy sněhu?
Řešitelné to podle mě není, všechna auta by musela odjet a sníh odvézt na nakladačích. Auta z města nedostaneme, navíc pokud bychom se věnovali odklízení hald, lidé nám budou nadávat, že neplužíme a nesypeme. Lepší je asi počkat, až bude jaro.

Nákladní auta jsem ale sníh odvážet viděla, v noci z okolí pěší zóny.
Děláme to, to ano, ale jen na výslovné zadání z města. Sníh se vozí za město k Horní Lhotě. Zatím jsme tam odvozili tisíc tun sněhu.

Jakou vlastně máte techniku?
V Blansku máme tři multikáry, sypače i dva traktory, v případě potřeby nám můžou poslat ještě další sypač na silnice. Čím jsme ale nejvíc limitovaní, to je počet lidí - hlavně kvůli bezpečnosti práce. Jsou totiž jasně dané hodiny, které člověk může strávit při řízení vozidla, to je velký problém. Stačí, když dva tři lidi limity nedodržují a pokuta za to může být i milion korun.

Kolik vlastně nasazujete lidí?
Sedmnáct lidí se střídá v terénu, jezdí nonstop, jak jen můžou. Nehrozí, aby si v zimě někdo vybíral dovolenou. Lidem ale stejně vždy vadí, že je leden a zima a sněží. Většinou volají a nadávají, všem, bohužel i těm, kdo jezdí a sníh odklízí. Že by někdo poděkoval, to se stalo jednou, minulý týden volala jedna paní z Blanska, jméno ale říci nechtěla.

Nepomohlo by například nasazení nezaměstnaných?
To je podle mého nesmysl, neumíme je donutit, aby přišli a skutečně pracovali, každý odhrne 30 metrů a je nadřený. Komplikace by byly i se školením, oblékáním, rozvozem či materiálem k odklízení.

Pomáhají vám místní poté, co se změnila pravidla a majitelé domů už nejsou odpovědní za zranění na chodnících před nimi?
Každý člověk, který byl zvyklý si to uklidit, to uklízí dál. Jak velká část lidí to je, si ale netroufám odhadnout.